Gå til innhold
Arkivverket

M & R: Oppslag i Tingvoll bygdebok bind 3, Løset


Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Hei!

 

Håper at noen kan slå opp og se etter om det står om en bruker Tore på Løset på 1600- tallet. Bakgrunnen for spørsmålet er dette:

 

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/28695/22/

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090514660450.jpg

 

Fra tingboka i 1687, Brøske tinglag (omtrent midt på venstre side) står det om Halvor Larssen Tørlenda som måtte betale bot for leiermål med Birthe (Beret) Thoresdatter Løset som han vil gifte seg med.

 

Halvors patronym her tror jeg er feil, det skal nok være Iversen, ikke Larssen. Men det er opphavet til Beret jeg er ute etter her, dersom Hans Hyldbakk har skrevet noe om dette?

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell

Blar igjennom Tingvollboka no, men finn ingen namn som du nemner under Løset.

Ingebrigt og Ola brukarar 1610, Elias Olson åleine 1645, også i 1657 og 1667.

Lars Arntson nemnes som brukar 1666, Nils Larsson 1695, Ola Pedersen 1700 og 1717.

Ola Torgeirson 1720 "sikkert frå Vågbøbrekka".

Hverken Tore eller Berit er nemnt.

 

Når det gjeld Halvor Iverson i Tørrlenda, skriv Hyldbakk at han var f 1662 (Haftor?), gift 1698 med Sollaug Semundsdotter Berget, og at dei hadde sonen Ivar f 1690, d 1692. Dei var brukarfolk i Tørrlenda 1695.

 

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje!

 

Takk skal du ha, det kan jo hende at Beret var på Løset som tjenestejente i den tiden hun ble med barn. Halvor og Beret ble gift og fikk i alle fall sønnen Tore Halvorsen som ble gift med Ane Nilsdatter Torjul og bosatt på Torjulsæter. Så Hyldbakk har nok her ikke med Halvors første giftermål med Beret under Tørlenda. Beret Toresdatter Tørlenda døde og ble gravfestet i mars 1698:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16116&idx_id=16116&uid=ny&idx_side=-228

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070913660646.jpg

 

Se langt nede i venstre kolonne på venstre side i kirkeboka.

 

En grensetvist i Torjulvågen bekrefter at Tore Halvorsen var fra Tørlenda, så den saken er grei.

 

Igjen, tusen takk skal du ha!

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper dere er oppmerksom på at det har sneket seg inn mange feil i flere av bygdebøkene for M&R. Jeg har selv vært 'offer' for feil informasjon i Hyldbakks bøker, faktisk er det også hentet fra Torjulvåg. Hvis dere har behov for en god latter, les denne: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=110885

 

DIS-Norge har en egen seksjon for korrigeringer av bygdebøkene i sitt brukerforum, du finner den her: Slektsforum -> Feil/merknader i Bygdebøker -> Møre og Romsdal    (IKKE still spørsmål der - bruk ev. forumet)

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullt klar over dette, Olaf, jeg har selv lagt ut mange rettinger i det forumet du viser til, kanskje flere enn de fleste. Det er bare å se etter, så finner du navnet mitt der mange ganger. Det er mye mere jeg kunne ha lagt ut, men har nok gått litt lei av det, da responsen har vært svært liten. Man blir faktisk lei av å drive med enetale også, jeg vet om flere enn meg selv som har blitt det, desverre.

 

Kan også legge til at jeg alltid sjekker primærkildene når det gjelder det jeg leter etter, selv om jeg ønsker oppslag i bygdebøker for å se hva som event. kan stå der.

 

Mvh. Kjell

Endret av Kjell Fredly Smøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primærkildene er jo noe man alltid skal ha med seg, men som oppslag for å begynne et søk, pleier jo bygdebøkene å inneholde referanser til både skifter, militære ruller og lignende kilder som bakker opp informasjonen. Jeg tror faktisk det er veldig mange som leser feilrettingene, men jeg har inntrykk av at alle respekterer nettopp det som blir presisert, at akkurat den seksjonen i forumet skal være kun for rettelser, ikke debatt. Og da blir det jo få takknemlige tilbakemeldinger. Du får få en her, da!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

 

Men nå er det vel ikke bare i akkurat denne delen av debattforumet det er liten respons, jeg mener nok også at dette gjelder de andre foraene der det søkes etter opplysninger om slekt. Jeg har i alle fall opplevd mye enetale fra meg selv, og det er vel ikke dette man er ute etter når man prøver å søke hjelp for å løse et slektsproblem. Dermed har jeg konkludert med at jeg stort sett kan la være å opprette nye tråder, og heller lete etter ting selv, og prøve å løse slektsflokene på egen hånd. Det er nok dit jeg er kommet nå.

 

Og med dette avslutter jeg denne tråden, jeg har fått svar fra Terje på det jeg spurte om innledningsvis.

 

Mvh. Kjell

Endret av Kjell Fredly Smøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kjell

Tillater meg å fortsette tråden litt til......

Denne Hallvard Iversen i Tørlenda, vet du om han hadde søstre?

Hyldbakk har notert kun broren Jon f  1657, men i KB for Tingvoll opptrer også:

 

1) Magnhild Iversdatter Tørlen, gift etter kirkeboka for Tingvoll den 26.6 1690 med Bård Einarsen Flemmen, etter forutgående trolovelse. De ble brukere i Nistua Flemseter på  gamle Tingvoll sørland.

 

2) Inger Iverdatter, Iver Tørlends datter, døpes 15.1 1665.

 

Dåpen til Magnhild har jeg ikke kommet over i KB, men for Ingers del går opphavet greit fram.

Tidsmessig passer vel disse inn som søsken av Hallvard (og som døtre av Iver).

 

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dermed har jeg konkludert med at jeg stort sett kan la være å opprette nye tråder, og heller lete etter ting selv, og prøve å løse slektsflokene på egen hånd. Det er nok dit jeg er kommet nå.

Jeg håper inderlig du ombestemmer deg, Kjell. Slike innlegg som dette leses av folk som selv leter etter slekt i samme distrikt, og plutselig dukker det opp en kobling man ikke ante noe om. Man har jo ofte et navn eller sted kvernende i bakhodet i mange år uten at det skjer noe, og så hender det...  Det vil være et tap for både deg og oss hvis du ikke bidrar med interessante spørsmål eller tolkinger, spesielt ettersom du sitter og leser de gamle protokollene som mange har vanskeligheter med å forstå. Folk kunne kanskje være flinkere med å gi litt oftere tilbakemeldinger i form av en enkel takk. Stå på, vi er her, vi!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Magnhild Iversdatter jeg nevner, er min ane i 10. ledd. Jeg har ingen dokumentasjon på henne videre bakover. Har du kommet over originaldokumentasjon; kirkeboksinnføring, skifte el. lignende, som gir den formelle tilknytning til Iver Jonsen, altså til brukeren (far) i Tørlenda?

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nok at jeg har det, uten at jeg har det foran meg her og nå. Jeg stammer selv fra Magnhild og tror jeg skal ha beviser på slektskapet fra rettergangsprotokollene, en grenseoppgang eller grensetvist. Finner jeg det, skal du få vite det. Men at hun er datter til Iver Jonsen Tørlenda mener jeg er sikkert. Jon Iversen fra Tørlenda, hadde etternavnet Vågen og det var hos ham, altså hos farbroren, Tore Halvorsen Tørlenda var noen år i sin ungdom, før han ble gift med en datter til Nils Ellingsen Torjul, Ane, og havnet på Torjulsætra med Sæter som etternavn. Ane Nilsdatter Torjul er heller ikke nevnt i bygdeboka blant barna til Nils Ellingsen, men hun var en datter av ham.

 

Men jeg tror at Iver Jonsen Tørlenda var gift flere ganger, i alle fall to.

Endret av Kjell Fredly Smøla
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Terje!

 

Jeg har satt opp et skriv om nettopp Iver Jonsen Tørlenda og hans barn, som blir sånn ca. akkurat, da jeg ikke vet helt riktige årstall:

 

Iver Jonsen Tørlenda f. ca. 1614, død 1689, gravlagt 24. febr. med oppgitt alder 75 år.

 

Hans barn:

1, Jon f. ca. 1641, gift 1681 med Mari/Maren Arntsdatter Hoem. Bosatt Øvre Vågen i Torjulvågen og hadde bl.a. barna Magnhild f. 1685, døpt 17. mai 1685, Arnt f. ca. 1695, bosatt Marhaugen og var gift med Gunhild Einarsdatter Sæter, og Iver f. ca. 1700, bosatt på Betten i Halsa.

 

2. Halvor f. ca. 1651, gift første gang med Beret Toresdatter f. ca. 1663, død mars 1698, gift andre gang 1698 med Sollaug Semundsdatter Berget. Tok over gårdparten etter faren på Tørlenda.

 

Siden sønnen Jon har en datter Magnhild så kan det godt hende at Iver Jonsen Tørlenda sin første kone hadde navnet Magnhild. Da blir det også naturlig at den første datteren i et nytt ekteskap fikk navnet til den avdøde kona. Ergo tror jeg at Iver ble enkemann en gang mellom ca. 1651 og ca. 1662 og at han og hans nye kone fikk barna:

 

3. Magnhild f. ca. 1662, gift med Bård Einarsen Flemmen, Nistua, f. 1658.

 

4. Inger f. 1665.

 

Håper at dette var noe mere avklarende. Halvor og Beret på Tørlenda hadde flere sønner, men har ikke funnet at de hadde døtre.

 

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell, mange takk for oppsettet om Iver i Tørlenda. Jeg har ikke noe bidrag å komme med når det gjelder Iver, men syns det er interessant med hypotesen om at han var gift to ganger, og muligheten for at døtrene Magnhild og Inger kan være av siste ekteskap.

Magnhild har jeg hatt på papiret lenge, og har nok konferert med Tingvollboka, men da uten å finne noen vei videre, bortsett fra å registrere navnet Iver. Det blir interessant å arbeide videre med dette.

Nok en gang takk og fortsatt god sommer!

 

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

...

 

Når det gjeld Halvor Iverson i Tørrlenda, skriv Hyldbakk at han var f 1662 (Haftor?), gift 1698 med Sollaug Semundsdotter Berget, og at dei hadde sonen Ivar f 1690, d 1692. Dei var brukarfolk i Tørrlenda 1695.

 

...

.

Kan det stemme at Sollaug fikk sønnen Ivar med Halvor i 1690, åtte år før de ble gift, og altså mens Halvor enda var g.m. Birthe (død 1698) ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Sjekket i Tingvollboka nå for sikkerhets skyld, og det stemmer det som jeg skrev.

Gjorde også oppslag i KB, og finner giftermålet med Sollaug 27. desember 1698.

Men når det gjelder sønnen Ivar/Iver, finner jeg ingen i 1690, men derimot døper Hallvard Tørlen en sønn Iva i 1692, Dom. 4 aT. Moren introduseres like etter, men selvfølgelig intet navn.

Så ja, det kan vel tenkes at HH er litt unøyaktig her !

 

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det burde være innlysende at HH tar feil her. Det sier seg selv at Halvor ikke fikk noen sønn Iver med Sollau i 1690, siden han var gift med Beret fram til 1698. I tilfelle skulle vi ha funnet dette i sakefallslistene.

 

Forresten så er det feil at Iver ble født i 1690 og døde i 1692. Iver ble født i 1692:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16116&idx_id=16116&uid=ny&idx_side=-190

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070913660608.jpg

 

Mvh.

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg lurer på om Magnhild Iversdatter Tørlenda kan være den "Maridt" som ble døpt i påsken i 1661, og at presten har skrevet feil navn:

 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16115&idx_id=16115&uid=ny&idx_side=-28

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070913660294.jpg

 

Magnhild skal jo være født ca. 1662 og da passer det godt at hun kan være denne Maridt. Jeg har noen ganger funnet feil navn i kirkeboka for Tingvoll, så det er ikke akkurat noe nytt at presten har ført feil navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.