Gå til innhold
Arkivverket

Myheritage-hva trenger jeg?


Geir Antoniussen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Trenger litt råd i forhold til bruk av slektsprogrammet Myheritage. Har brukt det noen år. I betaler for Premium plus  abo. på ca 1600 kroner år år  (kan legg inn ubegrenset med poster), i tillegg har jeg et data Subscription abo. til ca 1200 kroner pr år. med tilgang til mange databaser. Dette har nok blitt litt dyrere på grunn av svak krone i forhold til dollar, men syntes en samlet kostnad på ca 2800 er litt dyrt.

 

Har brukt data Subscription en del, men er litt usikker på "gevinsten" i forhold til prisen jeg betaler. Heller nok til at jeg kutter denne delen ut til neste år, men litt usikker på hva  da mister :-)

 

Hører gjerne fra andre med erfaringer med bruk av de forskjellige tilbudene i Myheritage.

 

Mvh

Geir A

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Trenger litt råd i forhold til bruk av slektsprogrammet Myheritage. Har brukt det noen år. I betaler for Premium plus  abo. på ca 1600 kroner år år  (kan legg inn ubegrenset med poster), i tillegg har jeg et data Subscription abo. til ca 1200 kroner pr år. med tilgang til mange databaser. Dette har nok blitt litt dyrere på grunn av svak krone i forhold til dollar, men syntes en samlet kostnad på ca 2800 er litt dyrt.

 

Har brukt data Subscription en del, men er litt usikker på "gevinsten" i forhold til prisen jeg betaler. Heller nok til at jeg kutter denne delen ut til neste år, men litt usikker på hva  da mister :-)

 

Hører gjerne fra andre med erfaringer med bruk av de forskjellige tilbudene i Myheritage.

 

Mvh

Geir A

Hei Geir :rolleyes:

 

Min sønn begynte også å bruke My Heritage, men fant etter hvert ut at det begynte å bli litt vel dyrt, samt at det oppsto problemer med flere Smart treff og kopieringer og direkte feil opplysninger.

Det finnes mange bra slektsprogram, som du betaler bare en engangssum for, uten å stadig måtte bli avkrevd flere penger. Her ser du en oversikt: http://www.disnorge.no/slektsprog/

Personlig har jeg i mange år brukt Brothers Keeper og er veldig fornøyd med det. Jeg prøvde programmet først og overførte dataene jeg hadde lagt inn på en minnepenn og overførte det til programmet jeg fikk da jeg fikk det tilsendt.

Du kan prøve Brothers Keeper selv og se om du trives med det og det koster bare noen hundrelapper å kjøpe programmet fra Amerika. Du kan få hjelp med å betale til utlandet og du kan installere det med norsk tekst. Let deg fram her: http://www.bkwin.info/

 

Poster dette med tanke på at det kanskje kan være lurt å finne noe annet, som ikke koster så mye.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Undertegnede er ikke tilhenger av nettbaserte slektsprogrammer

 

Har du feks tenkt på hva som skjer hvis My Heritage legges ned eller blir borte av en eller annen grunn?

 

Jeg mener at det smarteste du gjør er å ha alle datene dine sikkert plassert på din egen maskin. Brothers Keeper er bra, og Legacy er bra (det er de to jeg bruker og kjenner godt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slektsgransket i 16 år og bruker Brothers Keeper som jeg har på min egen maskin med alle opplysninger godt sikkerhetskopiert på andre maskiner samt minnepenner. Når jeg bikket en del tusen navn fant jeg ut rundt 2007-08 at jeg tok i bruk den siden som i dag er My Heritage, da laget jeg en Ged.com fil som jeg importerte fra maskinen til My Heritage. Er fornøyd med begge deler, men selve registreringsarbeidet og innlegging av nye personer i basen gjør jeg i programmet på maskinen min. Jeg betaler ikke mye for My Heritage tror jeg, rundt 1000,- sist tror jeg for en periode på 5 år. Jeg har ingen tilleggsfunksjoner utenom slektstreet og at de 1 gang pr.mnd. tar sikkerhetskopi av basen min på nett. En del av medlemmene på siden min bygger jo videre på det med sine egne slekter så det kan jo være greit å ha en kopi av. Har fått tilbud fra My Heritage om å kjøpe tilgang til alle dokumentene de har på nett, men på grunn av jobb og andre oppgaver i fritiden så bruker jeg å svare dem med at det må jeg ta igjen når jeg blir pensjonist :) Jeg vil anbefale deg snarest og laste ned et slektsprogram fra nett som du har på din egen maskin. Brothers Keeper kan du laste ned gratis, du har da ikke tilgang til alle funksjoner men det holder fint til å begynne med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geir, eller andre MyHeritagebrukere.

 

Mener du at det ikke eksisterer et menyvalg i MyHeritage som kan lage et uttrekk av data, bilder og annen tekst, som deretter kan importeres i et annet slektsprogram? (Generer gedcom-fil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine tips

 

Får bruke høsten til å legge det over på egen maskin :-)

 

Mvh Geir A

Du har vel allerede MyHeritage på egen maskin, eller jobber du kun på nett?

Hvis du frem til nå kun har jobbet på nett, så er de bare å laste ned og deretter lage gedcom-fil for å overføre data til hvilket som helst annet program du måtte velge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har hatt MH i et år. Har ikke fornyet. Har siden ca, 1996? brukt BK som slekts program, og det er OK.

 

Sammenslåing på MH pga. Smart Matches må en være kritisk til. Ingen problem her å få et tre som inneholder 50.000 til 500,000, Inkludert Jesus, Moses+ diverse viking konger.

 

Dessverre ligger sånne ting der.  Det eneste jeg ser at Smart Match kan brukes til er å finne folk som forsker på det samme, vær kritisk.

 

Så senest i dag at flere 4-6 menninger av meg har "blindkopiert". Resultat mangel av en generasjon rundt ca. 1800. Her var foreldrene døde ca. 8 år før barna ble født.

 

I flere trer er også min oldefar født ca, 35 år etter farens død. (Manglende generasjon) Han var født i 1837. Når han døde var han født i 1864.

Se denne:http://forum.arkivverket.no/topic/197826-dødsfall-i-alvøen-211-1921/

 

Nå skal ikke jeg si at alt jeg har ført inn er rett, men så mye ukritisk som er på MH, GENI etc. ødelegger mye.

 

Min erfaring: Vær kritisk, tolmodig og så nøyaktig som mulig. Uansett er der også feil i primer kilder. Ikke lag mer feil med å bruke enkleste vei.

 

mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel allerede MyHeritage på egen maskin, eller jobber du kun på nett?

Hvis du frem til nå kun har jobbet på nett, så er de bare å laste ned og deretter lage gedcom-fil for å overføre data til hvilket som helst annet program du måtte velge.

 

Hei

 

 

Flott:-)

 

Takk for fine tips

 

Mvh

Geir A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.