Gå til innhold
Arkivverket

Ole Eriksen Brudvik (1847-1912) – Spørsmål om uniform


Kjell Arne Brudvik
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg la tidligere ut en forespørsel til Statsarkivet i Bergen som jeg aldri fikk svar på – og prøver da lykken her. Jeg har bildet nedenfor av min tipp-tipp-oldefar Ole Eriksen Brudvik (1847-1912), Ytre Arna, Bergen, Hordaland som viser ham i full uniform og med et gevær ved hans side. Jeg har forsøkt å finne ut av hva slags uniform og fra hvilken tidsepoke dette er – og hva han kan ha gjort.

 

Ut i fra utseendet hans og sammenligning med bilder av yngre slektsledd, vil jeg anslå at han er rundt 20-30 år på bildet; noe som tilsier at bildet er tatt (trolig) rundt 1865-1875. Han giftet seg i 1871; men det kan jo selvfølgelig være at bildet er tatt inn på 1870-tallet.

 

ole-e-brudvik-1847-1912-uniform.jpg

 

Noen som har noen tanker og innspill til dette så hadde jeg blitt særdeles glad!  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Her har jeg et bilde av min tippoldefar Samuel Monsson Øyjord (1859-1894). Ser ut som om det er samme munduren og oppstilling, bortsett fra beltespennen. Jeg vil tro han er på vanlig militærtjeneste ca 1880.

post-1490-0-27138500-1439998111_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill – jeg har slått fast at han etter all sannsynlighet her er med i musketérkorpset i Bergen før dette ble avviklet. Ser man på uniformen og spesielt da hodeplagget så kan man ved å bruke de ulike kildene som nevnes av dere her se at bildet må ha blitt tatt etter 1867 da man frem til 1867 benyttet en sjako til hatt i det Norske forsvaret. Denne beholdt man til 1877 hvor man i en periode gikk over til å bruke bersaglierihatt av Italiensk opprinnelse. Med andre ord, er bildet tatt mellom 1867 og 1877 som da innledningsvis var perioden jeg gjettet på  :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Geværet som soldaten har, er er kammerladningsgevær med døllebajonett, som ble tatt i bruk på slutten av 1840-åra, og var i bruk fram til Remingtongeværet vart innført frå 1867 og utover. Men ca. 1860 vart dei fleste kammerladningsgevær ombygde til patrongevær og då kalla Lundsgevær og Landmark, men då med sabelbajonett, så eg ville tru at biletet neppe er teke etter 1870.

Endret av Gunnar Sigdestad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strålende, da er det ikke umulig at bildet er tatt mellom 1867-1870. Som du sier så ble de byttet fra 1867 og utover og da er det nærliggende å tro at vi er nærmere 1867 enn 1870 :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.