Gå til innhold
Arkivverket

Tollbøker - Hva man kan finne


William A. Nygaard
 Del

Recommended Posts

Tollbøkene er en rik kilde for slektsgranskere.

 

Bergen var i sin tid Norges største havn. Der ble det hvert år ført tollbøker for inn- og utgående trafikk, egne bøker for jekter og en del andre bøker. For andre havner som for eks. Kristiansund, kan alt være ført i samme bok.

 

Jeg har lett etter skipper Christen Nygaard i tollbøkene for Bergen fra 1805 til 1812. Der har jeg sett hvorledes bøkene er organisert og hva de inneholder. Noe som kan være værdt å dele med andre.

 

Posteringene er ført fortløpende med unike posterings nummer som det senere kan refereres til.
Ved årets slutt ble det laget innholdsfortegnelse, plassert på første folio i siste bok med bl.a. alfabetisk register over skippere. Registeret har henvisning til første posterings nummer for den skipperen.

 

I posteringen finner man skipperens navn og hjemsted; skipets type, hjemsted, navn og drektighet; hvor skipet kom fra, hvilke varer det bragte, hvem som skulle ha varene, og noen ganger henvisning til målebrev hvor skipets størrelse er oppgitt. I tillegg er det henvisning til posterings nummer for skipet avreise. Der er det oppført reisemålet og mange av de samme opplysningene som ved ankomst. Jeg har også sett alfabetisk oversikt over hvilke skip som hørte hjemme i Bergen.

 

Tollbøkene er ikke skannet eller digitalisert. Jeg så dem på Riksarkivet i Oslo. De er skrevet med datidens håndskrift og er som vist i vedleggene vanskelige å lese. Jeg har hatt stor glede av dette forumet for tyding av bøkene.

 

For meg har det vært viktig å finne ut når Christen Nygaard besøkte Bergen og når han bosatte seg der. Av særlig interesse har det vært å finne ut når, hvor og hvorledes han døde. Han seilte fra Bergen til Kristiansund høsten 1809. Der tok han inn trelast for Kaasbøl og Søn for en reise til Tenerife. Siden er det ikke mulig å spore ham.

 

Han skal i henhold til familielegenden ha druknet ved et ulykkestilfelle mens han skip lå ved dokkene i London. Hvorledes det var mulig midt unner Napoleons krigen er fortsatt et åpent spørsmål.

 

I et forsøk på å finne ut når han bosatte seg i Bergen har jeg kommet over vedlagte posteringer fra 1806 og 1805 som jeg sliter med å tolke.

 

Postering i Juli 1806, nr 1956, har jeg prøvet meg på som følger:

Venstre marg:
1956 (Inngående posterings nummer)
??? Udgaaende to              }
???ldbog 2nd.                      } Utgående tollbok nr. 2 Første foloio er merket Tome 610
Tome Toldb 610                   }
2 ????
V. o. G                                      } Befrakter?
Hovedfelt:
Den 9de. indkom Christen Nyegaard af Odense fra Bristol
i Engeland hans her hi??????hørende Galeas St. Petrus
kaldet ?? 63 ½ ??? eller 41 Commerse Lester etter ??? ???
???brev af 13. Juni 1804 ???? ????                                                  } Dato for målebrev?
Til Provition ??? ????
½ ?? ………............8
½ ?? Gryn(?)…....15½
½ ??....................16
½ ??......................9
6 ??: Ruugbrød..12
??? ??? fra Middelhavet til Bristol a 26 ???. ???
Udgaand Nr. 527     for ?udgaa?ndr ??? Bristol ? 22 ????          } Nr. 527 = Posterings nummer

 

Så har jeg to posteringer fra august 1805, men de er for store til å bli med her. De vil jeg poste i neste innlegg.

 

Hvis noen kan tolke dette så er jeg svært takknemelig!
 

post-7709-0-34754500-1439583064_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her fortsetter det med to posteringer i tollbøkene for Bergen år 1805:

 

August 1805, nr 2628 har jeg prøvet å tyde:

 

Venstre marg:
2628 (Innkommende posterings nummer)
Diverse forkortelser. (Ville være kjekt å vite hva det står der)
Hovedfeltet:
Den 13 de. indkom Christen Nyegaard af Odense fra London
med Galeasen St. Peter kaldet ?? 63½ ??? ??? 41 Com
merse Læster ??? ????? af 13 Juli ??? ???
??? ??? ????? ????.
      ??? ??? ??? Nr 2631                                     } Posterings nummer
?? ??? ??? til Baglast, ??? han ???? ¼ ??? af ???????                            (Baglast = Ballast)
??? Provition ?????? Nr 4118
200 ?? Brød, 1 ?? ???, ½ ?? ???, 1 ?? ???, ½ ?? Gryn(?),
¼ ?? ???, 3 ?? ???, 1 ?? ???, ½ ?? ?????
?????? Nr. 795                     for ??dgaaender
Høyre marg:
 udg. ?? 24 Augs
??? ??? ??: No. 4118                                        } Posterings nummer
??? ???. 795. indtag??
?????? ???, ???

 

August 1805, nr 2631 ser ut til å være en fortsettelse av August 1805, nr 2628:

 

2631 (Innkommende posterings nummer)
Inn 13de, Christen Nyegaard af Odense indført ?? 13 Hujus Nr 628         (Hujus = Denne måned)
med ??? ??? fra London
??? far?? Hvidt     3 Cubic ??? ?? 26     144 ???

 

All tydehjelp mottas med takk!

post-7709-0-45248700-1439584644_thumb.jpg

post-7709-0-70683200-1439584675_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Den 9de. indkom Christen Nyegaard af Odense fra Bristol

i Engeland hans her hi??????hørende Galeas St. Petrus

kaldet ?? 63 ½ ??? eller 41 Commerse Lester etter ??? ???

???brev af 13. Juni 1804 ???? ????                                                 

Til Provition ??? ????

½ ?? ………............8

½ ?? Gryn(?)…....15½

½ ??....................16

½ ??......................9

6 ??: Ruugbrød..12

??? ??? fra Middelhavet til Bristol a 26 ???. ???

Udgaand Nr. 527     for ?udgaa?ndr ??? Bristol ? 22 ????         

 

 

 

 

 

Jeg leser dette omtrent slik:

 

Den 9de. indkom Christen Nyegaard af Odence fra Bristol

i Engeland hans her hiemmehørende Galiase St. Petrus

kaldet dr. 63 ½ Trær eller 41 Commerce Læster efter dette Stæds

mbr. af 13. Junij 1804 indehaver Baglast                                                 

Til Provition som clareres

½ Td Erter ............8

½ Td Gryn...…....15½

½ Td Kiød v.....(?) 16

½ Td. Flæsk 6 Lu. (=lispund).....9

6 Lu. Ruugbrød..12

Diffr. Lastepenge fra Middelhavet til Bristol a 26 s. pr. Læst

Udgaaer Nr. 527     for Indgaaende fra Bristol a 22 s. pr. Læs       

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juli 1806.


Christen Nyegaard af Odense var klart hjemmehørende i Odense i 1806, men han kan ha seilt med andres eller eget skip hjemmehørende i Bergen og derfor hatt midlertidig bolig i der.

 

Jeg har oversett utgående postering Nr. 527. Der kan det stå noe om neste reisemål.

 

Nu må jeg tilbake til Tollbøkene og lete etter ham i skipslistene og postering Nr. 527.

 

Etter hvert som disse brikkene kommer på plass får jeg et bedre innblikk i denne mannens virksomhet.

 

Takk for hjelpen.

 

Vennlig hilsen
W. A. Nygaard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.