Gå til innhold
Arkivverket
Ann-Mary Engum

Feilføring i kirkebøkene?

Recommended Posts

Ann-Mary Engum

Olise Isaksdatter født 24 aug 1897.

  • Tellingsår: 1910
  • Kommune: Rissa
  • Kommunenummer: 1624
  • Navn på bosted: Dørndal
Antall personer registrert på bostedet: 8. Trykk på tidslinje.gif for å se på tidslinjen for personen.

Navn Familie-stilling Sivil-stand Yrke Fødselsår Fødested Etnisitet

 

Isak Dyrndal hf g Gaardbruker, selveier 01.02.1838 t

 

Ellen Olsd. hm g Gaardmandskone 04.11.1851 t

 

Johan Arnt Isaks. s ug Jordbruksarbeider og fisker 26.08.1878 t

 

Elisabet Isaks. d ug Husarbeide og fjøsstel 07.09.1889 t

 

Karl Isaks. s ug Jordbruksarbeide 03.02.1892 t

 

Olise Isaksd. d ug søn!! 24.08.1897 t

 

Ingeborg Petersd. Pleiebarn ug Fors Veiarb 31.08.1895 t

 

Isak Karls. Pleiebarn ug Fors Grbr 07.08.1899 t

 

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1910&knr=1624&kenr=003&bnr=0005&lnr=0

 

 

VIELSE i 1921.

(Ført i Ministerialboken i både Skogn og Levanger)

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A12 (1898-1923), Ekteviede 1921, side 209.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4362&idx_id=4362&uid=ny&idx_side=-187

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060613010282.jpg

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Byen i Levanger, Ministerialbok nr. 720A06 (1912-1932), Ekteviede 1921, side 99.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=70680&idx_id=70680&uid=ny&idx_side=-100

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10711412110100.jpg

 

 

Vielsen er også ført i ministerialboken i Rissa.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Rissa i Stadsbygd, Ministerialbok nr. 647A03 (1911-1929), Ekteviede 1921, side 252.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=70852&idx_id=70852&uid=ny&idx_side=-217

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10711504150217.jpg

 

 

Gravminner i Norge 4580256 Olise Engum 2408 1897 1307 1978 2007 1978 k B 19 010 Hvil i fred Vis Alstadhaug Levanger

http://www.disnorge.no/gravminner/korrigering.php?id=4580256

 

 

Olise er min bestemor,.Jeg har en del papirer etter henne og bestefar Rikard Kornelius.

Hennes fødselsdato er 24 aug 1897 på alle papirer,helsekort,tuberkulinkort osv.

 

Denne fødselsdato står også på gravstenen.

 

Samme fødseldato er oppgitt ved telling 1910.

 

 

Men ved dåp står hun med fødselsdato 31 okt 1897,døpt 2 nov,stadfestet 9 jan 1898.(Hun var da i såfall bare 3 dager da hun ble døpt)

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Rissa i Stadsbygd, Ministerialbok nr. 647A02 (1896-1911), Fødte og døpte 1898, side 15.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2752&idx_id=2752&uid=ny&idx_side=-19

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050407030019.jpg

 

 

Ved konfirmasjonen i 1912 står Olise med fødselsdato 31 juli 1897,og dåpsdato 2 nov 1897.

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Rissa i Stadsbygd, Ministerialbok nr. 647A03 (1911-1929), Konfirmerte 1912, side 150.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=70852&idx_id=70852&uid=ny&idx_side=-142

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10711504150142.jpg

 

 

----------

 

 

Rikard Kornelius Olsen Engum var født 30 aug 1889,ifølge passet hans.

 

Samme fødselsdato er på gravstøtten hans.

4580254 Richard Kornelius Engum 3008 1889 2105 1961 2705 1961 m B 19 009 Hvil i fred Vis Alstadhaug Levanger

 

 

Konfirmasjonsattest:

Han ble konfirmert 28 aug 1904.Der står fødselsdato 22 aug 1889.

 

 

Dåpsattest:

Her er fødselsdato 22 aug 1889.

 

 

Vielsesattest:

Her er fødselsdatoen 29 aug 1889.

 

 

Dåp:

Fødselsdato 22 aug 1889.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Stjørna i Bjugn, Klokkerbok nr. 653C01 (1866-1893), Fødte og døpte 1889, side 45.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6495&idx_id=6495&uid=ny&idx_side=-46

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070328660047.jpg

 

 

Rikard finnes ikke på telling 1910 i Norge ,fordi han da var dratt til Junaiten.

 

Emigranter fra Trondheim 1867-1930 1910 215 11 613 1 02.03.1910 Rikard Kornelius Ols. Fævaag ug Jordarb m 1889 Skjørn Portland, Orig Allan Salmo Bill. bet. i Trondhjem Meldt

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=EMITROND&gardpostnr=144040&merk=144040#ovre

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Arne Langås

Ved gjennomgang av kirkebøker fra "nyere" tid (slutten av 1800-tallet og framover) har jeg flere ganger kommet over slike tilfeller - én dato oppgis ved dåpen, en annen (ikke sjelden ei uke eller en måned i forskjell) brukes senere i livet. Jeg tok en rask sjekk av registrerte "konfliktdatoer" for en 20-årsperiode (1895-1915) hvor det kan kontrolleres mot jordmorprotokoll. Av 18 "avvik" stemmer "senere dato" med jordmorprotokollen i 14 tilfeller. I to tilfeller stemmer jordmorprotokoll og kirkebok overens (dato oppgitt senere i livet er feil), mens i de to siste tilfellene har jordmorprotokollen en tredje fødselsdato(!). 

 

"Undersøkelsen" er gjort i all hast for et avgrenset geografisk område, men kan kanskje være en pekepinn.

 

Kan det finnes jordmorprotokoller for Rissa som kan kaste et lys over din sak? I mitt tilfelle lå den i kommunearkivet, men i andre tilfeller har jeg sett dem i Statsarkivet.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Hei Arne!

 

Takk for svar!

 

Skulle vært moro å vite hva det sto i en eventuell jordmorprotokoll.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Linda Wathne

Tror også prester og klokkere har hatt tydeproblemer når de har skrevet av datoer og årstall fra f.eks. attester utstedt av andre , - ikke bare vi som sliter. :)

 

 

Mvh

Linda

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olaf Larsen

Hei Ann-Mary

Jeg har selv en oldefar som ble født i 1852, men ved konfrmasjonen sto det at han var født i 1853. Ved lysningen og vielse sto det at attest for konfirmasjon var lagt frem, og han fikk da oppført samme fødselsår som sto ved konfirmasjonen. Den datoen fulgte ham tydeligvis resten av livet.

 

I de tilfeller der en person er konfirmert, viet eller begravet andre steder enn der vedkommende er født, så anser jeg det som svært sannsynlig at det er oppført feil dato, spesielt hvis vekommende er bosatt i et distrikt med annen dialekt. Prestene var jo oftest ikke født på stedet heller, så det forelå vel en stor mulighet for muntlige feiltolkinger.

 

Jeg stoler aldri på andre datoer enn fødselsato i kirkebok, og folketellingene - spesielt 1910 - er så fulle av feil at jeg ikke bruker dem til annet enn en viss pekepinn til sted og århundre!  :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frank H. Johansen

 

 

Vielsesattest:

Her  er fødselsdatoen 29 aug 1889.

 

 

Dåp:

Fødselsdato 22 aug 1889.

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Stjørna i Bjugn, Klokkerbok nr. 653C01 (1866-1893), Fødte og døpte 1889, side 45.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6495&idx_id=6495&uid=ny&idx_side=-46

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070328660047.jpg

 

 

Bare er kort kommentar: "22" i den kirkeboka er fult mulig å feiltolke som "29" ettersom det andre to-tallet har en liten krusedull eller blekkflekk som det første ikke har. Spesielt kanskje hvis det er lest av en som burde hatt briller :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Singstad

For en tid tilbake snakket jeg med en eldre mann som førte klokkerbok et par tiår. Han kunne fortelle at han av og til oppdaget feil som presten hadde gjort, bl.a. ført feil fødselsår og fødselsdato.

Eksempel:

En adoptert gutt var ett år eldre enn dåpsbarn flest, men i ministerialboka ble han ført med inneværende år som fødselsår.

En nabogutt han kjente godt fødselsdagen til ble ført med en annen dato, flere uker feil.

På mitt spørsmål om han rettet opp feilene eller sa ifra til presten var svaret; «nei, min jobb var kun å kopiere det presten hadde skrevet, presten kunne jo ha sine grunner».

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Takk til dere gode hjelpere !

Jeg setter stor pris på innspill!  :)

 

 

Jeg pleier å være streng på å holde meg til opplysningene gitt ved dåp.

Men her er jeg sannelig ikke sikker på hva jeg skal tro.

 

Olise var angivelig født 31 okt,og ble hjemmedøpt 2 nov 1897.Dåpen ble  ikke stadfestet før 9 jan 1898.

 

 

Men var hun egentlig født 24 aug 1897,som opplyst ved telling 1910? (Opplysningen er vel kanskje gitt av foreldrene ,Isak og Ellen Dyrendal?)

Den fødselsdatoen følger henne hele livet.Hun feiret alltid sin bursdag 24 aug.

 

Eller var hun født 31 okt 1897,som dåpen viser:

Syns det er et stort sprik .

 

Bedre blir det ikke av at hun ved konfirmasjonen i 1912 opplyses å være født 31 JULI 1897.(Hun var døpt i Rissa,og konfirmert i Rissa.)

 

 

 

 

 

 

 

Endret av Ann-Mary Engum

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Eg er usikker på om eg skjønar kva som eigentleg er spørsmålet her....

 

Men dersom ein vil påstå at det finst feil i kyrkjebøker, er vel det ein freistnad på å sparke inn vidopne dører.... 

Ja... alle gjer feil - til og med prestar.... 

Men dei aller fleste (primær-)opplysningane er venteleg rette.

 

 

 

Folketeljingar er ikkje primærkjelder for noko anna enn kven som budde kvar på eit visst tidspunkt.

FT1910 har eit særleg dårleg rykte når det gjeld fødselsdatoar  (men det trudde eg alle visste som har frekventert dette forumet ei stund).

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Hei Ivar.

 

Spørsmålet ligger i tematittelen. :)

 

Ja,jeg er selvfølgelig obs på at telling 1910 inneholder mange feil.

Om det er feil i Olise sitt tilfelle er ikke godt å si.

 

Jeg påstår ingenting,men holder det åpent at innføring i kirkeboken KAN være feil.

 

 

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Jøraas

Jeg kjenner en person som lever i beste velgående, og fram til konfirmasjonen (1960 tallet) ble dagen feiret den 12. Ved konf'en fant presten ut at kirkeboken hadde datoen 11. Foreldrene mente den 12 var den riktige datoen, men måtte godta at det offentlige kun godtok kirkebokinnføringen. Så personen måtte dermed venne seg til nye fødselsdag! Ganske horribelt egentlig........

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Jeg kjenner en person som lever i beste velgående, og fram til konfirmasjonen (1960 tallet) ble dagen feiret den 12. Ved konf'en fant presten ut at kirkeboken hadde datoen 11. Foreldrene mente den 12 var den riktige datoen, men måtte godta at det offentlige kun godtok kirkebokinnføringen. Så personen måtte dermed venne seg til nye fødselsdag! Ganske horribelt egentlig........

 

I denne soga er det er noko som skurrar litt.....  Det må vere nokre detaljar som manglar.

 

Ein person konfirmert på 1960-talet må vere fødd etter 1945. Då skulle han/ho vere registrert i Folkeregisteret som det primære fødselsregisteret.

 

For dei som var fødde før krigen, var det kyrkjeboka som var fødselsregisteret. Registreringa vart overført til staten då prestane la ned embeta sine under krigen. Etter krigen vart registreringa ført vidare i Folkeregisteret.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Grete Jøraas

Jeg skrev ordet 'folkeregister' etter ordet 'kirkebok' i første linje, men slettet 'folkeregister' før jeg postet innlegget da jeg var usikker på om jeg burde ha det med. Og ja, personen er født etter 1945. Om kilden til presten var folkeregister eller ei, vet jeg ikke, men det var i forbindelse med konfirmasjonen problemet kom for dagen.

 

Grete

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Altså kan kjelda ha vore ei fødselsmelding frå jordmora (evt. sjukehuset) - eller jamvel frå foreldra sjølve.  Kanskje foreldra skreiv feil  - eller hugsa feil?

 

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lene Benedicte Lauritzen

Både en av mine bestefedre og en av mine oldemødre står med feil fødselsdato i kirkebøkene (en i Buskerud og en i Rogaland).  

 

Selv står/sto jeg innført med feil fornavn ved dåpsinnføringen i kirkeboka. For mange år siden trengte jeg en kopi av dåpsattesten min.  Da faren min snakket med presten om dette kom det fram at jeg sto innført som Lena og ikke Lene.  Presten ville da skrive Lena på dåpsattesten.  Da protesterte pappa og sa "jeg vet da vel hva dattera mi heter!" Men presten ga seg faktisk ikke.  Det skulle mye argumentasjon til før han til slutt skrev Lene på attesten.  

 

Så mitt svar er ja; det finnes feilinnføringer.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ivar S. Ertesvåg

Både en av mine bestefedre og en av mine oldemødre står med feil fødselsdato i kirkebøkene (en i Buskerud og en i Rogaland).  

 

Selv står/sto jeg innført med feil fornavn ved dåpsinnføringen i kirkeboka. For mange år siden trengte jeg en kopi av dåpsattesten min.  Da faren min snakket med presten om dette kom det fram at jeg sto innført som Lena og ikke Lene.  Presten ville da skrive Lena på dåpsattesten.  Da protesterte pappa og sa "jeg vet da vel hva dattera mi heter!" Men presten ga seg faktisk ikke.  Det skulle mye argumentasjon til før han til slutt skrev Lene på attesten.  

 

Så mitt svar er ja; det finnes feilinnføringer.

 

vel....  far din pressa presten til å gjere dokumentfalsk?  Om du attgjev historia rett, så var det det som skjedde. I prinsippet kunne presten mista embetet. (Det skal meir til - men det kunne vere eitt av fleire punkt.)

 

Rett framgangsmåte ville vere å søkje om å få innførsla endra. Så kunne de få ein attest som var i samsvar med kyrkjeboka.

Om ikkje det er gjort, heiter du vel kanskje framleis Lena, då? 

(Men i ditt tilfelle (alder) er det kanskje Folkeregisteret som er primærkjelda til skriveforma av namnet.)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Olaf Larsen

Prester er vel som andre, de har gode og dårlige dager, de også. Jeg vet at det nesten høres ut som en skrøne, men jeg kan jo som en kuriositet legge til at en av mine brødre har en fødselsattest som forteller at han er døpt i Olsen Bispedømme. Det var neppe en av de gode dagene... :lol:

Endret av Olaf Larsen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ann-Mary Engum

Takk for alle innspill!

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frank H. Johansen

Både en av mine bestefedre og en av mine oldemødre står med feil fødselsdato i kirkebøkene (en i Buskerud og en i Rogaland).  

 

Selv står/sto jeg innført med feil fornavn ved dåpsinnføringen i kirkeboka. For mange år siden trengte jeg en kopi av dåpsattesten min.  Da faren min snakket med presten om dette kom det fram at jeg sto innført som Lena og ikke Lene.  Presten ville da skrive Lena på dåpsattesten.  Da protesterte pappa og sa "jeg vet da vel hva dattera mi heter!" Men presten ga seg faktisk ikke.  Det skulle mye argumentasjon til før han til slutt skrev Lene på attesten.  

 

Så mitt svar er ja; det finnes feilinnføringer.

 

Min far trodde han het "Tor" helt til han fikk sin vigselsattest, for der stod det "Thor". Så da begynte han likesågodt å ta med h-en selv :) Om mine besteforeldre hadde noe bevisst forhold til dette da de gav ham navn i 1947, tviler jeg litt på....

 

Litt motsatt med hans bror, som alltid har skrevet navnet sitt "Wiggo", men som står som "Viggo" i alle registre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Anne Hildrum

Jeg har flere ganger sett kommentar i kirkeboken hvor fødselsdato er endret med kommentar om at foreldrene har oppgitt at det rettede datoen er korrekt og den opprinnelige innførte er feil.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.