Gå til innhold
Arkivverket

Hr. Hans Olsen Metrosinensis residerende kapellan til Torsken (ca 1650-ca 1702/3)


Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

Sukk, har oppdaget det samme, veldig kjedelig, kilden er jo det vesentlige.

Trodde først det bare var lenker til regnskap som egentlig ikke var lagt ut offentlig ennå, men som vi smugkikket på, der visste jeg vi løp en risiko, men lenker til eldre offentlig materiale fungerer jo heller ikke. Det som er merkelig er at noen av dem virker og andre ikke, prøv dem i #18.

 

Det er godt de fleste døde lenker har en referanse. Det er verre når man bare har skrevet, "se her" og lenken ikke virker lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Grete Singstad skrev:

Sukk, har oppdaget det samme, veldig kjedelig, kilden er jo det vesentlige.

Trodde først det bare var lenker til regnskap som egentlig ikke var lagt ut offentlig ennå, men som vi smugkikket på, der visste jeg vi løp en risiko, men lenker til eldre offentlig materiale fungerer jo heller ikke. Det som er merkelig er at noen av dem virker og andre ikke, prøv dem i #18.

 

Det er godt de fleste døde lenker har en referanse. Det er verre når man bare har skrevet, "se her" og lenken ikke virker lenger.

Der er vi helt enig Grete!

 

Jeg mener jeg har lest noe om at de måtte gjøre om på de permanente sidelinkene, men at bildelinkene fortsatt ville peke rett. Men, det er jo helt håpløst. Ja, man kan lese det som står i bildene, men man ser jo ikke når disse hendelsen skjedde og det er jo umulig å bla seg frem og tilbake. Noen ganger må man bla i kilden for å finne tidspunkt. Etter mitt syn er denne endringen en fadese uavhengig av om de måtte ha gode grunner. Her burde alle referanser som er gjort i debattene blitt oppdatert når de reindekserte.

 

Enda værre er eksemplet som du nevner der hyperlinken peker til en side som ikke lengre finns eller peker feil. Det blir komplett uforståelig for de som skal etterprøve resultatene.

 

Føler at vi har lagt ned svært mye arbeid her forgjeves med å gi gode kildereferanser slik at resultatet skal være etterprøvbart.

 

Som et minimum burde de ha laget en funksjon der man kan lime inn gammel hyperlink og fått ut ny og oppdatert kildereferanse.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er så enige. Har vært inne i noen av de lengre debattene, hvor vi virkelig har spadd opp mange kilder, bare for å finne ut at lenkene ikke virker.

Er også irritert over at lenker til debattinnlegg også peker helt feil, helt håpløst i lange debatter, ref. Friis.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Grete Singstad skrev:

Vi er så enige. Har vært inne i noen av de lengre debattene, hvor vi virkelig har spadd opp mange kilder, bare for å finne ut at lenkene ikke virker.

Er også irritert over at lenker til debattinnlegg også peker helt feil, helt håpløst i lange debatter, ref. Friis.

Jeg la til en setning på slutten av forrige innlegg. Tror vi skal spørre dem om det er teknisk mulig å få til en funksjon slik at gamle linker kan spores opp mot ny reindeksering slik at man får opp ny og korrekt kildereferanse. Forhåpentligvis har de et system slik at det er mulig å koble gammel indeksering mot ny.

 

Slik det er nå tar det alt for lang tid å skulle lete seg frem til kilden på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Grete Singstad skrev:

God idé, kanskje kan det la seg gjøre, da hadde jeg blitt fornøyd.

Sendte Anette en melding så får vi sjå om det er noe som er teknisk løsbart......

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.