Gå til innhold
Arkivverket

Mentz Christophersen (Darre), Koppskatten 1645, Trondheim


Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Erlend E. Mæhlum har vært så snill og skannet Koppskatten 1645 (geistelige) for Trondheim stift (Lenke her). Bilde 6 i denne samlingen viser, et litte stykke ned på siden, "Sogneprestens familia till domirken". Her nevnes 4 personer;

Mentz Christophers[en] | Maren ? Mentzis
Steen Christophers[en] Stod? | Beritte Pedersd


Jeg antar at det er er snakk om Mentz Christophersen (Darre) som var sogneprest i domkirken fra 1630. Konen hans var Maren Pedersdatter (Schjelderup) og det er vel hun som nevnes på samme linjen. I linjen nedenfor nevnes en Steen Christophersen. Jeg antar dette er broren til Mentz Christophersen? Siste personen er Beritte Pedersdatter. Hun kjenner jeg ikke til i det hele tatt. Er det noen som vet hvem denne Beritte Pedersdatter er? Jeg kjenner ikke til familien til Steen Christophersen, men hvis det virkelig er snakk om broren til Mentz Christophersen (Darre) her så het vel konen hans ikke Beritte/Berit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erlend E. Mæhlum har vært så snill og skannet Koppskatten 1645 (geistelige) for Trondheim stift (Lenke her). Bilde 6 i denne samlingen viser, et litte stykke ned på siden, "Sogneprestens familia till domirken". Her nevnes 4 personer;

Mentz Christophers[en] | Maren ? Mentzis

Steen Christophers[en] Stod? | Beritte Pedersd

 

Jeg antar at det er er snakk om Mentz Christophersen (Darre) som var sogneprest i domkirken fra 1630. Konen hans var Maren Pedersdatter (Schjelderup) og det er vel hun som nevnes på samme linjen. I linjen nedenfor nevnes en Steen Christophersen. Jeg antar dette er broren til Mentz Christophersen? Siste personen er Beritte Pedersdatter. Hun kjenner jeg ikke til i det hele tatt. Er det noen som vet hvem denne Beritte Pedersdatter er? Jeg kjenner ikke til familien til Steen Christophersen, men hvis det virkelig er snakk om broren til Mentz Christophersen (Darre) her så het vel konen hans ikke Beritte/Berit?

 

Det står Stud: etter Steen Christophers:, med andre ord var han student (studiosus), og neppe gift. 

 

Det blir betalt full skatt for Birgitte Pedersdatter, med andre ord har ho vore ei vaksen kvinne som budde i hushaldet, og ikkje var ein (vanleg) tenar.

Ein arbeidshypotese kan jo vere at ho er syster til frua i huset, bispedottera Maren h[err] Mentzis. 

 

Andreas Erlandsen (som ein alltid skal vere kritisk til) skriv at sokneprest Hans Nielssøn Tausan i Tingvoll var gift med Birgithe Schjelderup, Datter af Biskop Mag. Peder Schjelderup i Trondhjem. [...] Hun døde 1677, 49 Aar gl. Erlandsen skriv at ekteskapet vart inngått 17 Søndag efter Trinitat., men årstalet ser ut til å ha falle ut. (Andreas Erlandsen: Biographiske Efterretninger om Geistligheden i Trondhjems Stift, 1855, s. 445)

Endret av Lars Rottem Krangnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott og tusen takk for rettelsene Lars. Jeg hadde ikke tenkt meg at det kunne vært Mentz Christophersens hustru Marens søster det var snakk om, men det høres absolutt ut som en god hypotese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Lars. Jeg har selv Erlandsens verk, men dette notatet gikk jeg glipp av, så takk for det. Da er vel 3 av personene identifisert; sognepresten selv, kona Maren og broren Steen. Det var nettopp disse jeg trodde det måtte være. Beritte kjente jeg imidlertid ikke til, men som Lars (#2) sier kan det jo være snakk om Marens søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Dersom Beritte Pedersd. er Maren sin søster og det stemmer at hun var 49 år gammel da hun dør i 1677, så er hun født ca. 1628. I 1645 er hun da 17 år gammel, og burde da ikke være "ei vaksen kvinne som budde i hushaldet, og ikkje var ein (vanleg) tenar."

 

Hun er vel heller da jevngammel eller en tanke yngre enn studenten Steen Christophersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årstallet for vielsen mellom Birgitte Pedersdatter Schielderup og Hans Nielsen Tausan er 1659, datoen er 25. september. Hun var trolig første gang gift med Hans/Jens/Johannes Andersen, sogneprest til Tingvoll som døde 2. juli 1659. Erlandsen og Dahl påstår begge at Birgitte og Herr Andersen på Tingvoll ble gift ca. 1650.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.