Gå til innhold
Arkivverket

Skifte etter Thomas Møllmann (1686-1762) 18. juli 1763


Gjest
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Thomas Møllmann eller Thomas Möllmann, kjøpmann i Trondheim skal ha blitt født 11. desember 1686 og skal ha dødd 18. juli 1762. Skifteforretningen blir da holdt 1 år etter hans død om jeg forstår dette riktig.

 

Det hersker tvil om Thomas Møllmann's kone og hennes navn. Noen kilder sier hun er en "Christensdatter" og noen sier "Hansdatter". Kanskje kan dette skiftet si noe om dette?

 

Uansett er slektsknyttninger av stor interesse og en god kilde.

 

Kan noen hjelpe meg å tyde dette?

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Trondheim by, Skifteprotokoll 17 (3A 0020), 1758-1765, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke:

Permanent bildelenke:

 

Digitalarkivet:

 

 

På forhånd tusen takk!

mvh

Mathias

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ser ikke at det fremgår her hvem som var Thomas Møllmanns kone, men i 1713 fikk han kongebrev på ekteskap med Stinken Hansdatter Tyrholm: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16323&idx_id=16323&uid=ny&idx_side=-84

 

Ved dåpen av datteren Anna er sist nevnte fadder Hans Christian Tyrholm, kanskje barnets morfar? Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A02 (1702-1714), Fødte og døpte 1714, side 219.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16324&idx_id=16324&uid=ny&idx_side=-276

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070920670101.jpg

 

Men det siste er bare gjetning. Kanskje spørsmål på "Brukernes forum" ville gitt bedre respons?

Endret av Leif Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt i begynnelsen av skiftet er en hr. kammerråd Meinche med sin ugifte datter nevnt som Thomas Mølmanns svigersønn (datteren må da være datterdatter av Thomas). Jeg kan ikke i farten se at andre slektninger er nevnt.

Ved innledningen er det også en noe merkelig formulering som tyder på at Thomas ennå ikke var død: Ao. 1763 den 18de Julii Klokken 11 slet formiddag fik Byefogden bud fra Hr. Cammer Raad Meinche at hans Sviger Fader Thomas Mølman var meged Syg og kunde ikke ventes at leeve mange Minutter....osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.