Gå til innhold
Arkivverket

Frans Oskar Jonassen Glans


Solfrid Vestaberg
 Del

Recommended Posts

Jeg har i mange år lett etter dødsfallet til min oldefar uten hell. Jeg har vært innom flere forum og spurt, fått mange gode forslag, men ingen har til nå ført til en løsning. Har spurt her også tidligere, men prøver på nytt, jeg tenker at en dag så kommer kanskje noen med ett forslag som gir en løsning :). Jeg legger ut alt jeg har selv om det er mye og omfattende, men håper noen føler for å ta seg tid til å gå igjennom og kanskje se på saken med nye øyne :)

 

De opplysningene jeg har er følgende:

Frants(z) Oskar Jonassen Glans f. 19.10.1875 Askim i Østfold av svenske foreldre Jonas Magnus Glans 07.07.29 (Alsheda Jönköping)- 05.10.05 (Askim) og Christine Marie (Stina) Nicolaisdatter 12.06.40(Alsheda) - 16.06.99(Askim).

 

Frants fikk to barn (som jeg vet om) begge med Johanne Marie Pedersdatter f. 01.06.77 - d. 01.03.44 i Odda. Barna er født henholdsvis i 01.06.1912 i Bergen og nr 2 er født 09.04.16 i Odda.

 

Nedenfor er en oppstilling på livet hans og hva jeg har prøvd ut:

 

1875 folketellingen: Rom Nikkelværk Arbeiderbolig No 5, Askim, Østfold. Skriver seg for Frantz Oskar Glanz, alder 0 år.

 

1890: Konfirmert den 05 okt 1890, Loftsrud, Askim. Karakter: God

 

1891: Flyttet fra Askim til Tistedalen, oppgitt å være ungkar.

 

1900 folketelling: Skrukkelien, Søndre Land, Oppland.

 

1903 Rallarar på Bergensbana 1898-1908: Frantz Jonassen Glans 1910 1875 Askøen Askøen 0906 1903 2710 1903 29

 

1910 folketellingen: Svelgfosbarakken , Hitterdal, Lilleherred, Heddal i Notodden i Telemark, anlegsarbeider. Skriver seg for Frans Jonasen. Antagelig så var han i Svelgfos/Notodden for å bygge kraftverk for Norsk Hydro. NB! Sjekket fødselsregister i Heddal fra 1908 - 1914

 

1912-1914 Antagelig i Odda for å være med å bygge kraftverket. Ikke bekreftet!

 

1915-1916 Antagelig i Saaheim i Rjukan området for å eventuelt bygge Rjukan kraftverk. Ikke bekreftet!. NB!! Sjekket Rjukan født og døde, samt Tinn og Tinn/Dal, sjekket Bergen, Odda, Kongsberg, Notodden og Søndre Land

 

Sendt mail til Norsk Hydro for å sjekke om de har gamle ansatt/lønningslister.

 

1916: Frantz Jonassen var cementstøper når Kristians fødsel ble stadfestet i fødselsregisteret i Odda den 3 desember 1916.

 

1931: Oppført som sementstøper Frants Jonassen i Kristian sin konfirmasjon (ikke angitt om han levde)

 

"Rallarar på Bergensbana 1898-1908 - Arbeiderfortegnelse 1. avdeling 

Stortinget fatta vedtak om bygging av jernbane Bergen-Voss 9. juni 1875, og strekningen stod ferdig sommaren 1883. Vossebana var smalspora. Då det vart aktuelt å forlenge bana vidare mot Austlandet vart det gjort vedtak om ombygging til breidt spor. Det arbeidet var ferdig i 1904. 

I 1893 gjorde Stortinget gjorde vedtak om forlenging av jernbana frå Voss til Roa. Arbeidet vart sett i gang i 1898, og arbeidarar vart hyrte inn. 

Vi legg ut databasen med oversikt over dei vel 1950 registrerte arbeidarane. Lista er å finne som P.c. 1 i arkivet til NSB Bergen distrikt i Statsarkivet i Bergen"

 

Han var fra Askim og jernbanearbeider på Hardangerfjellet. Jeg har hatt kontakt med Hamar Jernbanemuseum for å eventuelt finne ut om de kunne finne han i sine arkiver, men de fant ingen ved det navnet. Han var også far til Kristian Jonassen og ved Kristian's fødsel så bodde Frans på Saaheim.

 

I følge hans familie så ble Frans sett på som familiens "sorte får". Han var en rastløs sjel som streifet rundt på anleggsarbeidet og var en "damenes Jens" og hadde lett for å ty til flasken. Han skal angivelig ha dødd av kulde på fjellet ved Kongsberg og han var da beruset. Da liket endelig ble funnet og det skulle være begravelse, viste det seg at han hadde på forhånd solgt liket til anatomisk institutt på universitetet. Vært i kontakt med Oslo, men de fant ikke noe registrert der heller. (Kilde: nær familie)

Endret av Solfrid Vestaberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Har du prøvd Gades Institutt i Bergen? Ble åpnet i 1912.

 

Johanne Marie Pedersdatter f. 01.06.77-1944. Hva har du om henne?

 

Se denne:http://forum.arkivverket.no/topic/198058-søker-to-personer/page-3#entry1675175

 

mvh Ottar

 

Hei

 

Nei, jeg har ikke vært i kontakt med Gades Institutt i Bergen, skal sende de en forespørsel også. Takker for forslaget :) Jeg har svart i den andre tråden så skal hjelpe Thea med alt hva jeg har. Problemet blir vel å nøste opp i hvem som var Thomas sin far, Anton Nilsen fra Kristiania :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.