Gå til innhold
Arkivverket

Søker informasjon om Diderich Albrecht Andersen "Eger" fra Kongsberg.


Fredrik K. Andersen
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Håper noen kan hjelpe meg å finne informasjon om Diderich Albrecht Andersen fra Kongsberg.

 

Han ble døpt 21 april 1781 i Kongsberg. Sønn av Anders Olsen Eger og Maren Hepcken. Hans etternavn kan bli skrevet forskjellig fra "Andersen" til "Andersen Eger". Diderich ble konfirmert i Kongsberg 4 Oktober 1795. 

 

Finner han ikke med foreldrene i 1801: 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058268004365

 

Og ikke blant de begravde fra 1781 til 1801. Har en kandidat i folketellingen 1801 i Eiker:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058275001751

 

Men finner han ikke lister for vigde, døpte eller begravde i Eiker etter 1801.

 

Kan noen hjelpe meg.

 

mvh

Fredrik Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etternavnet Eger på Kongsberg ble i all hovedsak brukt av person som var fra Eiker eller slektet derfra. Eger er den gamle stavemåten for Eiker. Grensen mellom Kongsberg og Eiker går bare noen få kilometer øst for Kongsberg sentrum. Mange mennesker hadde (og har) derfor tilknytning på begge sider. I tiden rundt 1800 var driften av Sølvverket på Kongsberg under nedtrapping slik at mange mistet arbeidet, og det ble ansatt få nye arbeidere. Siden det ikke var mange alternative sysselsettingsmuligheter på Kongsberg, var det mange som på denne tiden reiste ut for å få seg arbeid. En del dro til Eiker, særlig personer med tilknytning dit som en må forvente at hadde et nettverk der. Det er derfor sannsynlig at det er riktig person du, Fredrik, har funnet på Krokstad i Nedre Eiker i 1801. Jeg finner ingen henvisninger til Diderich på Kongsberg etter den oppføringen i 1797 som Kari henviser til. Det styrker antagelsen om at han flyttet bort fra byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjekket på både gravlagte fra 1801 fram til 1845, vigde og døpte fra 1801 og utover, men finner ikke spor av Diderich i Eiker prestegjeld etter tellingen i 1801. Kan det være mulig han kan ha flyttet videre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en logisk tanke, Fredrik. Jeg kjenner til unggutter fra Kongsberg som havnet mange steder i Norge og i utlandet på begynnelsen av 1800-tallet. Bl.a. ble mange sendt til København for å settes i lære, men jeg finner ikke hans navn på listen over de som ble sendt dit. Med det arbeidet Diderich hadde i 1801 vil jeg anse Drammen og Christiania som de mest sannsynlige stedene hvor han kan ha reist videre. Gruveområdene på Modum og i Konnerud kan også være aktuelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.