Gå til innhold
Arkivverket

Finner ikke personer jeg vet har eksistert


Kristin Eiklid
 Del

Recommended Posts

Mye mulig jeg er for ny til dette, men jeg har da også kunnet følge en del av slekta bakover i tid. Men når jeg søker på min bestemors side finner jeg nær sagt ingen ting. Jeg har omsider funnet hennes navn nedskrevet i kirkebøkene ved fødsel, her har jeg også funnet foreldre. Men når jeg søker rundt i digitalarkivet kommer det opp "0" i treff, både på henne og hennes foreldre - i de folketellingene som er aktuelle. 

 

Det er kanskje vanskelig å si hva jeg gjør feil når jeg ikke kan beskrive hva jeg gjør, men hvorfor kommer det ikke treff på personene når jeg krysser av for tidsrom, eksakt navn, fødested... Om jeg gjør kjappe googlesøk kommer det opp mer informasjon på feks.family search, ancestry. m.v.

 

Jeg betaler gjerne for å få tilgang, men foreløpig er jeg så fersk at jeg ønsker å gjøre meg kjent før jeg betaler på hvert sted jeg ønsker å søke.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri søk på eksakt navn!

 

Navn kan bli skrevet på mange forskjellige måter: Christian Johnsen, Kristian Jonsen, Krestian Joensen og Cristian Jonhsen kan alle være samme person.

 

I et slikt tilfeller ville jeg derfor søkt på Fornavn = Chr*|*Cr*|Kr* og Etternavn = Jo*

 

I tillegg kanskje du vet sånn omtrent fødselsår? 1880-årene, kanskje. I så fall, ta med Fødselsår = 188*

 

Så har du jo den geografiske avgrensinga du også kan bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper inn et svar gitt tidligere:

.

Har du sett denne siden? http://arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Hjelp/Soek

.

Før hadde vi valgene 'begynner med', 'er lik' og 'inneholder'. Vi kan oppnå det samme ved å bruke stjerne* i begynnelsen eller i slutten av navnet.

 

Skal jeg finne en Berte, så vet jeg ikke om det er skrevet inn med eller uten 'h' og jeg skriver derfor inn Bert* og krysser av for kvinne. Min erfaring er at det er bedre å skrive inn minst mulig og heller snevre inn søket i neste runde. Navnet Kristine kan stå oppført med Kirstine, Kerstine, Kristine, Christine, Cristine og mange flere varianter. Her synes jeg det er best å prøve *stine, for å få treff på flest mulig.

 

Tasten | (eller) er veldig nyttig. Heter personen Christian August, er det ikke sikkert telleren skrev inn begge navnene ved tellingen. Da kan en søke på *ristian|*gust og få treff på begge.

 

Etternavn er mye til bry - særlig om det nærmer seg 1900-tallet. En kvinne kunne være oppført med fem mulige 'etternavn'. Sitt eget patronym, eget patronym omgjort til -sen, farens patronym, som de tok som fast etternavn, ektemannens etternavn eller gårdsnavnet. Ofte dropper jeg å skrive inn noe som helst der..

 

En kan bruke | symbolet også ved søking på fødselsår. 180*|181*|182* eller andre varianter.

 

Selv om en vet fødestedet, har jeg opplevd at det blir 0 treff om dette er med, selv om det blir treff uten. Grunnen er vel den samme - at det er mange skrivemåter også på stedsnavnet/prestegjeldet.

.

Det er flere råd i lenken til søketips øverst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Jeg fikk jo aldri lagt meg i går, det er så ufattelig spennende. Jeg skal øve meg på disse åpne søkene, det er sikkert mange arkiv å søke som jeg ikke vet om også. Jeg har jo brukt bare de vanlige som kirkebøker og folketellinger (og Ellis Islands arkiver).

 

Min oldemor har jeg funnet i kirkebøkene og sett henne fulle navn, samt foreldrenes, med fødelsår på alle. Allikevel finner jeg henne ikke igjen... Hun skal også hatt mange søsken, som jeg kan navnet på, og en av dem finner jeg også i en folketelling, men altså bare denne ene. Det blir mer og mer mystisk, jeg blir mindre klok for hvert søk. Men det hele har nok en forklaring :) Det er kanskje dette som gjør det så fascinerende.

 

Jeg gleder meg nå allikevel til å nøste opp i det. :)

Endret av Kristin Eiklid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt hjelpemiddel er også å bruke bygdebøker. Ditt etternavn viser at en eller annen valgte bort -sen navnet, og tok Eiklid som etternavn. Denne personen må ha bodd/tilhørt en gård/bruk med dette navnet. - kan det være i Orkdal? Gårdsnavn var ikke noe etternavn før, det var adressen til en person. Bodde Ola Nordmann på Eiklid, og så flyttet til Hauge, så ble han Ola Nordmann Hauge. Gradvis mot 1900-tallet endret gammel tradisjon seg, og familier å bruke ett felles etternavn på alle familiemedlemmer. Navneloven kom i 1926.

Bygdebøker er fulle av feil, men de er et godt hjelpemiddel til å finne rette personer/rette gårder. Og å bare søke på gård, og ikke person, i de søkbare basene i DiS kan også hjelpe oss til å finne rette sogn.

 

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri søk på eksakt navn!

 

Navn kan bli skrevet på mange forskjellige måter: Christian Johnsen, Kristian Jonsen, Krestian Joensen og Cristian Jonhsen kan alle være samme person.

 

I et slikt tilfeller ville jeg derfor søkt på Fornavn = Chr*|*Cr*|Kr* og Etternavn = Jo*

 

 

Du kan også søke på denne måten, så slipper du å dele opp i 3

Fornavn: *ristian

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bare valget å bla til forrige / neste person. Om en vil få oversikt over medreisende, kan en gjøre søket på nytt med utreisehavn Kristiansand avkrysset og reisedatoen lagt inn: 1909-04-08. (I dette tilfellet ser det ut som hun reiste alene.)

.

Det neste må jo være å forsøke å finne henne i 1900-tellingen i Dybvåg.

.

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt hjelpemiddel er også å bruke bygdebøker. Ditt etternavn viser at en eller annen valgte bort -sen navnet, og tok Eiklid som etternavn. Denne personen må ha bodd/tilhørt en gård/bruk med dette navnet. - kan det være i Orkdal? Gårdsnavn var ikke noe etternavn før, det var adressen til en person. Bodde Ola Nordmann på Eiklid, og så flyttet til Hauge, så ble han Ola Nordmann Hauge. Gradvis mot 1900-tallet endret gammel tradisjon seg, og familier å bruke ett felles etternavn på alle familiemedlemmer. Navneloven kom i 1926.

Bygdebøker er fulle av feil, men de er et godt hjelpemiddel til å finne rette personer/rette gårder. Og å bare søke på gård, og ikke person, i de søkbare basene i DiS kan også hjelpe oss til å finne rette sogn.

 

 

Grete

 

Navneloven kom i 1923.https://www.arkivverket.no/arkivverket/Arkivverket/Bergen/Nettartikler/Navnesoeknader-etter-1923

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.