Gå til innhold
Arkivverket

Helvig Rasmusdatter gift med Tyge Christensen Trane


Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Jeg har disse to nevnt over som aner (Helvig Rasmusdatter og Tyge Christensen Trane). På www.geni.com finner jeg oppført at Helvig Rasmusdatter muligens kan være datter av Rasmus Danielsen f 1623 i Trondheim. Han skal (iflg Geni) være sønn av Daniel Rasmussen Halseth og Maren Jensdatter Schanke f 1582 i Hov.

 

Er det noen som har kommet noe lenger med denne muligheten?

 

Jeg har 8 DNA-matcher (autosomal test) som fører opp at de er etterkommere av Skankeslekt, 4 i Norge, 2 i Sverige og 2 i utlandet. Derfor begynner jeg å lure på om en ane så langt tilbake i tid virkelig kan ha etterlatt seg spor i den autosomale genmassen...

 

http://www.geni.com/people/Helvig-Rasmusdatter-Trane/6000000001097198023

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo Arnstein.

 

Ikke umulig at Rasmus Danielsen har etterslekt.Men så langt er det vel ikke funnet noe sikkert å knytte til etter han.

 

Jeg har selv stilt spørsmål om han er far til Maren Rasmusdatter som ble g m Aren Larsdatter på Bardal.Trondhjemsborger f ca 1640.

 

Det skal ikke være lett

 

Mvh

Terje

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk - jeg hadde glemt at Simon Ellefsen kom fram til samme svar allerede for mange år siden.

http://www.nose.dk/Norge/trane2.html#6

 

Da glemmer jeg Skanke-forbindelsen. Det kan godt være at jeg får DNA-treff med Skanke-etterkommere pga mine Bock-aner på Røros. Mange Skanke-etterkommere er samtidig også etterkommere av Bock.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 4 Det var vel å ta litt sterkt i, men Simons spørsmål angående Helvig Rasmusdatter anses nå å være besvart med resultat = ja.

 

Vil forøvrig også henvise til teksten hos Simon angående når Tyge kom til Astafjord og ble lensmann der. Det som står i den aktuelle delen av teksten er positivt feil. Hans kilde er: Hilmar Eriksen: Det gamle Astafjord og Ibestad (Tromsø 1961-62, T.hjem 1981), s. II:60

 

Lærdom?

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var heller ikke ment på annen måte fra min side -  takk til Lars Østensen!

 

Lærdom? Tja, Geni og andre sider må selvfølgelig etterprøves.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 7 Generelt: Enhver kilde som mangler nødvendige kildehenvisninger, slik at det som settes frem av påstander ikke kan etterpøves, er ikke til å stole på. Om dette er en side på internett eller et oppslagsverk spiller ingen rolle.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 5 Her bør det nevnes at Erlend har produsert et betydelig bidrag gjennom å skanne og tilrettelegge kilder samt at han til slutt fant den avgjørende brikken i puslespillet. Stor takk til Erlend for disse bidragene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.