Gå til innhold
Arkivverket

Matrikkel 1723. Noen felt jeg ikke klarer å tyde for Lars, Halvor og Jens


Bente Øien Hauge
 Del

Recommended Posts

URN:NBN:no-a1450-ma20090818630598.jpg

 

 

Jeg skal - i kveld - gjøre ferdig avskriften for de tre brukerne på Hauge (nederst på siden) i matrikkelen i 1723. Prøvde å legge ved et word-dokument med en tabell der jeg har skrevet inn opplysningene så langt jeg har klart å lese det, men det ble ikke med her.
 
Er det noen som vil forbarme seg over meg så jeg kommer i mål? Dette er så langt jeg selv klarer det - beklager at jeg ikke får lagt det inn som tabell:

 

 

Num-mer.  - Gaarde Nafne - Op- sidderis Tal - Proprietair og Bøxelraadig - Huus-mands-Pladser. - Skoug og Sæter. - Qværn og Fischerie. - Situation og Beleilighed. - Sæd. - Høe-Aufling. - Heste og Creature. - Taxt efter gl. Matricul. - For-høyet. - Aftaget.

 

5

Houge

Lars - …? -  Ingen huus-mands plads -  Ingen Skoug … … til fields - Qværn til sin fornødenhed og lidt fiskerie i elfven - Ligger i den faste bøygd og er nogonledes let-vunden - Saar - fodres 10 nøed … og 10 faar

 

Halvfer - …? - Ingen huus-mand - Qværn til sin fornødenhed og lidt fiskerie i elfven - Ligger i den faste bøygd og er nogonledes let-vunden - Saar ? - fodres 10 nøed … og 10 faar

 

 

Jens - …?- En huus-mand - Ingen Skoug og sætter till fields - Qværn til sin fornødenhed og lidt fiskerie i elfven - Ligger i den faste bøygd og er nogonledes let-vunden - Saar ? - fodres 10 nøed … og 10 faar

 

 

 

 

 
Endret av Bente Øien Hauge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er hentet fra en av de skannede matriklene 1723 som ligger her på DA, så ville det vært bedre om du hadde lagt inn en direkte lenke til materialet. Slik det fremstår i ditt innlegg, blir teksten for liten til å kunne leses med sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for nyttig tilbakemelding, Else. Jeg får opp et stort bilde når jeg klikker på bildet, så jeg trodde det var greit.

 

Er denne lenken det du etterspør? http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39184/7/

 

Dette er fra en protokoll med mer informasjon enn selve matrikkelprotokollene (fra det som ble hetende "matrikkelforarbeidet", fordi den ble trukket tilbake - har jeg lært i dag!)

Endret av Bente Øien Hauge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I feltene for "Proprietær og bøxelraadig" tror jeg det kan stå Tønjum kirke og kanskje Hauge kirke og kanskje Jonas (Leyrdahl).

 

Lars sår 5 og høster 15, ser det ut som?

Halvor sår 5 og høster 15, da?

Jens sår 7 og høster 21, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endel forskjeller fra det du har funnet selv:

 

Lars | Jfver Sørumb 1 løb. Tønjumbsk. 15 mark, Haugs kirche 1 2/3 mæle |  Ingen huus-mands plads |  Ingen Skoug og Sætter til fields | Qværn til sin fornødenhed og lidt fiskerie i elfven | Ligger i den faste bøygd og er nogenledes letvunden | Saar 5 td blandingsk. Afler 15ten td. | føedes10 nøed 1 hest og 10 faar


Halvfer |  Eier Self 1 løb tønjumbskirche 15 mk. og Hougs Kirche 1 2/3 mæle |  Ingen huus-mand | Jngen Skoug og Sætter til fields | Qværn til sin fornødenhed og lidt fiskerie i elfven | Ligger i den faste bøygd og er nogenledes letvunden | Saar 5 td blandingskorn, aufler 15 td. |  føeder 10 nøed En hest og 10 faar

Jens | Eier og bruger 2 løber 10(?) mk. Hougs kirche 1 2/3 m. Ste. Thomeskirche 1 2/3 mæle | En huus-mand | Ingen Skoug og sætter till fields | Qværn til sin fornødenhed og lidt fiskerie i elfven | Ligger i den faste bøygd og er nogenledes letvunden | Saar 7 td blandingsk., aufler 21 td. | føeder 13 nød 2 hester og 15 faar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jens | Eier og bruger 2 løber 10(?) mk. Hougs kirche 1 2/3 m. Ste. Thomeskirche 1 2/3 mæle | En huus-mand | Ingen Skoug og sætter till fields | Qværn til sin fornødenhed og lidt fiskerie i elfven | Ligger i den faste bøygd og er nogenledes letvunden | Saar 7 td blandingsk., aufler 21 td. | føeder 13 nød 2 hester og 15 faar

 

Det er helst "2 løber 18 mk". 

 

Dersom 1 2/3 mæle = 3 mark, stemmer reknestykket for skylda (eller "taxt" som det heiter her) for dei to første bruka;

og då stemmer det for Jens sitt bruk med 2 laupar +18mk +3 mk + 3 mk = 2 laupar  24 mk = 2 laupar 1 pund

(1 laup = 3 pund og 1 pund = 24 mk.)  Reknar med at det var snakk om smør som skyldspesie; altså at landskylda var

2 laupar 1 pund smør for året.

 

 

Elles ein språkleg nyanse: "Ingen Skoug og sætter till fields" (Lars, Halvar og Jens) mot "Ingen Skoug eller sætter till fields" (nokre andre).

Sidan det siste opplagt tyder at dei ikkje har sæter til fjells, må det første tyde at dei har sæter. (Kommareglar er eit nymotens påfunn....)

 

.....

 

Det heiter "Eksaminasjosprotokoll" fordi det var resultatet av ei undersøking ("eksaminasjon"). Så vart dette grunnlaget for eit framlegg til ny matrikkel i ein eigen protokoll.

Dersom det hadde gått som det var tenkt, ville desse to protokollane (saman med ein "prøvematrikkel" som vart laga for nokre område - men ikkje Sogn, trur eg - i 1714) vere "forarbeidet" til ein ny matrikkel.

 

Kvifor det ikkje vart slik - altså at det ikkje vart vedteke - er drøfta i ein artikkel i tidsskriftet "Heimen" nr 2/2014.  http://www.idunn.no/heimen

Trond Bjerkås: "Et nytt blikk på befolkningen? - Om 1723-matrikkelens konsekvenser og årsakene til dens fall"

(finst kanskje på eit bibliotek nær deg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Ivar, for ytterligere presisjon og informasjon.

 

Skyld er et område jeg ennå ikke har taket på, så jeg må bare takke og bukke for at du tar deg bryet med å sette opp regnestykket.

 

Vi var veldig overrasket over at det så ut til at Houge ikke hadde støl, da det vitterlig er nokså gamle hustufter i stølsområdet vårt. Vi diskuterte om stølen ennå ikke var gjenoppbygget etter Svartedauden eller hva som kunne være forklaringen på dette. Men hvis jeg forstår deg riktig, så kan opplistingen forstås slik at Houge manglet skog men hadde støl?

 

Og med dine opplysninger forstår jeg nå også bedre hva Arkivverket skriver om 1723-matrikkelen HER

 

Tusen takk til Else og Ivar for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.