Gå til innhold
Arkivverket

Skipsfører A. Pettersen, på seilskip rundt år 1900


Fredrik Klouman
 Del

Recommended Posts

Er det noen som vet noe om skipsfører A. Pettersen?  Han var skipsfører på seilskip rundt år 1900.  I følge Malmsteinregisteret var han skipsfører på skipene "Eda", "Courant" og "Broderfolket".  Jeg gjetter på at han var født rundt 1860.

 

Jeg har lett endel i folketellingene 1900 og 1910, og deretter lett  endel i sjømannsruller for noen kandidater, men uten å treffe blink. Jeg har også lett i www.sjohistorie.no.

 

Mvh

Fredrik Klouman

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken din i innlegg 1 viser at Courant og Broderfolket tilhørte Fred Olsen, dette rederiet flyttet fra Hvidsten til Kristiania i 1900. Et par av kandidatene i innlegg 2 er bosatt i Kristiania og bør sjekkes nærmere. Ved søk på yrket 'skibsfører' i FT 1900 kom ikke A. Pettersen opp, kanskje var han bare 'styrmand' i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A. Pettersen was a captain with Fred Olsen 1885- aft.1909

bark Eda 1889 - 1902

bark Courant 1903

bark Broderfolket 1905 - 1909

Possibly if you contact Fred Olsen Marine Services in Oslo they can provide more information?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til alle for svar. Jeg var klar over skipslistene ved tellingen i 1900, og at skipsfører A. Pettersen seilte på Fred. Olsens skip, men håpet at noen hadde direkte kjennskap til mannen.

 

Ettersom Pettersen var skipsfører på ”Eda” ca år 1900 hadde jeg forventet å finne ”Eda” på skipslistene i 1900, det ville jo gitt nyttig svar. Men skipet er ikke å finne der.

 

Jeg tar nå først kontakt med Fred. Olsen Marine Services, er nok den enkleste veien å gå. Jeg vil legge ut informasjon her om resultatet. Hvis det ikke fører frem, går jeg tilbake til listen over kandidater fra telling 1900, evt kan Norsk Maritimt Museums bibliotek ha noe om Pettersen.

 

Mvh

Fredrik Klouman

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mens jeg venter på svar fra Fred. Olsen:    Fredrikstad Mønstringsjournal viser avmønstring for "Eda" og skipper A. Pettersen den 22/11-1900, og ny påmønstring 4/3-1901:

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/42011/103/

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/42011/116/

 

Min teori i øyeblikket er at skipsfører A. Pettersen og "Eda" falt ut av skipslistene år 1900, og at A. Pettersen heller ikke finnes i tellingen 1910. 

 

Mvh

Fredrik Klouman

 

Endret av Fredrik Klouman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tampen brenner !

 

I sjømannsrullene er han nok oppført med fødselsdato og fødested. Finner du det ikke, kan Statsarkivet hjelpe deg. Mht. Folketellingene så var FT 1900 tatt opp 3. desember så vidt jeg husker, da var han avmønstret ifølge det du skriver i forrige innlegg. Hvorfor skulle han ikke være med i FT 1910 ? Ifølge innlegg 4 mønstret han av Broderfolket i 1909.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tampen brenner !

 

I sjømannsrullene er han nok oppført med fødselsdato og fødested. Finner du det ikke, kan Statsarkivet hjelpe deg. Mht. Folketellingene så var FT 1900 tatt opp 3. desember så vidt jeg husker, da var han avmønstret ifølge det du skriver i forrige innlegg. Hvorfor skulle han ikke være med i FT 1910 ? Ifølge innlegg 4 mønstret han av Broderfolket i 1909.

Jeg har en mistanke om at A. Pettersen er falt utenom tellingen i 1900. Og det kan jo tenkes at han døde før tellingen 1910.  Uansett, så setter jeg nå min lit til Fred Olsens kontor i første omgang. (Jeg har sett på alle kandidater for A. Pettersen i 1900 og 1910 men har hittil ikke funnet noe).

 

Mvh Fredrik Klouman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Etter mye leting i folketellinger, mønstringsjournaler og sjømannsruller fant jeg til slutt data for denne A. Pettersen!! 

 

Ingemund Anton Pettersen/Petersen, f. 22/10.1848, bosted Glemminge (ved Fredrikstad). Han finnes i folketellinger for 1875 (da styrmann), 1891 og 1910, faktisk også i 1900 (da som Ingemand Anton Petersen).  I 1910 var han dampskipsfører. 

 

I Fredrikstad sjømannsruller har han patent nr AR208 (annotasjonsrulle) og HR308 (hovedrulle nr 3). Her er lenke til hovedrulle:

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/42004/139/

 

Mvh Fredrik Klouman

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.