Gå til innhold
Arkivverket

Korrekt behandling av limte postkort


Vidar Holthe
 Del

Recommended Posts

Heisann! Jeg har fått i hende et gammelt album med en stor mengde postkort som ble sendt av min olderfar på sine mange reiser på begynnelsen av 1900. Vi vet ikke så mye om han utover at han var snekker og tok oppdrag blant annet på Svalbard og i Canada. Jeg håper kortene kan kaste mer lys over hvem han var og reisene han foretok, men dessverre er alle kortene limt inn i albumet.

 

Håper på tips og råd til hvordan jeg kan få løs og behandle kortene på en mest mulig korrekt og skånsom måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Bildene kan du skanne med en god foto skanner og lagre dem i TIFF format uten å ta dem ut av albumet.

Kan du ikke noe om skanning, skriv; Hvordan skanne bilder for museumsformål, på Internett, og du får 10 sider med god informasjon.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller med større fotoalbum, så kan det være vanskelig å få skannet innlimte bilder og kort pga albumets størrelse som gjør at du må holde det i posisjon på scanneren.

 

Men jeg tror i trådstarters tilfelle her, så er kortene limt inn i albumet med skriften mot de individuelle sidene. Han får vel da ikke lest hva som står uten å rive ut kortene og gjøre skade på albumet og kortene. Er også interessert i eventuelle løsninger folk har på dette problemet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vanlig lim som ble brukt før var laget av hvetemel og vann og er kanskje vannløselig. En vanlig måte å lime inn bilder før man fikk dedikerte limer. Har brukt den selv! Jeg hadde uansett skannet dem først i tilfelle skader på kortene ved fjerning av lim. Baksidene skjuler nok spennende tekst. Hvis det er skrevet med blekk og det er vel sannsynlig -  så er ikke vann det beste middelet. Damp kan også være en vei å gå. Det brukte vi ved fjerning av frimerker på kort.  Mvh. Johan Arthur Hansen

Endret av Johan Arthur Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen tilfeller med større fotoalbum, så kan det være vanskelig å få skannet innlimte bilder og kort pga albumets størrelse som gjør at du må holde det i posisjon på scanneren.

 

Men jeg tror i trådstarters tilfelle her, så er kortene limt inn i albumet med skriften mot de individuelle sidene. Han får vel da ikke lest hva som står uten å rive ut kortene og gjøre skade på albumet og kortene. Er også interessert i eventuelle løsninger folk har på dette problemet. 

 

 

Det er helt korrekt oppfattet.

 

Selve albumet er av et hullpermfabrikat der samtlige ark har løsnet / falt ut slik at det i hvertfall blir enkelt å skanne. Som Johan Arthur Hansen skriver er jeg/vi svært spente på hva "reisebrevene" inneholder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt korrekt oppfattet.

 

Selve albumet er av et hullpermfabrikat der samtlige ark har løsnet / falt ut slik at det i hvertfall blir enkelt å skanne. Som Johan Arthur Hansen skriver er jeg/vi svært spente på hva "reisebrevene" inneholder.

 

Ser ingen direkte løsning her via denne linken,

men en kontaktmail er kanskje verdt forsøket?

 

http://postkortklubben.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan også henvende deg til konserveringsavdelingen på Riksarkivet - kanskje de kan hjelpe deg eller i det minste gi deg noen råd. Det kan vel også være at noen muséer har erfaring med tilsvarende problemer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du greier å frigjere korta, må du også holde ope for at du blir skuffa. Det står svært ofte lite på slike kort - kanskje berre ei kort julehelsing eller namn på avsendar; berre så det er sagt. Særleg viss dei gjekk som opne kort utan konvolutt var folk skeptiske til å skrive for mykje, fordi det var andre enn mottakar som kunne lese det (og som las det, svært ofte, som td postmannen).

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som postmann i mange år så tror jeg ikke det å lese andres kort var noe som var vanlig å gjøre. I juletrafikken så var 5 ord max hvis du skulle sende dem på billigste måte og de ble lagt til sides for å ikke forsinke den prioriterte posten. De ble sortert om ettermiddagen etter at en var ferdig med postruta. Det hendte at jeg stoppet opp en stakket stund for å beundre en flott håndskrift eller når du skulle prøve å tyde hva som sto som navn og adresse! Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, i nyare tid var det nok mindre vanleg, men i den tida det var langt mellom postkorta, vart det nok gjort i større grad, og om det ikkje vart gjort, hadde mange ei tru på at det vart gjort, og dermed skreiv dei mindre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid kjekt å sjå kva som står på baksida av eit postkort, julekort o.l.

Limet, i gamle dagar, var ikkje alltid så vannfast. Mange foto og postkort har vorte dampa lause ifrå album.

Konvoluttane hadde heller ikkje vannfast lim, så mange brev vart nok dampa opp, lest og limt att, før det vart overlevert mottakar.

 

Gamle bilder toler litt fuktige omgivelser. Har løyst albumsbilder med forsiktig bruk av damp og lirka med ein tynn kniv. Varme opp med hårfønar har og gått bra. Mjølklisterlimet gir etter med litt fuktigheit. Ta albumet med badet, når ein skal dusje!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.