Gå til innhold
Arkivverket

Registrering av årstall


Unni Løvlien
 Del

Recommended Posts

Selv om jeg nå har holdt på med kilderegistrering og korrektur ei stund, dukker det fortsatt opp spørsmål som jeg syns det er vanskelig å svare på.

Denne gangen gjelder det årstall. Jeg praktiserer konsekvent malen fra Kyrre, som sier at alle datoer og årstall skal registreres slik: dd.mm åååå (evt. ddmm åååå).

Noen prester fører bare f.eks. årstallet 65 i kirkeboka, underforstått 1865. Er det nødvendig å registrere hele tallet 1865 her, selv om det går fram av sammenhengen at det er det som er ment?

Dette gjelder ofte vaksinasjonsdato, der det kan stå bare "65" eller også f.eks. "18. juni 65".

Spent på svar!

Takk. Hilsen Unni Løvlien.

Endret av Unni Løvlien
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hele årstallet må transkriberes. Men merk at årstallet trenger ikke tas med i dato-feltet hvis det er det samme som kirkeboksåret. Dvs. at har du registrert 1865 i årsfeltet, trenger du kun skrive 1806 eller 18.06 i dato-feltet.

 

Grunnen til at vi må ha hele årstallet og ikke bare 65 er fordi at dataene importeres inn i en stor database og er søkbar sammen med 27,5 millioner andre poster med data. Årstallet vil da være nyttig å kunne bruke som et søkekriterium for å kunne avgrense en periode. Det vil også være nyttig å ha et komplett årstall for å kunne foreta maskinelle beregninger, f.eks. fødselsår hvis alder er oppgitt. Selv om vi klarer å forstå hvilket århundre vi er i, så vil ikke systemet klare dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at vi må ha hele årstallet og ikke bare 65 er fordi at dataene importeres inn i en stor database og er søkbar sammen med 27,5 millioner andre poster med data.

 

Når det gjelder vaksinasjonsdato så finnes det vel ingen lister som har eget felt for vaksinasjonsdato. Det blir vel bare ført inn i merknadsfeltet og blir ikke søkbart på lik linje som andre hendelsesdatoer/år ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg har misforstått. Jeg trodde det var snakk om egne vaksinasjonslister hvor vaksinasjonsdato kan forekomme. Men hvis det er snakk om en merknad hvor det er inkludert en dato, så skrives merknaden kildetro, dvs. at datoen ikke standardiseres. Datoen i en merknad vil ikke ha samme formål som hendelsesdatoer slik Anne-Grehte Syvertsen så riktig påpeker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder vaksinasjonsdato så finnes det vel ingen lister som har eget felt for vaksinasjonsdato. Det blir vel bare ført inn i merknadsfeltet og blir ikke søkbart på lik linje som andre hendelsesdatoer/år ;)

Jo,jeg sikter til de tilfellene der det er egen kolonne for vaksinasjon kirkeboka, f.eks. Ved konfirmasjon. Så da skal altså hele årstallet registreres. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.