Gå til innhold
Arkivverket

Konstruere patronym i dåpslister?


Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Eg driv for tida og søkjer opp dåpsinnførsler, og slit med at det er tungvint å finne fram til rett barn utan å måtte gjere mange tastetrykk. Grunnen er at eg som oftast ikkje kan forvente treff på søket "Anne Knutsdtr", då barnet gjerne er registrert berre med førenamn. Eg må derfor gå gjennom alle akuelle innførsler for å sjå om far heiter Knut.

 

Er dette rett praksis? Skal vi kunne søkje optimalt, bør vel patronym konstruerast når ein tastar inn dåpslister?

 

Alternativet er å søkje på far Knut, men eg må også då oftast bla gjennom kvar post for å sjå om barnet heiter Anne.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke vurdert å konstruere patronym på dåpsbarn. Vi fikk på plass "søk etter flere personer" for å nettopp kunne søke opp dåpsbarn Anne som har en far som heter Knut/Knud til fornavn. Er det dette du har forsøkt på?

 

Jeg gjorde en liten test nå for Hordaland hvor vi har mye døpte og jeg fikk opp en svært håndterbar liste over dåpsbarn Anne med far som heter Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har stort sett brukt direkte søk i Døypte, og der er ikkje muleg å velje meir enn ein person.

 

Søk med fleire personar har eg ikkje brukt på lenge, fordi det fungerte så dårleg - men no ser eg at det er blitt mykje betre, så då skal eg kunne greie det.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avanserte personsøket er virkelig blitt mye bedre enn det var i begynnelsen. Nå når du kan velge både å søke kun i døpte og du kan snevre inn geografisk område, samtidig som du søker etter flere personer samtidig er det svært så effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.