Gå til innhold
Arkivverket

Oppslag gårdshistorie Tune b.2


Jan Weberg
 Del

Recommended Posts

Hei!

Er det noen der ute som er villig til et oppslag på gården Kalnes (Vestre?). Det gjelder opplysninger om Halvor Tostensen og spesielt hva som står om kona, hvis hun nevnes.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Beklager at jeg ikke var mer presis. Den Halvor Tostensen med kone jeg søker var oppsitter på Kalnes i 1723 sammen med "Enchen Gunnor Erichsdatter" og antagelig født omkr. 1690-1700. Han ser ut til fortsatt å være i live som enkemann i 1762. Han hadde i alle fall sønnen Tosten f. 1725.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar med et utdrag

Asbjørn Tostensen f. ca 1610, brukte Ø.Kalnes fra begynnelsen av 1640 åra til ut 1690 åra.

Barn Halvor f.ca 1644, Jon f.ca 1658, Tosten og Hans.

Asbjørn satt som leileding på Kalnes. Men han eide mye jord både i og utenfor Tune, bla. 5 lisp.tg. i søndre Bjørnstad, 1 fr. tg. salt i Nes på Jeløya, 1 skpd.tg.i Øtne ved Holleby, 10 lisp.tg.i Melleby og

1 1/2 hud i Øsåker.Han eide også mindre parter i Opstad og Yven. I 1657 fikk Asbjørn pantebrev av Auden Viste på 15 lisp.tg. i Stafseng i Skiptvedt. I 1680 krevde Siri, på vegne av ektemannen Asbjørn, at pantet skulle innfris. Auden var nå død og arvingene hadde delt de 15 lisp. mellom seg, Siri krevde nå 24 rdl med 10 års rente. Asbjørn var i flere år lagrettsmann i Tune.

Sønnene Jon og Tosten Asbjørnsen overtok bygsla etter faren og de brukte østre Kalnes sammen, overtok til 1711. Sønnen til Tosten, Halvor Tostensen, overtok da etter Jon, og Tosten og sønnen Halvor brukte gården sammen til ca 1720,og Halvor og enka etter Tosten, Gunnor Eriksdtr. står som brukere i 1723. Men få år seinere overtok sønnen Erik etter mora.

- Brødrene Halvor og Erik Tostensen brukte sammen til begynnelsen av 1740 åra.

Vi kjenner ikke navnet på Eriks kone, men de fikk 8 barn på Kalnes. Kristoffer f.1720, Ingeborg f.1722, Kari f, 1723, Ole f, 1726, Dorte f. 1729,Ingeborg f. 1730, Nils f. 1737 og Setsel f.1742.

 Halvor brukte her alene i 1743 og han ble omkring 1750 etterfulgt av sønnen Tosten Halvorsen som var leilending på Kalnes til han døde i 1781. Tosten født 1725 død 1781 var gift med Anne Helgesdatter. Barn : Kristoffer, Hans, Berte,Helge, Erik, Halvor, Marte og Gunild.

Bruttoformuen ved skifte etter Tosten var 91 rdl., netto 78 rdl.....

 

- Kona til Halvor Tostensen er ikke nevnt her !

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rita!

 

Mange takk for opplysningene!

Årsaken til min interesse for Halvor Tostensens kone var at jeg trodde at hun kanskje var søster til Asbjørn Sørensen på Gnr. 54 Øtne (Utne). Dette skyldes at Halvor Kalnes selger jord i Øtne til Asbjørn i forb. med at det skiftes etter Asbjørn Øtnes mor, Agnes Asbjørnsdatter (ca 1654-1738) i 1740. Jeg trodde først det var en søsterpart Halvor solgte, men etter å ha gravd i fogderegnskapene begynner det å danne seg et mønster som kan tyde på at Agnes var datter av Asbjørn Kalnes og ikke Asbjørn Blakkestad som jeg opprinnelig trodde. For øvrig er det en masse rot å lese om Øtne i bind 1.

 

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.