Gå til innhold
Arkivverket

1 guulblak skind, 14 aar gl.


Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

Det står slik i et skifte fra 1737 i listen over løsere som hørte til gården.

 

  • 1 guulblak skind, 14 aar gl.

 

Hva er en skind?  Jeg regner med at det er et dyr, og ikke et skinn.

Endret av Peder Stenslie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser ikkje noko grunn til at det ikkje skulle kunne vere eit skinn. Samanhengen i skiftet burde gi ein peikepinn: Står dette saman med andre husdyr, eller med anna lausøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Dag og Håvard for hjelpen.

 

Eiendelene på listen er ganske blandet. Here er listen, like før og etter "guulblakk skind."

 

1 Hvid og Sortdropled Koe, Fæbot

1 Tønde let korn

1 guulblak skind, 14 aar gl.

halvparten udj en liden Brendevins Kieedel med Berger  Kramperud

1 Ploug Iern med Ristel og Ring, samt 1 grev

 

Grunnen til at jeg tvilte på at det var et skinn var fordi alderen på "guulblakk skindet" ble gitt.  Er det vanlig å gi alderen på et skinn?  Betyr det at fjordingen var 14 år gammel da skinnet ble tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser ikkje noko grunn til at det ikkje skulle kunne vere eit skinn. Samanhengen i skiftet burde gi ein peikepinn: Står dette saman med andre husdyr, eller med anna lausøre?

 

"14 aar gl." høyrest ut som eit dyr, ikkje ein daud ting.   Eit skinn er gjerne mykje/lite brukt, slitent eller ikkje slitent.

 

Kan det vere ein avskrivarfeil?  Kvar står dette skiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kua verd 3,2

Det gulblakke skindet verd 2

 

Var en hest verd mer eller mindre enn ei ku?

 

Kan en skinnfell være verd så mye i forhold til kua?

 

"Jeg spørger kun, mit Kald er ei at svare".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du at det står "skiud" i steden for "skind?"  Ville Skiud være navnet på hesten?  Jeg hadde merket at et navn er en ting til som mangler hvis det er snakk om en levende ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tro dette kan dreie seg om et eldre Geiteskinn!. Storfe (Kreatur/hester) ble benevnt som huder .Se gamle skattematrikler! Her fremkommer verdien i huder og skinn. Altså mindre dyr sin hud ble kalt skinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.