Gå til innhold
Arkivverket

Krigsrett i 1716


Helge Warberg
 Del

Recommended Posts

Jeg sitter med opplysninger om to dansk-norske offiserer som ble kassert og stilt for krigsrett i 1716. Det er infanteri kaptein Henrich Knoph og løytnant Hans Jørgen Gunther.

 

Men... hvor skal jeg finne disse krigsrett sakene ?

 

 

Takknemlig for hjelp av dere som vet mer.

 

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sitter med opplysninger om to dansk-norske offiserer som ble kassert og stilt for krigsrett i 1716. Det er infanteri kaptein Henrich Knoph og løytnant Hans Jørgen Gunther.

 

Men... hvor skal jeg finne disse krigsrett sakene ?

 

 

Takknemlig for hjelp av dere som vet mer.

 

Helge Warberg

 

Det spørs hvilken avdeling de var ved, om det var i den norske eller den danske hæren (som var to separate enheter, under det felles Krigskanselliet i København).

 

Krigsrettssaken finnes som oftest i avdelingsarkivet for den militære enheten (regimentet osv.), eller for Norges del i arkivet etter Kommanderende General på Riksarkivet. Men større dommer skulle bekreftes av Kongen, og ble derfor sendt til generalauditøren som ga en uttalelse før han sendte dem til monarken.

 

Protokollene med domsslutning, generalauditørens uttalelse og kongelig resolusjon for generalauditøren i Norge er skannet og ligger blant scannede tingbøker, søk på generalauditoratet. Protokollen for 1716 er her: http://arkivverket.no/URN:rg_read/38975/2/.

 

Er det en dansk avdeling må du søke på Rigsarkivet i København..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen. Jeg fant Krigsrettsaken i desember 1716. Da ble løytnant Gunther dømt til kassering. Kaptein Knoph som var dansk fra Viborgske regiment ble ikke dømt til kassering i denne rettsaken ei heller de to løytnantene som var med i kapitulasjonen av Sponwiigen forteresse. Det er mulig at Knoph ble dømt i en dansk rett, som ble påpekt.

 

Hilsen

 

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.