Gå til innhold
Arkivverket

Canada, Regina/Winnipeg


morten undseth
 Del

Recommended Posts

Alt dette etterkommere etter søster fra Unset i Rendalen, Hedemark, til min oldefar som emigrerte først til Usa i 1883, deretter som gift kvinne til Winnipeg, Canada.

 

Hennes sønn;

 

Winfield Leonard Haug født 2 april 1902 , Renville County, Minnesota, Usa, (sønn av Selina Johnsen Haug og Idan J. Haug.)

 

 

De flyttet fra Minnesota til Winnipeg, Canada i 1909, grensereg. har jeg et sted...

 

 

Winfield er en av 5 søsken. De to døttrene Esther Ilona og Florence Beatrice og foreldrene har jeg bra greie på.

 

 

På bildet på gravsteinen til Wienfield i Regina, Sasckatchewan , Canada, som jeg fikk fra gravplassen han ligger på står det Win Haug og Peg (Peggy? kone f. 1906). Den ansatte sa at stedet var regisrert på en Ted Haug, sønn?, men de hadde ikke flere opplysninger.

 

Her er Winfield reg. på byens Reginas gravplassnettside: Riverside Memorial Park cemetry, Regina  https://www.regina.ca/residents/cemeteries/cemetery-plot-search/online-cemetery-search/results.htm?page=1&lastName=haug&firstName=&cemetery=&yearOfDeath=&ageOfDeath=&yearInterred=

 

Har noen en ide å kunne komme nærmere denne Ted Haug?

 

De to andre dame navnene på linken  har jeg en følelse er slekt og..., gravplassen hadde ingen info om disse, tar gjerne imot ev. tips om disse og.

 

 

Winfield Leonards Haugs bror:  Jesse A. Haug (1893-1941) her er steinen på findagrave.com: http://findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=haug&GSfn=jesse&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GSob=n&GRid=92818602&df=all&

 

Hans kone er ikke på steinen, men hun het Kathleen Maud Ross, gift Haug f. 27 july , Norfolk, Ontario, Canada, de hadde en sønn Donald, død i 1943, også en datter Helen gift med en Tom Whiltshire, jeg har ikke noe mere på disse.

 

Om noen kan "se noe mere" her er jeg og takknemlig.

 

At Jesse A. (Arthur) Haug har en sønn og datter har jeg fra en etterkommer etter en av de to forannevnte nevnte døttrene i Canada, denne mannen bor og i Canada, men kan ikke hjelpe mere.

 

 

Med hilsen Morten Undseth, Asker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Winfield Leonard Haug

 

Birth:  Apr. 2, 1902
Renville County
Minnesota, USA Death:  Jul. 2, 1975
Regina
Saskatchewan, Canada trans.gif
 
Family links: 
 Parents:
  Idan J. Haug (1869 - 1947)
  Selina Andreasdatter Johnsen Haug (1865 - 1940)
 
 Sibling:
  Jesse A. Haug (1893 - 1941)*
  Winfield Leonard Haug (1902 - 1975)
 
*Calculated relationship   Burial:
Riverside Memorial Park Cemetery
Regina
Regina Census Division
Saskatchewan, Canada  
Edit Virtual Cemetery info [?]  
Created by: Ron C. Johnston
Record added: Sep 02, 2015
Find A Grave Memorial# 151656300

http://www.findagrave.com/cgi-bin/fg.cgi?page=gr&GSln=haug&GSfn=win&GSbyrel=all&GSdyrel=all&GScntry=10&GSob=n&GRid=151656300&df=all&

 

Winfield Haug
Canada Census, 1911
Name Winfield Haug Event Type Census Event Date 1911 Event Place Winnipeg Sub-Districts 30-74, Manitoba, Canada Gender Male Age (Estimated) 9 Marital Status Single Relationship to Head of Household Son Birth Date Apr 1902 Birthplace UNITED STATES Household Role Gender Age Birthplace

 

Idan Haug

Head M   UNITED STATES

 

Selina Haug

Wife F   NORWAY

 

Jissie Haug

Son M   UNITED STATES

 

Ester Haug

Daughter F   UNITED STATES

 

Florence Haug

Daughter F   UNITED STATES

 

Winfield Haug

Son M   UNITED STATES

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:QV95-JMY4

 

 

Winfield Leonard Haug
Canada Census, 1916
Name Winfield Leonard Haug Event Type Census Event Date 1916 Event Place Manitoba, Canada Gender Male Age 14 Marital Status Single Ethnicity Norwegian Relationship to Head of Household Son Birthplace United States Birth Year (Estimated) 1902 Immigration Year 1909 Province Manitoba District Number 13 Winnipeg Centre Sub-District Number 16 Page 23 Affiliate Film Number T-21932 Household Role Gender Age Birthplace

 

Idan Haug

Self M 46y United States

 

Selena Haug

Wife F 46y Norway

 

Esther Ilene Haug

Daughter F 20y United States

 

Florence Beatrice Haug

Daughter F 16y United States

 

Winfield Leonard Haug

Son M 14y United States

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:KMPM-K11

 

 

Angående Ted Haug;

 

Er det samme Ted Haug som nevnes her?

Saskatchewan Cemeteries Project - Lipton Obituaries ...
www.rootsweb.ancestry.com/~cansacem/lipton_obits.html

Lipton Obituaries - Lipton, Saskatchewan. ... Jack is survived by his daughter Lois (Ted) Haug; sons Garth (Shirley) and Ivan (Lynae); grandchildren: Lori, ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

??

Obituary:

JASON W. HAUG

October 3, 1969 – September 15, 2012

Jason passed away peacefully on Saturday, September 15, 2012. He was predeceased by his mother Charlene Haug and is survived by his father Mike Haug of Calgary; Uncle Len Harker of Regina; grandparents Ted and Julie Haug of Regina; step-sisters Kate Allsop (nee Haug) and Emily Haug both of Calgary; cousin Michelle Harker of Edmonton and Aunt Donna Harker of Edmonton. The family wishes to thank the staff of the Wascana Rehabilitation Centre for their compassionate care of Jason. A Service of Remembrance will take place at Regina Memorial Gardens, St. Anthony’s Mausoleum, Highway #1 East, Regina, SK on Saturday, September 22, 2012 at 1:00 p.m. To leave an online message of condolence, please visit www.speersfuneralchapel.com

 

http://www.obitsforlife.com/obituary/575089/Haug-Jason.php

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EDWARD (TED) HAUG
1928 - 2014
Ted passed away on Thursday, February 13, 2014 in Regina, SK. He is survived by his wife, Juliette (Julie) Haug. At Ted's request no Funeral Service will be held. Arrangements entrusted to:



REGFH2Paragon.jpg
Published in The Regina Leader-Post on Feb. 15, 2014
- See more at: http://www.legacy.com/obituaries/leaderpost/obituary.aspx?pid=169685120#sthash.LTnS8QMJ.dpuf

 

http://www.legacy.com/obituaries/leaderpost/obituary.aspx?pid=169685120

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Jessie A Haug (bror til Winfield)

 

Dette er vel sønnen hans:

 

Donald Jesse Haug
November 10, 1943

Military Service: Service Number: R/120625 Age: 21 Force: Air Force Unit: Royal Canadian Air Force Division: 407 Sqdn.
Additional Information:

Son of Jesse Arthur Haug, and of Kathleen Haug, of Regina, Saskatchewan, Canada,

Commemorated on Page 169 of the Second World War Book of Remembrance. Request a copy of this page.

Burial Information: Cemetery: RUNNYMEDE MEMORIAL ; Surrey, United Kingdom Grave Reference: Panel 180. Location: During the Second World War more than 116,000 men and women of the Air Forces of the British Commonwealth gave their lives in service. More than 17,000 of these were members of the Royal Canadian Air Force, or Canadians serving with the Royal Air Force. Approximately one-third of all who died have no known grave. Of these, 20,450 are commemorated by name on the Runnymede Memorial, which is situated at Englefield Green, near Egham, 32 kilometres by road west of London. The design of the Runnymede Memorial is original and striking. On the crest of Cooper's Hill, overlooking the Thames, a square tower dominates a cloister, in the centre of which rests the Stone of Remembrance. The cloistered walks terminate in two lookouts, one facing towards Windsor, and the other towards London Airport at Heathrow. The names of the dead are inscribed on the stone reveals of the narrow windows in the cloisters and the lookouts. They include those of 3,050 Canadian airmen. Above the three-arched entrance to the cloister is a great stone eagle with the Royal Air Force motto, Per Ardua ad Astra". On each side is the inscription:
IN THIS CLOISTER ARE RECORDED THE NAMES OF TWENTY THOUSAND AIRMEN WHO HAVE NO KNOWN GRAVE. THEY DIED FOR FREEDOM IN RAID AND SORTIE OVER THE BRITISH ISLES AND THE LANDS AND SEAS OF NORTHERN AND WESTERN EUROPE In the tower a vaulted shrine, which provides a quiet place for contemplation, contains illuminated verses by Paul H. Scott." http://www.veterans.gc.ca/eng/remembrance/memorials/canadian-virtual-war-memorial/detail/1799644
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle fire som har svart, hjertelig takk for innspill og hjelp. Og jeg tror jammen jeg/vi med deres hjelp har kommet et stykke på veien.

 

For å repetere litt, fra innlegg no 1: Censusen fra 1916 viser riktig Winfield og familie.

 

Og nettsiden fra innlegg no.2 og 3: Er og samme og riktige familie, og der fant dere den igjen den for meg, det var den jeg hadde i "bakhodet" når jeg mente at jeg hadde fornemmelse av navn ol. Det er fra denne karen i Canada jeg hadde diss opplysningene.

 

Innlegg 4: Dette må jo være rett Ted som omtales, her har jeg en rekke navn jeg kan prøve å at tak i, via facebook eller en eller annen  Dictionary, om det er noen som har noen å anbefale tar jeg det imot med takk.

 

Innlegg 6 og 7: Ja jeg tenkte og at Ted er en forkortelse på noe..., Edward. Jeg tenkte mest på Theodor e.l. , men det er sannsynlig Edward. Så kom jeg for sent til å få Ted i tale, siden han er død for et år siden, tenkte det absolutt som en mulighet dog da jeg kalkulerte med at han var født +/- 1930, men det kan se ut til at hans kone Julie (Juliette) er med oss, igjen er jeg takknemlig for tips om søkemuligheter på nålevende i Canada om det er noen stalltips der ute. T.o.m. bildet av herren Ted Haug fant du.

 

Og innlegg no 8. Ja sannelig , det er sønnen til Jesse/Jessie A (Arthur) Haug (1893-1941), min Canadakontakt bak nettsiden nevnte Donald og bortfall i krigshandlinger under annen verdenskrig.

 

Igjen takk igjen til dere som så langt gav meg dette.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har en norsk kontakt i Regina som attpåtil er svært aktiv i den skandinaviske miljøet. De utgir bl.a. en journal, og hun redigerer denne. Hun har lest minneordene for Ted, og han er avbildet i en uniform.

 

Hun kan sette inn en "etterlysning" hvis du ønsker kontakt med familie der borte. Min kontakt er i Norge p.t., og det kan derfor ta litt tid før hun er tilbake der borte

 

Send meg eventuelt en mail om hva du er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en norsk kontakt i Regina som attpåtil er svært aktiv i den skandinaviske miljøet. De utgir bl.a. en journal, og hun redigerer denne. Hun har lest minneordene for Ted, og han er avbildet i en uniform.

 

Hun kan sette inn en "etterlysning" hvis du ønsker kontakt med familie der borte. Min kontakt er i Norge p.t., og det kan derfor ta litt tid før hun er tilbake der borte

 

Send meg eventuelt en mail om hva du er ute etter.

 

Hans Martin. Ja sammentreff som dette leser jeg med glede. Interresant med dette minneordet og bildet. Jeg har sendt deg en mail. Legger ved som litt "Beskrivelse" nekrologen ifra 1940 der Selina, deres mor er omtalt, i tilegg til barna hennes, også brødrene.

post-789-0-55683100-1442515967_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.