Gå til innhold
Arkivverket

Michel Heide, rektor ved latinskolen i Fredrikstad (1704-1716) - svoger til Niels Stabel og Paul Post


Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Han dukker opp som svigersønn i temaet "Peder Clausen Stabel - død innen 1712 - vise-sorenskriver Solør og Østerdalen (Hedmark)". Grete Singstad vil gjerne ha et eget tema om Michel Heide. Siden han kan være far til Elisabeth Sophia Michelsdatter Heide, som er min ane, starter jeg temaet. Jeg har liten tid til å følge med på forumet for tiden, men som trådstarter får jeg melding om det kommer innspill. Da blir det lettere for meg å følge med og bidra med innspill.

 

 

Endret av Kari Thingvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint, Kari. I debatten om Stabel (fra #70) har vi kommet innom Michel (Michael) Heide. For ikke å spore av debatten der lages et nytt tema for å samle det som har framkommet så langt. Forhåpentligvis til interesse for flere. Målet er å få mer kunnskap om Michel Heide, hans koner og barn.

 

Michel Heide var først hører og senere rektor (1704-1716) ved latinskolen i Fredrikstad. Han kan ha vært denne studenten fra Ålborg i 1690 og dermed født omkring 1670: “Michael Heyde, e schola Aalburgensi” - Kjøbenhavn Universitets Matrikel, s. 175.

 

I boka Fredrikstad høiere almenskole gjennem 300 aar finnes noen få opplysninger om hans liv. Han satt trangt i det økonomisk i 1705 etter at han måtte betale for begravelsen for sitt barn på slutten av året.

 

Han var gift minst to ganger. Kirkebøker i Fredrikstad mangler før 1717, men ved hjelp av kirkeregnskapet ser man at han betalte begravelse for et barn 25. sept. 1706 og for sin kone 22. aug. 1707. I 1709 betalte han for bryllup.

Fredrikstad kirkeregnskap (begravede) 1706-1715

 

Ved Ekstraskatt 1711 betalte han skatt for bruk av parykk og det opplyses at hans hustru og datter ikke brukte håroppsett. De hadde én tjenestepike i huset. 9. jan. 1717 ble rektor Heides sønn gravlagt.

 

Rektor Michel Heides kone som døde i 1707 var høyst sannsynlig datter av sogneprest til Skedsmo Bastian Clausen Stabel og hans andre kone Elisabeth Arntsdatter. Hr Bastian var først i ekteskap med Sophia Larsdatter Hammer. Da han døde ble Elisabeth gift med sogneprest til Sauherad Henrik Povelsen Post, som det ble skiftet etter i 1721. Bastian Clausen Stabel og Elisabeth Arntsdatter hadde sønnen Niels og en datter med ukjent fornavn (Sophia etter Bastians første kone?). Elisabeth og Hr Henrik hadde sønnene Paul (Povl) og Arnt.

 

4. juli 1722 ble det på Berger i Sauherad satt opp en kontrakt mellom Paul Hendrichsen Post og hans bror Niels Bastiansen Stabel på vegne av sin umyndige søsterdatter Karen Michelsdatter Heide angående framtidig arv etter deres mor Elisabeth Arentsdatter, enke etter Hr Hendrich Post. Videre ble det satt opp kontrakt mellom brødrene Paul og Arent Henrichssønner Post.

 

Elisabeth var altså mormor til Karen Michelsdatter Heide og mor til Niels Stabel og Paul og Arent Post. Både Paul og Niels kalles Karens moderbrødre, også i panteboka. Imidlertid kalles Niels Stabel for Paul og Arent Post sin stebror i tingboka da kontrakten ble referert der, men dette er nok en feilføring.

 

Telemark fylke, Nedre Telemark og Bamble prosti, Skifteprotokoll 2, 1716-1759

Pantebok, Protokollnummer: E, Sted: Nedre Telemark sorenskriveri

Telemark fylke, Nedre Telemark sorenskriveri, Tingbok 10, 1722-1727

 

Elisabeth Arntsdatter ble gravlagt 6. feb. 1726 i Sauherad, Telemark, hun ble 75 år, 3 mnd, 3 uker og 2 dager gammel.

 

Karen Michelsdatter Heide ble viet 8. april 1727 i Fredrikstad med monsieur Sigvard Germann («Giermon»). Sigvard Germann (Sivers Giermann) var feltskjær (se mer i Ovenstads militærbiografier). Barn funnet så langt:

  • Michel, døpt 10. feb. 1728 i Fr.stad. Trolig den samme som prokurator Michel Heide Germann.
  • Helena Cathrine, ikke funnet døpt, men er trolig datter. Trolovet i Fr.stad med sersjant Nicolai Henrich Ryeber (Niels Rybern) 7. juni 1758. Funnet en sønn: Christian Michael, døpt 16. mars 1764 i Halden.
  • Benjamin, døpt 19. okt. 1738 i Glemmen.

 

Rektor Michel Heide har trolig hatt flere barn i sitt siste kjente ekteskap. Hvem han var gift med vites ikke, så dette hadde vært flott og fått på plass. Paret er sannsynlige foreldre til Elisabeth Sophia Michelsdatter Heide født ca 1712. Om hennes familie og etterslekt finnes mye informasjon (ved Kari Thingvold). Paret hadde fem døtre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det meste om Elisabeth Sophie, dvs barn, bosteder, skifter, konstitotialdom, videre etterslekt, men rekker ikke å legge ut noe av det nå.

 

Det som er interessant er om noen har spor etter rektorens kone nr. 2. Døde hun i Fredrikstad eller flyttet hun. Den evt. datteren, Elisabeth Sophia, giftet seg i Gjerdrum. Tiden melllom evt. fødsel i Fredrikstad i 1712 og fødselen av første barn i 1734 og vielsen 1735 i Gjerdum er blank.

 

Grete kom med en opplysning jeg ikke hadde funnet enda: Rektoren kan være denne studenten fra Ålborg: Kjøbenhavn Universitets Matrikel, s. 175, 1690: "Michael Heyde, e schola Aalburgensi". Mao født omkring 1670. Det kan se ut til at han var fra Ålborg eller et annet sted på Jylland. Det bør kunne være mulig å spore ham der.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7447&idx_id=7447&uid=ny&idx_side=-14
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061016020230.jpg

 

Litt usikker på om jeg er i "riktig debattt" (flere Heide-debatter, inkl. "min" egen), men da Anders døpes i desember 1717 (øverst på venstre side), heter en av fadderne Hejde.  Er det han som er Cap. Armes Oven (sersjant?)?  Isåfall må det vel være flere mannlige "Heider i omløp" i Fredrikstad på den tiden,

 

Astrid 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av den pågående krigen (Den store nordiske krig) var det haugevis med militært personell i Fredrikstad og andre grensebyer. For noen år siden fant jeg tilfeldigvis min anefar her, et barn (inntil da ukjent) ble døpt og gravlagt før han dro videre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Michelsdatter Heide ble viet 8. april 1727 i Fredrikstad med monsieur Sigvard Germann («Giermon»). Sigvard Germann (Sivers Giermann) var feltskjær (se mer i Ovenstads militærbiografier).

Michel, døpt 10. feb. 1728 i Fr.stad. Trolig den samme som prokurator Michel Heide Germann

 

Overhoffrettsprokurator Michael Heyde German ble gravlagt fra Vår Frelsers kirke 19. des. 1789, (nær) 62 år gammel.

 

EXAMINATI JURIS 1736-1814: "Germann, Michael, 14 sept. 1750: ei ubekvem [Overhoffrettsprokurator.]"

 

Michael German fikk datteren Martha utenfor ekteskap med Dorthe Andersdatter, hun ble døpt 24. juni 1759 i Hof, Hedmark. Han ble gift med Charlotta Amalie Colbjørnsen 16. feb. 1760 i Grue. Hun skal være datter av kaptein Arne Colbjørnsen og hennes farbror var konferenseråd og lagmann Herman Olsen Colbiørnsen (1727–1794). De hadde i alle fall sønnen Sigvard og trolig Karen, som i så fall hadde for høy alder ved FT 1801.

 

------

Alltid artig med det man finner i gamle aviser:

 

Norske Intelligenssedler 1789.12.30

«De som have opdraget min afdøde Fader Procurator Michael German enten Sager at procedere ved Retterne eller andre Commissioner at udføre, vilde behage at henvende sig til mig i Sterboe Gaarden, da jeg besørger saadanne Sager og Commissioner ved andre Procuratores udført til Vedkommende Parters Fornøyelse. Til hvilken Ende Documenterne er i min Værge.

Sigvard Germann.»

 

Norske Intelligenssedler 1790.01.13:

«At Ober-Hof-Rettes Procurator Michael German ved Døden er afgangen, det vorde for det første herved bekiendtgiort, til Efterretning for de som maatte have noget udi hans efterladte Boe at fordre.

Christiania den 23de December 1789.»

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det gamle forumet hadde jeg laget et tema om Michel Heide. I innlegg nr. 2 dukker det opp en Mette Sofie Mikkelsdatter Heide. Hun kan være født ca 1700 og gift med Ola Jonsen smed (Tukua i Sigdal).

 

Nå var vel Mikkel/Michel/Michael (mange skrivemåter) et ganske vanlig navn, og mange tok etternavn etter stedet de kom fra. Det kan være flere samtidige med navnet Michel Heide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kari, det er vel på sin plass å si at ditt gamle tema tok utgangspunkt i kjøpmann Michel Andersen Heide, prestesønnen fra Sør-Odal. Greit å holde de to fra hverandre, siden de tilsynelatende ikke har noe med hverandre å gjøre. Det er selvsagt fullt mulig at det var flere Michel Heide i omløp, men enn så lenge er det kun to vi kjenner til i Norge på denne tiden - rektoren og kjøpmannen. Vi må ta utgangspunkt i det vi har kjennskap til å grave derfra.

Det er ikke noe i veien for at et barn utenfor ekteskap kan ha tatt etternavnet til sin far og kalt han opp, så Mette Sofie Mikkelsdatter Heide kan ha vært i en slik situasjon. Det kan se ut som hun var fra et annet samfunnslag enn barna til rektoren og kjøpmannen.

 

4 brødre fra Sigdal - hvem var foreldrene?

 

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen Michelsdatter Heide ble viet 8. april 1727 i Fredrikstad med monsieur Sigvard Germann («Giermon»). Sigvard Germann (Sivers Giermann) var feltskjær (se mer i Ovenstads militærbiografier).

  • Helena Cathrine, ikke funnet døpt, men er trolig datter. Trolovet i Fr.stad med sersjant Nicolai Henrich Ryeber (Niels Rybern) 7. juni 1758. Funnet en sønn: Christian Michael, døpt 16. mars 1764 i Halden.

 

Norske Intelligenssedler 1800.06.25:

 

«Skulle nogen have noget at fordre efter den her i Byen afdøde Niels Ribers Enke, Helene German, saa indkaldes disse med Sex Ugers Varsel at melde sig hos undertegnede Jurisdictionens Skifteforvalter.

Moss den 3die Junii 1800.»

 

Dette bør være de samme som giftet seg i Fredrikstad. Jeg finner ikke hennes begravelse i Moss.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

I det gamle forumet hadde jeg laget et tema om Michel Heide. I innlegg nr. 2 dukker det opp en Mette Sofie Mikkelsdatter Heide. Hun kan være født ca 1700 og gift med Ola Jonsen smed (Tukua i Sigdal).

 

Nå var vel Mikkel/Michel/Michael (mange skrivemåter) et ganske vanlig navn, og mange tok etternavn etter stedet de kom fra. Det kan være flere samtidige med navnet Michel Heide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei henger meg på her..

Håper på hjelp fra noen .

 

Mette Sophie Michelsdatter er i min gren også..

Jeg fant på digitalarkivet.no

Telemark ,Sauherad, født 1681-1720.

Født 1698 på side 122-123 her finner jeg en jeg tror det står

Michel Heide 2 til 3 ganger flere steder men klarer ikke tyde.

Hvem Michel Heide kan dette være ??

Hilsen Elisabeth ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Michell Heide var skolemester i Sauherad 1698

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Sauherad, Ministerialbok nr. I 2 (1681-1720), Kronologisk liste 1698, side 124-125.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7922&idx_id=7922&uid=ny&idx_side=-68
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061208070373.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 trinit (?) 1700 trolovet Michell Christensen Heide og min stifdatter Elisabeth Sophia Bastiansdatter Stabell. Stefar var Henrik Povelsen Post.

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Sauherad, Ministerialbok nr. I 2 (1681-1720), Kronologisk liste 1700, side 154-155.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7922&idx_id=7922&uid=ny&idx_side=-83
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061208070388.jpg

 

25/8 1700 ble de viet

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Sauherad, Ministerialbok nr. I 2 (1681-1720), Kronologisk liste 1700, side 156-157.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7922&idx_id=7922&uid=ny&idx_side=-84
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061208070389.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Michael! Da fikk vi bekreftet at det var en datter av sogneprest til Skedsmo Bastian Clausen Stabel som var gift med Michel Heide, og at hun het Elisabeth Sophia, Niels' søster (#2) I tillegg fikk vi patronymet til skolemesteren og den senere rektoren i Fredrikstad - Christensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for raskt svar.

Da antar jeg at det ikke er Mette Sophie Michelsdatter f ca 1698 sin far på Sauherad .

Da er det kanskje Michel Andersen Heide som er hennes far da eller ?

Noen som vet mer pr idag

Hei og takk for raskt svar.

Da antar jeg at det ikke er Mette Sophie Michelsdatter f ca 1698 sin far på Sauherad .

Da er det kanskje Michel Andersen Heide som er hennes far da eller ?

Noen som vet mer pr idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser til øyet blir stort og vått....

Tenk om en kunne finne ut av "mysteriet"  vedr. opphavet til Mette Sophie Michelsdatter Heide!

Synes Sauherad-sporet er lovende - jeg har "antatt" at Mette er født rundt 1696/98, så dette er spennende.

Kanskje jeg skal snuse litt i Sauherad vedr. mannen hennes og hans 3 brødre, som også dukket opp i Sigdal, jfr. lenken i #8 (mye tyder på at de ikke var

født i Sigdal).

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I perioden 1700-1703 fikk Elisabeth Sophia Bastiansdatter Stabell 3 barn. 2 var dødfødde (1700, 1703) I 1702 (oculi) introducered min stifdatter Lisbett (fant ikke noe dåp eller begravelse på noe barn). Heide ble nevnt siste gang i kirkeboken 27/2 1704

 

Skolemesterstillingen ble overtatt av Hans Leth i 1704. Marcus Rosing var skolemester før Heide.

 

I kirkeboken nevnes Claus Stabell min stifsøn, min søn Povell, Elisabett Sophia som faddere onsdagen efter 26. september 1703

Stifsøn Nils Bastiansen nevnes 1692

Sønnen til Elisabeth Arntsdatter og Henrik Povelsen Post, Christen Hendriksen Post ble dpt. 1690

 

9/7 1690 ble Isach Povelsen Post og Abigael Christensdatter Heide viet. Abigael var enke etter forrige prest til Bø, Jesper Jacobsen Achton, og søster til nevnte Michell Christensen Heide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 trinit (?) 1700 trolovet Michell Christensen Heide og min stifdatter Elisabeth Sophia Bastiansdatter Stabell. Stefar var Henrik Povelsen Post.

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Sauherad, Ministerialbok nr. I 2 (1681-1720), Kronologisk liste 1700, side 154-155.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7922&idx_id=7922&uid=ny&idx_side=-83

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061208070388.jpg

 

25/8 1700 ble de viet

 

Kildeinformasjon: Telemark fylke, Sauherad, Ministerialbok nr. I 2 (1681-1720), Kronologisk liste 1700, side 156-157.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7922&idx_id=7922&uid=ny&idx_side=-84

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061208070389.jpg

 

Kan dette være noe :

Jeg er ikke god på å tyde men ser at et barn Hans døpes og en fadder er  Lisbett Sophia Stabell

Bø i Telemark 1689-1699.

Kirkeboktype:

Ministerialbok

Nummer (arkivreferanse):

1

Kronologisk liste

fra ca 1690-1697

1697 side 114 nederst på siden

 

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=14&uid=742&js=j

Hilsen Elisabeth

Endret av Elisabeth Bauer Lunde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Bjørn Darrud har skrevet av kirkebok for Bø og Lunde 1691-1815 og jeg har fått legge ut avskriften på Solumslekt.

 

Her er hans tolkning av den dåpen du antagelig viser til ettersom du ikke har brukt permanent lenke:

 

02.02.1697   Bapt 31.1. Isaach Pofvelssøn Post S: Hans, Test, Hans Vell-ædle Høy-Ærværdigehed Doctor Hans Rossing Kongelig Majestets Erzats og Consistorial Raad samptt Biscop ofver Christiania Stifft døbt min søn eftter hannem, Lisbett Her Henrich Postes paa Seude og hendis datter Lisbett Sophia Stabell, Biscopen self, hans Famulg%, Monsicur Matthis Husum og min broder Johan Post. Barnet fød da vi hafvde kommett fra Kirchen, klochen ungefer 2, Gud være min søn naadig og lade hannem lefve for sog

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telemark sporet.

Den første reg "Heide" Er Bø Presten Christen Pedersen Heide f. ca.1611 Akershus d ca.1676 Bø i Telemark gift Tråg Bamle 13 jan 1664 M/ Karen Lauritzdtr f.ca 1637-1699)

Pga. at Kirkebøkene for  Bø fra 1663-1676 ikke finnes. Er det litt vanskelig å finne Michel Heide. De hadde mange Barn noen som en antar er Dorthe Heide,Abigael Heide,

og muligens Peder Christensen Heide/FramgardenF ca 1667- d.1720 Seljord gift M/ Chatharina Danielsdtr Wolf døper en sønn i Seljord Michel 1717

Men om der er rett Michel f ca fra 1665-1676?

Og at det er mange etterkommere i område Seljord/Sauherad/Bø.

 

Foreldre til Christen Pedersen Heide : Peder Johansen Heide f ca 1580 Heide,Ditmarsken,Holstein,Tyskland d.ca 1623 Akershus

                                                             Margrethe Christensdatter Griis f ca 1585 Strøm,Sør-Odal Hedemark

 

 

Endret av Johnny Øberg Henriksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Christen Pedersen Heide f 1611 død 1676 har mange søsken ..Christens bror

- Anders Pedersen Heide f 1618 Oslo Akershus død 1683 Strøm,Sør-Odal, Hedmark.gm. Margrethe Chlemensdatter f ca 1629 Strøm, Sør-Odal, Hedmark.

de får mange barn den siste av barna kan være

- Michel Andersen Heide f 1669 Strøm Prestegård i Sør-Odal Hedemark.død Christiania Oslo 12. feb 1744.

er han far til Mette Sophie??

 

-min gren går til

 Mette Sophie Michelsdatter Heide f ca 1698 gift med Ole Jonsen Smed Tukua Sigdal/Eggedal.

 

- Karen/Kari Olsdatter f 1726 Skartum gift med Christopher Hansen Green nordre Tukua f 1721

foreldrene til

-Torgunn Christophersdatter f 1754 Køssa under Sund Sigdal gm.Elling Olsen Velstad 2. juli 1747

Mjøseng Sund Holmen kirke Sigdal Buskerud
 

 

En Michel Heide gift 16 des 1706 Oslo Domkirke Vår frelsers Menighet Oslo Akershus med Catrine Jensdatter Schive. f ? død 2. sep 1713 Sør Odal .

Jens 1708,

Margrethe Dorthea 1709 ,

Edel Kristine 1711 og

Karin Michelsdatter Heide f.1712.

 

Er dette Michel Andersen Heide eller er dette Michel C Heide Rektor fra Fredrikstad som var i Sauherad og Bø`??

 alle får jo 10 barn  med nesten samme navn :unsure:

Hilsen Elisabeth. :rolleyes:

 

 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#22

Det var Michel Andersen Heide som var gift med Catrine Jensdatter Schive. Han var søskenbarn med Michel Christensen Heide.

En av dem bør være far til Mette Sophie Michelsdatter Heide, f. 1696-98. Hun ble sannsynligvis født utenfor ekteskap fordi hennes stand tyder på det. Har sjekket aktuelle sikt- og sakefallslister uten resultat. Menn av høyere samfunnslag lot nok i mange tilfeller andre få skylda, dvs at de betalte seg ut av det. Det er veldig mange soldater (som slapp bot) og navnløse løsgjengere i disse sikt- og sakefallslistene som ble oppgitt som far.

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7922&idx_id=7922&uid=ny&idx_side=-67
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061208070372.jpg

 

Se nederst venstre spalte (side 122): under Intr. står det Michel Heide + noe jeg ikke klarer å tyde (kan det være forlovede/fioncè, eller ligeså, dvs. hustru?.  Må tilstå at jeg sliter med denne skriften).  Kan han ha vært gift/forlovet før?  Jfr. vielsen in #13,

Michel Christensen Heide i 1700.  Lenken min og introduserte er fra 1698.  Han nevnes flere ganger på sidene 122 og 123,

 

Astrid

 

Endret av Astrid K. Natvig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7922&idx_id=7922&uid=ny&idx_side=-70
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061208070375.jpg

 

Den godeste skolemester må ha fungert som prest også, jfr. lenken og 2. juledag - hvis jeg leser rett så "prediket" han og viet et par.

Navnet hans går igjen i kirkebøkene.  MEN noen Mette Spohie har jeg ikke funnet dåpen til, enda......  Mette og Ole fikk iallefall 12 barn, og deres yngste, Berte/Birthe, min ane, ble født i 1742, så før 1695 er hun neppe født.

 

NB: ville det ikke vært litt av en skandale hvis det var skolemesteren som fikk et barn utenfor ekteskap?  Iallefall hvis han også hadde "preste-jobber"?

 

Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.