Gå til innhold
Arkivverket

Ottersland i Austre Moland, tidl. Tromøy sogn (A-A), 1600-tallet


Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Jeg har ingen dokumentasjon på dette, men jeg mener Gjeruld Eriksens mor var Amborg Jonsdatter, ikke Ingeborg, datter av Jon Olsen Vestre Tveite og Susanne Kittelsdatter. Jeg kjenner ikke Jons forfedre, men Susanne var datter av Kittel Gundersen Hesthag og Johanne Christophersdatter Gjervoll, og Johannes mor het Amborg. Men jeg ser ingen Gjeruld der I garden.

 

Skiftet etter Amborg Jonsdatter ble holdt den 14/4-1763, så kanskje det kan gi svar på noe..

 

 

Der bommer du litt på generasjonene, Helge.  Amborg Jonsdatter Vestre Tveide var Gjeruld Eriksens kone - ikke mor.

 

Jon Olsen Vestre Tveide var f. ca. 1670/71 - og han var antakelig sønn til en Ole og sønnesønn til en Jon , som begge er nevnt i 1660-årene på Vestre Tveide.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der bommer du litt på generasjonene, Helge.  Amborg Jonsdatter Vestre Tveide var Gjeruld Eriksens kone - ikke mor.

 

Jon Olsen Vestre Tveide var f. ca. 1670/71 - og han var antakelig sønn til en Ole og sønnesønn til en Jon , som begge er nevnt i 1660-årene på Vestre Tveide.

 

Visst er det så, Oddbjørn. Sorry. Og det er Amborgs forfedre jeg refererer til. Jeg kejnner heller ikke Gjerulds mor Ingenborg Jonsdatters forfedre, dessverre. Gjeruld overlevde vel sin kone med et par år, men verken hans eller Amborgs skifte gir vel noe nærmere opplysninger om hans foreldre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visst er det så, Oddbjørn. Sorry. Og det er Amborgs forfedre jeg refererer til. Jeg kejnner heller ikke Gjerulds mor Ingenborg Jonsdatters forfedre, dessverre. Gjeruld overlevde vel sin kone med et par år, men verken hans eller Amborgs skifte gir vel noe nærmere opplysninger om hans foreldre.

 

 

Nei, jeg finner ingenting om hvem Gjerulds mor var datter av.  

 

Siden vi først har nevnt Amborgs foreldre, så må jeg nok sette flere spørsmålstegn ved farens, Jon Olsen Vestre Tveides, opphav.  Det jeg løselig refererte, var fra Austre Moland-boka.  Nå har jeg sjekket preste- og fogdemanntallene 1664-66, og oppsummert finner jeg da en Jon Vestre Tveide, f. ca. 1631/32, som bruker hele gården.  Det vil for så vidt ikke være unaturlig å tenke at han er farfar til "min" Jon Olsen Vestre Tveide (f. ca. 1670/71), men det kan bli litt "trangt" rent kronologisk.  Og jeg finner ingen Ole Olsen nevnt i 1664-66 - kun en Anders Jonsen, 1 år gammel, som åpenbart er brukeren Jons sønn, samt stesønnen Niels Andersen, 2 år gammel. 

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg finner ingenting om hvem Gjerulds mor var datter av.  

 

Siden vi først har nevnt Amborgs foreldre, så må jeg nok sette flere spørsmålstegn ved farens, Jon Olsen Vestre Tveides, opphav.  Det jeg løselig refererte, var fra Austre Moland-boka.  Nå har jeg sjekket preste- og fogdemanntallene 1664-66, og oppsummert finner jeg da en Jon Vestre Tveide, f. ca. 1631/32, som bruker hele gården.  Det vil for så vidt ikke være unaturlig å tenke at han er farfar til "min" Jon Olsen Vestre Tveide (f. ca. 1670/71), men det kan bli litt "trangt" rent kronologisk.  Og jeg finner ingen Ole Olsen nevnt i 1664-66 - kun en Anders Jonsen, 1 år gammel, som åpenbart er brukeren Jons sønn, samt stesønnen Niels Andersen, 2 år gammel. 

 

Ja her skurrer det fælt med kronologien, Oddbjørn. Jon f. 1630 kan jo ha hatt en bror Ole, og Jon f. 1670 kan ha vært hans sønn, mens Anders Jonsen er sønn av Jon som bruker garden. Men hvor er isåfall Ole på den tiden ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her skurrer det fælt med kronologien, Oddbjørn. Jon f. 1630 kan jo ha hatt en bror Ole, og Jon f. 1670 kan ha vært hans sønn, mens Anders Jonsen er sønn av Jon som bruker garden. Men hvor er isåfall Ole på den tiden ?

 

 

Ja, mye er uavklart her - så vi får lete etter flere kildeopplysninger.

 

Vestre Tveide er (i likhet med Brårvoll og Hesthag) - som en av nabogårdene - "Ottersland-relevant".

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her skurrer det fælt med kronologien, Oddbjørn. Jon f. 1630 kan jo ha hatt en bror Ole, og Jon f. 1670 kan ha vært hans sønn, mens Anders Jonsen er sønn av Jon som bruker garden. Men hvor er isåfall Ole på den tiden ?

 

 

Vi finner ikke Vestre Tveide i skattematrikkelen 1647.  Gården var da Kronens eiendom.  Jf. bygdeboka for Austre Moland solgte Kronen 3 1/2 h i Vestre Tveide i 1650 til Barbu Jernverk (den halve huden omfattet ant. Tveiterød).  

I 1661 (Landkommisjonen) er Vestre Tveide åpenbart gått tilbake til Kronen - og brukeren av 3 h er Anders Nielsen (i 1661 var det ikke lenger drift ved Barbu Jernverk).

 

Vestre Tveide var altså i utgangspunktet en halvgård på 3 h - eller 3 1/2 h dersom Tveiterød regnes med.  I 1647 leide "Niels Thuede" den halve Tveiterød-huden av Kronen.  Den samme "Niels Westre Tuede" eier i rosstjenestemanntallet 1644 1/2 h i Øvre Brekka på Tromøy.

 

Det er ikke urimelig å tenke seg følgende personsammenhenger:  Anders Nielsen (1661) kan ha vært sønn til Niels Tveide (1647).  Dernest er det sannsynlig at Anders Nielsen er avgått ved døden ca. 1664, og at enka har giftet seg med Jon Vestre Tveide, som bruker de 3 hudene i gården f.o.m. 1664.  Som vi allerede har sett, hadde Jon Vestre Tveide stesønnen Niels Andersen (2 år i 1666) og den egne sønnen Anders Jonsen (1 år i 1666).

 

Om vi så tar høyde for omtrentligheter mht. aldersoppgavene i 1664-/1666-manntallene, kan vi videre gjette på at Jon Vestre Tveide kan ha vært gift en gang tidligere - og i dette ekteskapet hatt en sønn Ole, som så kan ha vært far til den Jon Olsen Vestre Tveide som er f. ca. 1671.

 

Jeg skrev tidligere at den Jon Vestre Tveide som brukte gården på 1660-talet, var f. rundt 1631/32.  Det er jeg ikke lenger så sikker på.  I prestemanntallet 1664 er han riktignok 32 år, og i fogdemanntallet 1666 er han 35 år - MEN: i to fogdemanntall, det ene fra 1664 og det andre udatert (men sannsynligvis fra samme år), er han 54 år.  Dersom dette siste er rett, bør han jo være født rundt 1610.

 

----------------

 

Vestre Tveide 1701:

 

- Joen Olsen (30 år) - 2 huder

- Niels Andersen (42 år) - 1 hud

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens "the missing link" på Vestre Tveide?  To sitater fra Kristen Weierholts Austre Moland-bok:

 

- s. 364:  "Med Ole Olsen Vestre Tveide førde han (dvs. Ellef Larsen Store Mørland, 1632-1708) ein lang prosess om eit stykke mark, 'Hauge-Øde' (Hage)".

 

- s. (om Vestre Tveide): "I 1664 finner vi Jon, og sidan Ole Olsen V. Tveide, han som i 1670-1690 førde prosess mot Ellef Lauritsen Mørland om 'Hauge-Øde'."

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann  Jeg hopper litt bakover i debatten til Nedre-Ottersland og setter opp en liten slektsoversikt i tre generasjoner:

 

1) Gjeruld Eriksen Ottersland (ca 1699-1765Gjeruld Erichsen Ottersland 66 år, gravlagt 24.12. 1765 Tromøy kirkebok.

  Gift 1723 Austre-Moland,   Amborg Jonsdtr Tveide (ca 1699-1763). Gæruld Erichsøns hustrue Nedre-Ottersland, gravlagt 22.02. 1763, 63 aar, 4 maaneder, 3 uger, 6 dager.

Arveskifte etter Amborg Jonsdtr. ble som tidligere meldt her holdt 14. april 1763.  De hadde da 7 barn.

 

2) Ingeborg Gjeruldsdtr Ottersland  (ca 1731-1764)  Hun var mest sannsynlig datter av Gjeruld og Amborg på Nedre-Ottersland.

Gift 18.07. 1755 Austre-Moland,  Ole Andersen Ottersland  (ca 1729-1766)  Han var fra Østre-Ottersland - og hans farsslekt har Oddmund redegjort for her i debatten fra Store-Våje i A-Moland.  

 

3) Christen Jensen Braarvoll (ca 1750-1810).  NB: har ikke funnet ham døpt i A-Moland eller Tromøy i aktuell periodeHvor kan han komme fra ???

  Christen Jensen var gårdbruker på Brårvoll i A-Moland fra 1780-årene til han døde i 1810  Gravlagt  20.08. 1810,  "60 år".

 

Gift 1) 21.07. 1782 A-Moland,  Anne Olsdtr Fløystad / Ottersland (1759-1787).  Hun var  født på Østre-Ottersland  Har funnet 3 barn døpt i A-Moland.

 

Gift 2) 27.11. 1788 A-Moland, Gunhild Olsdtr Fløystad / Ottersland (1761-1827).  Hun var født på Østre-Ottersland  Har funnet 4 barn døpt i A-Moland.

 

NB 1:  Christen Jensen Braarvoll  var gift to ganger - med to søstre Anne Olsdtr Fløystad og Gunhild Olsdtr Fløystad -

Disse to var døtre av Ole Andersen Ottersland (d.1766) og Ingeborg Gjeruldsdtr Ottersland (d. 1764).  

 

Anne og Gunhild ble foreldreløse som småbarn i 1764 / 1766, og det er sannsynlig at de vokste opp (hos slektninger ?) på Fløystad i A-Moland.   

De bodde begge to på Fløystad omkring den tiden de ble gift med Christen Jensen Fløystad.

 

NB 2: Jeg har lenge vært usikker på om Christen Jensens to hustruen  var søstre,  men jeg begynner å bli sikker på det.

Da Christen J. Braarvoll og 1. kone Anne Olsdtr døpte barn, var GUNHILD OLSDTR FLØYSTAD oppført som fadder. 

Dette viser at Gunhild faktisk bodde på Fløystad før hun ble gift med sin søsters enkemann Christen Jensen Braarvoll 

 

Og så et  spørsmål om CHRISTEN JENSEN BRAARVOLL (ca 1750-1810):  Vet dere noe om hans opphav før han ble bruker på Braarvoll ca 1780/1782 ??

 

Mvh  Knut Inge Apesland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka for Austre Moland hevder at Christen Jensen var sønn til en Jens Jensen Brårvold, som Jens Nilsen Brårvold pantsatte 99 rd. til "med prioritet etter Anders Olsen" (Østre Ottersland) i 1757.  I 1773 kjøpte Christen Jensen Vesterbrårvold for 52 rd. av Albret Eivindsen Lille Mørland.

 

Framstillingen i bygdeboka er imidlertid nokså rotete og uoversiktelig.

Endret av Oddbjørn Johannessen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdeboka for Austre Moland hevder at Christen Jensen var sønn til en Jens Jensen Brårvold, som Jens Nilsen Brårvold pantsatte 99 rd. i "med prioritet etter Anders Olsen" (Østre Ottersland) i 1757.  I 1773 kjøpte Christen Jensen Vesterbrårvold for 52 rd. av Albret Eivindsen Lille Mørland.

 

Framstillingen i bygdeboka er imidlertid nokså rotete og uoversiktelig.

 

Takker for svar Oddbjørn. Ja at Austre-Moland boka er ganske uoversiktlig er sikkert, i hvert fall hva gjelder slektssammenhenger. .

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi finner ikke Vestre Tveide i skattematrikkelen 1647.  Gården var da Kronens eiendom.  Jf. bygdeboka for Austre Moland solgte Kronen 3 1/2 h i Vestre Tveide i 1650 til Barbu Jernverk (den halve huden omfattet ant. Tveiterød).  

I 1661 (Landkommisjonen) er Vestre Tveide åpenbart gått tilbake til Kronen - og brukeren av 3 h er Anders Nielsen (i 1661 var det ikke lenger drift ved Barbu Jernverk).

 

Vestre Tveide var altså i utgangspunktet en halvgård på 3 h - eller 3 1/2 h dersom Tveiterød regnes med.  I 1647 leide "Niels Thuede" den halve Tveiterød-huden av Kronen.  Den samme "Niels Westre Tuede" eier i rosstjenestemanntallet 1644 1/2 h i Øvre Brekka på Tromøy.

 

Det er ikke urimelig å tenke seg følgende personsammenhenger:  Anders Nielsen (1661) kan ha vært sønn til Niels Tveide (1647).  Dernest er det sannsynlig at Anders Nielsen er avgått ved døden ca. 1664, og at enka har giftet seg med Jon Vestre Tveide, som bruker de 3 hudene i gården f.o.m. 1664.  Som vi allerede har sett, hadde Jon Vestre Tveide stesønnen Niels Andersen (2 år i 1666) og den egne sønnen Anders Jonsen (1 år i 1666).

 

Om vi så tar høyde for omtrentligheter mht. aldersoppgavene i 1664-/1666-manntallene, kan vi videre gjette på at Jon Vestre Tveide kan ha vært gift en gang tidligere - og i dette ekteskapet hatt en sønn Ole, som så kan ha vært far til den Jon Olsen Vestre Tveide som er f. ca. 1671.

 

Jeg skrev tidligere at den Jon Vestre Tveide som brukte gården på 1660-talet, var f. rundt 1631/32.  Det er jeg ikke lenger så sikker på.  I prestemanntallet 1664 er han riktignok 32 år, og i fogdemanntallet 1666 er han 35 år - MEN: i to fogdemanntall, det ene fra 1664 og det andre udatert (men sannsynligvis fra samme år), er han 54 år.  Dersom dette siste er rett, bør han jo være født rundt 1610.

 

----------------

 

Vestre Tveide 1701:

 

- Joen Olsen (30 år) - 2 huder

- Niels Andersen (42 år) - 1 hud

 

For ordens skyld:  En kommentar som kan være litt relevant her - etter at jeg i dag leste gjennom et "Aust-Agder-brev" på Statsarkivet her i Kristiansand.  Det er datert 4. juni 1640 - og det inneholder Christian 4.s bekreftelse av at Palle Rosenkrants, på Kronens vegne, har bortskiftet og avhendet en rekke gårder i Nedenes len og på Bornholm til Christoffer Giøe.  De aktuelle Nedenes-gårdene er:

 

- Øster Feruig, som Oele och hanns Søn paaboer (3 h)

- Skarpness, med Klodborg, som Søffren Rasmusen bruger (4 h)

- Wester Tueden, som Niels Seffrensen paaboer (3 h)

- Lille Møreland som Kidel tharaldsen paaboer (1 h)

- Kragstad, som Peder paaboer (1 h)

- Brechen, som Torbiørn Christensen paaboer (3 h)

 

Nevnte "Niels Seffrensen" (Niels Sørensen), som altså i 1640 bruker 3 h i Vestre Tveide, må være identisk med den "Niels Westre Tuede" som også er nevnt som bruker i Rosstjenestemanntallet 1644.  Det er ikke urimelig at han var far til Anders Nielsen Vestre Tveide, som antakelig døde ca. 1664 (og det ser altså ut til at Jon (Olsen?) Vestre Tveide ble gift med hans enke).

Tidligere på 1600-tallet er en husmann Søren nevnt på Vestre Tveide, og det er ikke urimelig å tenke seg at han kan ha vært Niels Sørensens far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.