Gå til innhold
Arkivverket

2 gamle Haav Bender


Peder Stenslie
 Del

Recommended Posts

Jeg fortsetter å jobbe gjennom et skifte fra Øyer i Gudbrandsdalen fra 1737. (Lenken er nedenfor.)  Her er to til eiendeler som jeg ikke helt forstår.

 

2 gamle Haav Bender

1 Haav Thior med Iern Lencke

 

Den andre tror jeg er "1 Hov Tjor med jern lenke."  Jeg kunne ikke fatte hva "et hov tjor" kunne være, men så fant jeg dette i ei nynorsk ordbok for ordet tjor:  "kjetting eller tau festa frå påle, vegg til ein av føtene på eit husdyr som beiter."  Så det må kunne hete "hov tjor."  Stemmer det?

 

Men "Haav Bender" kan jeg ikke løse.  Jeg regner med at det er "Hov Bender."  Da tenkte jeg at det enten er et redskap som brukes til å stelle med høver, eller det er noe som binder beinene på ei geit eller sau.  Kan noen hjelpe meg?

 

Eiendelene står i listen slik...

1 gammel arbeids Seele

1 Kløv Sadel med Pskd: og Meiser No. 2

2 gamle Haav Bender

1 Stalbendings Nafver

1 haand Saug

2 Kalvskind

1 gammel Ferretz Slæde med drette

1 gammel Neb Sted

1 Stockelaas for Kielderen

1 Haav Thior med Iern Lencke

1 Ranned under Dyne med Hovedlaug and Fiærfyld No. 1

 

Her er lenken:  http://arkivverket.no/URN:sk_read/25171/81/?size=gigant&mode=0

 

Side 80a, første kolonnen, halveis fra toppen.

post-6358-0-45559400-1441633853_thumb.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et svar langt i det fjerne, men "Haav Bender", tenker på en "futul" som den ble kalt som jeg husker, en sånn som de satte på 

hesten litt over hovene, så den hadde begrenset bevegelsesfrihet når hester ble sluppet i sommerhavna og ved pauser i slåttonn?

Hadde vel mange navn, bl.a. fangjern, eller et "tjor" ?

Grunnen til at "futul`en" lanseres er vel at det i skiftet er plassert blant andre småting, som lås, navar osv og hesteutstyr ellers.

Endret av Reidar Oddløkken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.