Gå til innhold
Arkivverket

Opplysninger om Arthur Octavio Holm f. 12.07.1887 - et mysterium ?


Rune Vindsetmo
 Del

Recommended Posts

Hei !

 

Håper noen her inne kan hjelpe meg med opplysninger vedrørende min bestefar Arthur Octavio Holm. Han ble født i Bergen 12.07.1887, og døde i Asker 09.11.1946. Ettersom mine besteforeldre ikke ble gift, så er det få spor etter ham.

 

Familien har i alle år forsøkt å finne informasjon om hans liv og virke etter min mors fødsel i 1917. I det jeg har sparsomt med opplysninger håper jeg på råd fra forumet om hvordan man kan finne ut eventuelt om stilling, bosted etc. Alt som kan bidra til å kaste lys over saken vil være til stor hjelp !

 

Mvh

 

 

Rune Vindsetmo

rune.vindsetmo@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen, tusen takk, Sven ! Dette vil hjelpe mye -, visste ikke at han hadde vært forlovet...men disse opplysningene er veldig verdifulle for oss. 

 

Mvh 

 

Rune Vindsetmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Artur Oktavios dåp.

Døpte, nr.90, Artur Oktavio, ektefødt 12.07.1887, dp 14.08.1887

Foreldre: Maskinist Lars Larsen Holm f 1855 og  Josefine Jacobine Karlsen f 1860, bosatt i Bakkegaden 8.

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Sandviken, Ministerialbok nr. B 1 (1878-1891), Fødte og døpte 1887, side 219.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7172&idx_id=7172&uid=ny&idx_side=-218
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061124020584.jpg

og

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000007651811

 

Her er familien i FT1891 i Bergen, der kommer det også fram at Dampskibsmaskinist Lars Larsen var fra Molde.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052994013942

 

Det er nok feil at dine besteforeldre ikke var gift, ihvertfall står jo Elin Holm oppført som hustru i dødsannonsen som Sven linker til ovenfor, og det står jo også 'min kjære mann' i overskriften. Har du sett om de kanskje kan ha vært borgerlig viet?

 

Det spørs om ikke forlovelsen med den engelske ladyen er et interessant spor, for se hva som står under yrket (kanskje heller 'hva de levde av'?) til Josefine Jacobine Holm i FT1910: mit underhold fra England. Der har du nok årsaken til at det ikke er så mange spor etter Artur her til lands.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036708081781

 

En liten digresjon: Det var forøvrig veldig interessant med personsøk på Art* født i 1887, det var nesten påfallende mange av dem som hadde flotte, interessante og ofte litt eksotiske mellomnavn.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ann-Mary, jeg skulle akkurat skrive det samme, så min påstand om at besteforeldrene var gift stemmer ikke, Artur var tydeligvis gift med en annen senere.

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Artur Oktavios dåp.

Døpte, nr.90, Artur Oktavio, ektefødt 12.07.1887, dp 14.08.1887

Foreldre: Maskinist Lars Larsen Holm f 1855 og  Josefine Jacobine Karlsen f 1860, bosatt i Bakkegaden 8.

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Sandviken, Ministerialbok nr. B 1 (1878-1891), Fødte og døpte 1887, side 219.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7172&idx_id=7172&uid=ny&idx_side=-218

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061124020584.jpg

og

http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/dp/person/pd00000007651811

 

Her er familien i FT1891 i Bergen, der kommer det også fram at Dampskibsmaskinist Lars Larsen var fra Molde.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01052994013942

 

Det er nok feil at dine besteforeldre ikke var gift, ihvertfall står jo Elin Holm oppført som hustru i dødsannonsen som Sven linker til ovenfor, og det står jo også 'min kjære mann' i overskriften. Har du sett om de kanskje kan ha vært borgerlig viet?

 

Det spørs om ikke forlovelsen med den engelske ladyen er et interessant spor, for se hva som står under yrket (kanskje heller 'hva de levde av'?) til Josefine Jacobine Holm i FT1910: mit underhold fra England. Der har du nok årsaken til at det ikke er så mange spor etter Artur her til lands.

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036708081781

 

En liten digresjon: Det var forøvrig veldig interessant med personsøk på Art* født i 1887, det var nesten påfallende mange av dem som hadde flotte, interessante og ofte litt eksotiske mellomnavn.

 

 

Hei Olaf, og takk igjen ! 

 

Du har helt rett i at det engelske sporet kan være meget interessant, og vi vet at Arthur jobbet i Wales sannsynligvis i 1911. Nytt for oss var dette at Josefine Jacobine Holm har oppgitt "mit underhold fra England ". Dette må jo tyde på at det finnes en nær forbindelse i hennes familie som var villige til å understøtte henne økonomisk. Dette at min bestefar var forlovet med en engelsk Lady var også nytt for oss. Søkte en del i går kveld på Griffith i England / Wales, og har fått flere spor å gå etter her. I forlovelses-annonsen, så står det at Lady Majorie Griffith hadde tilhold i København, mens Arthur bodde i Oslo. Jeg fant adressen til Arthur i Kristianias adressekalender av 1918 hvor han hadde bopel i Gruegt.1. Etter dette forsvinner alle spor etter ham. Muligens har han reist til Wales, eller England -, for så returnere til Oslo som privatsekretær i 1920. Det har versert en del rykter i familien om at han skal ha innehatt en stilling ved Den Engelske Legasjon i Norge, men disse har aldri blitt bekreftet eller verifisert på annen måte.

 

Som du skjønner , så er det mange nøster i denne kurven, men jeg håper etter hvert å få vite litt mer. I alle fall er det utrolig spennende å jakte på sin egen bestefar i det han mildt sagt må ha hatt et meget turbulent liv....

 

Mange hilsener 

 

Rune Vindsetmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Arthur Octavis Holm Age in 1911: 23 Estimated birth year: abt 1888 Relation to Head: Head Gender: Male Birth Place: RESIDENT, Norway Civil Parish: Battersea Search Photos:   County/Island: London Country: England Street address: 147 Albert Palace Mansions, Lurline Gardens, Battersea Park S W Marital Status: Single Occupation: SECRETARY COMPANY Registration district: Wandsworth Registration District Number: 26 Sub-registration district: East Battersea ED, institution, or vessel: 10 Piece: 2153 Household Members: Name Age Arthur Octavis Holm 23 Jennie Chalk 43 Annie Maud Chalk 16

 

 

Fra Census 1911 UK.  På det håndskrevne skjemaet står det dessuten at han er midlertidig arbeidsledig.

Endret av Kari Bogfjelldal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Name: Arthur Octavis Holm Age in 1911: 23 Estimated birth year: abt 1888 Relation to Head: Head Gender: Male Birth Place: RESIDENT, Norway Civil Parish: Battersea Search Photos:   County/Island: London Country: England Street address: 147 Albert Palace Mansions, Lurline Gardens, Battersea Park S W Marital Status: Single Occupation: SECRETARY COMPANY Registration district: Wandsworth Registration District Number: 26 Sub-registration district: East Battersea ED, institution, or vessel: 10 Piece: 2153 Household Members: Name Age Arthur Octavis Holm 23 Jennie Chalk 43 Annie Maud Chalk 16

 

 

Fra Census 1911 UK.  På det håndskrevne skjemaet står det dessuten at han er midlertidig arbeidsledig.

 

Tusen takk, Kari !

 

Dette er nye og verdifulle opplysninger, og det begynner å gå opp for meg at familien vår muligens har forgreninger i England. Navnet Chalk er ukjent for meg i denne forbindelsen. Har han leid værelse hos Jennie Chalk, eller om det kan være familie ? Får nøste videre på dette, og som du kanskje har lest tidligere i tråden, så ble han forlovet med Lady Majorie Griffith i 1920.

 

Spennende, men utrolig glad for all hjelp jeg får her inne :-)

 

Mvh

 

Rune Vindsetmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette være Elin Holm?

 

Fra Sveriges Dödbok 1901-2013:

 

18890126-930

Holm f. Karlsson, Elin Sofia

Åbylundsgr. 2

Död 3/1 1966.

Kyrkobokförd i Linköping, Linköpings kn (Östergötlands län, Östergötland).

Född 26/1 1889 i Stjärnorp (Östergötlands län, Östergötland).

Änka.
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2014:
Linköpings domkyrkoförs, Linköpings kn (Östergötlands län, Östergötland)
Linköpings Skäggetorp, Linköpings kn (Östergötlands län, Östergötland)
Linköpings Ryd, Linköpings kn (Östergötlands län, Östergötland)

Födelseförsamling i källan:
Stjärnorp (Östergötlands län)

Källor:
AR / DOR 66
 

 

Fra Emiweb.eu:

 

 

post-3741-0-47318900-1441729592_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Sven !

 
Du må jo ha magiske evner ! Det kan jo ikke være noen andre -, fødselsdato stemmer, hun er enke, og går bort i en alder av 77 år.
Så dette er jo fantastiske nyheter i og med at pikenavnet hennes står oppført -, noe som innebærer at jeg kanskje finner slekt av henne i Sverige.
 
Selv er jeg i ferd med å finkjemme fødselsregistre for Asker på leting etter Liv og Per Holm, men foreløpig uten resultat i det jeg ikke ved når de er født. Men har satset på at de må ha vært født et sted mellom 1923 - 1927, noe som gjør at de kan ha fått egne barn før Arthur går bort i 1946.
 
Tusen takk for opplysningene ! 
 
Mvh
 
Rune Vindsetmo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med samme navn som de du nevner:

 

 

Liv og Per Holm, familiehistorie - HiOA

bibin.hioa.no/~michaelp/Web...res/.../sandefjord.htm

Databasen inneholder fotografier (reproduksjoner) fra hvalfangernes liv, både i ... Database konstruert fra data i systemet WinRegimus2, tilrettelagt med hjelp fra ...

 

 

Men dette trenger jo ikke være ditt par.

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dødsannonsen står det "far og svigerfar".

Per heter mest sannsynlig ikke Holm til etternavn da....

 

 

Med andre ord så blir det da Liv som er eneste barn av Arthur og Elin Sofie hvis jeg tolker deg riktig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen med samme navn som de du nevner:

 

 

Liv og Per Holm, familiehistorie - HiOA

bibin.hioa.no/~michaelp/Web...res/.../sandefjord.htm

Databasen inneholder fotografier (reproduksjoner) fra hvalfangernes liv, både i ... Database konstruert fra data i systemet WinRegimus2, tilrettelagt med hjelp fra ...

 

 

Men dette trenger jo ikke være ditt par.

 

Hei, og god kveld Ann-Mary !

 

Fikk bare opp databasestrukturen, men ingen data om Liv og Per ? Fant du noen opplysninger om de ? 

 

Takk igjen for bistand i det som i går virket som en umulighet, men med bidrag fra dere i forumet , så har jeg fått masse ledetråder og fakta som jeg kan gå videre med :-)

 

Ha en fin kveld !

 

Hilsen Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette moren til Arthur som dør i Oslo 17. juni 1929?

 

Se nr. 772:

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo skifterett, Avd. I, Dødsfallsprotokoll B 14 , 1925-1927, oppb: Statsarkivet i Oslo.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/27279/238/

 

Dødsannonse i Aftenposten 22. juni 1929.

 

 

Hei Hanne, og tusen takk for info !

 

Dette er helt korrekt det du har kommet frem til. Hadde bare opplysninger før om at hun bodde i Oscars gate 3 i Oslo, så at du fant dødsannonsen var flott !

 

Igjen takk for hjelpen, og ha en fin kveld :-)

 

Mvh

 

Rune Vindsetmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så synes noen at slektsforsking er kjedelig???  :huh:

 

Hei, og god morgen Olaf :-)

 

Hvem som har kommet med et slikt utsagn kan ikke ha store slektene å granske i ;-)

 

Ha en fin dag !

 

Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at moren til Arthur hadde adresse i Gruegata 1 i FT1923 for Kristiania, samme adresse som Arthur hadde i 1918:

 

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

 

Navn Josefine Jakobine Holm

Født  01.03.1860

Fødested  Sarpsborg

Kj  k

Famst

Sivst e

Erverv  Handlende

Arb.giv

Bosted  Grue gate 1

Leil. 02

Menighet Kampen

Fil  Bunke112k

 

Endret av Sven Hjortland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at moren til Arthur hadde adresse i Gruegata 1 i FT1923 for Kristiania, samme adresse som Arthur hadde i 1918:

 

Søkeresultat fra kommunal folketelling i Kristiania 1.12.1923

 

Navn Josefine Jakobine Holm

Født  01.03.1860

Fødested  Sarpsborg

Kj  k

Famst

Sivst e

Erverv  Handlende

Arb.giv

Bosted  Grue gate 1

Leil. 02

Menighet Kampen

Fil  Bunke112k

Hei Sven !

 

Takk for opplysninger ! Dette fant jeg også i går, og jeg fikk også dødsannonsen hennes (se tidligere i tråd ), samt utskrift av skifteprotokoll. Under dødsannonsen står kun Elin og Arthur oppført, hvilket vil si at de ennå ikke har fått Liv. Har forsøkt forskjellige søk på Liv Holm, men mangler fødselsdato, samt jeg er usikker på hvor Elin og Arthur bodde på denne tiden. Det er spor som peker i retning av Strømmen -, i det det foreligger brev fra bidragsfogden i Skedsmo. Her har Arthur forsøkt å sette seg i kontakt med min mormor i det han ville overta foreldreretten over min mor. I dette skrivet fra bidragsfogden, så fremgår det at han skal ha drevet et hønseri på Strømmen før 1923, og muligens lengre. Har skrevet en mail til historielaget i Skedsmo for å få vite om hvor dette hønseriet skulle ha stått.

 

Mvh

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

 

Tok meg friheten og spurte Statsarkivet i Oslo om de kunne finne opplysninger i dødsfallsprotokollen fra Asker. Utklipp ligger vedlagt. 

 

Ble dessverre ikke noe klokere av det.

 

Hanne

post-261-0-10411100-1442430999_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.