Gå til innhold
Arkivverket

Her koster det bare kr 100,- å finne en slektning. På Brukerforumet har det da alltid vært gratis


Lars.O.Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Lars Ove,

 

Det har alltid vært ulike tilbydere av slektsforskertjenester, også  i Norge. Det er imidlertid mye som tyder på at det norske markedet er mindre eller i det minste mindre villig til å betale for tjenester, da enn hvordan det er i andre land. Vi skal ikke lenger enn til Sverige for å finne en annen markedskultur. Der er man mer stykkprisorientert, og vel mer vant til at alt koster, noe. 

 

Vi er egentlig en smule heldig ved de norske forholdene, ved at i det minste nettjenester, slik som DA, ikke er abonnementsordninger. Det kunne fort endt opp annerledes. Ved omstruktureringen av Televerket, så tok man jo over inntastingen av visse folketellinger og trodde en stund at folk ville være interessert i å betale større beløp for enkeltstående kilder. Dette varte ikke så lenge.

 

Det er jo ikke noe prinsipielt galt i at noen ønsker og evner å tjene penger på å yte slektsforskertjenester for de som ønsker å kjøpe slike tjenester. Man kan vel heller ikke sammenligne direkte med at noe er gratis på DA. Ja, alle kan jo få gratis hjelp, men hva hvis den hjelpen man betaler for er av en annen kvalitet? Og hva med hvordan den gratis hjelpen enkelte  ganger oppfattes av de som etterspør? Om noe kommer for lett i hende på etterspørrer, så er det kanskje ikke alltid at opplysningene verdsettes?

 

Her finnes det trolig ingen enkle svar, men helt sikkert mange oppfatninger av hva som bør koste penger eller ei. 

 

Mvh Are

Endret av Are S. Gustavsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mange som er interessert i å få presentert en anetavle i fint format uten å måtte grave fram ting på egenhånd.

 

Jeg kunne selv tenke meg å tjene litt småpenger på hobbyen min, men aner ikke hva slags forretnings- eller prismodell man i så fall skulle bruke.

 

100 kr pr. person? 10 kroner pr. dokumenterte "hendelse" i et liv? 2000 kroner for en komplett 5-generasjoners anetavle?

 

Men vil det i så fall være OK å be om hjelp her dersom man tar betalt for tjeneste sine fra tredjepart? I så fall bør man vel gjøre oppmerksom på det i innlegget sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her koster det bare kr 100,- å finne en slektning. På Brukerforumet har det da alltid vært gratis

Et nytt nettsted tilbyr dette . http://www.slektsforskern.no/

 

Eierne er disse: http://www.purehelp.no/company/details/driftskonsultas/979268580

 

Ja hva kan man si?

 

Lars,

 

hadde jeg drevet dette nettstedet hadde jeg vært deg en takk skyldig for god reklame i landets største forum og det i beste sendetid :)

 

Jeg kan ikke se hva som er galt med å tilby hjelp til folk som ikke har tid eller som ikke selv evner å finne frem i denne jungelen av gratistjenester.

 

Selv drev du reklame for Ancestry.com som vanligvis koster penger her forrige dagen og du reklamerer ofte for ting som koster penger via http://genealogi.no/(ikke glem at du representerer de opp i alt dette også siden du er webmaster for nettstedet).

 

Jeg ville bare nevne det, slik at du for fremtiden tenker deg om en gang til før du henger ut folk i offentlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars. det skulle være morsomt å spandere en 100 lapp på en person jeg ikke har klart å finne fødselen til selv om jeg har ekteskapet.

KUnne jo prøve disse her med den ene haken at greier de det ikke så får de ikke betalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En flat takst på kr. 100 per person kan fort bli en fryktelig lav timebetaling, i hvert fall når vi kommer før 1801, av og til også før den tid. Selv har jeg fortsatt slektsproblemer som ikke er løst på over 20 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her koster det bare kr 100,- å finne en slektning. På Brukerforumet har det da alltid vært gratis

 

Lars,

 

hadde jeg drevet dette nettstedet hadde jeg vært deg en takk skyldig for god reklame i landets største forum og det i beste sendetid :)

 

Jeg kan ikke se hva som er galt med å tilby hjelp til folk som ikke har tid eller som ikke selv evner å finne frem i denne jungelen av gratistjenester.

 

Selv drev du reklame for Ancestry.com som vanligvis koster penger her forrige dagen og du reklamerer ofte for ting som koster penger via http://genealogi.no/(ikke glem at du representerer de opp i alt dette også siden du er webmaster for nettstedet).

 

Jeg ville bare nevne det, slik at du for fremtiden tenker deg om en gang til før du henger ut folk i offentlighet.

 

Jeg kan ikke med min beste vilje se at åpningsinnlegget mitt "henger ut folk i offentlighet", som du kaller det, og jeg kan ikke forstå at du mener "å henge ut folk i offentlighet" er god reklame i beste sendetid.

 

Jeg informerte om dette tilbudet, ikke noe annet. Hva vanlige folk kan lese ut av dette sier seg vel selv

 

Som webredaktør i NSF har jeg også fått i oppdrag å finne dyktige slektsforskere i Norge som skal påta seg betalte oppdrag. Med andre ord er både jeg og NSF positive til at mange velger å betale for hjelp. De som kommer på NSFs liste som vil publiseres på genealogi.no må ha bevist at de kan faget "slektsforskning", og de vil stå fram med navn og nødvendige opplysninger

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel at det er 100kr per person oppad til 3000kr, og det hele bakes inn i _en_ arbeidsdag. Nå leste jeg det i alle fall slik.

 

Jeg tenker jo da at mange bondefamilier jo har rundt 10 barn, og da er det jo kort veg til 30 personer ;) Og om man starter med en person som lever i dag, så kan det jo fort ble mange personer i relativt enkel forskning.

 

Hadde jo vært artig å vite hva som ble avlevert og benyttet:

 

- Kildehenvisninger med sannsynlighetsvurdering?

- Kun folketellingsdata eller også "garanti" fra kirkebøker, skifter, eiendomsregistre, etc.

 

Jeg leser det jo mest som at tilbud til folk som vil ha et viftediagram i 4-5 ledd uten noe aktivt forhold. Og da kan jeg ikke annet enn å tenke tilbake til alle antagelser i mitt eget tre jeg har motbevist når nyere kilder og ikke minst egen kunnskap har økt ;)

 

Utover dette synes jeg det er positivt med produkter som stiller prisgaranti!

 

Hadde vært morsomt med tilbakemeldinger om noen har forsøkt/forsøker å benytte disse!

Endret av Morten Abrahamsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Eg reknar med at det er fleire enn eg som slit med å finna lagnadane til einskildpersonar.  Som bygdebokskrivar kjem ein i alle fall borti folk som rett og slette berre "forsvinn", og det til og med på 1900-talet!

 

Eg kunne godt tenkja meg å spandera nokre hundrelappar på å finna eit tilsvarande tal lagnader til slike personar som eg sjølv har arbeidd med i årevis, og som òg har vore etterlyste i Brukarforum, som til dømes denne jenta frå tema: http://forum.arkivverket.no/topic/192635-kristian-bertin-%C3%B8degaard-1885-1914-fr%C3%A5-hafslo-til-nesna-og-andenes-kvar-vart-det-av-dei-foreldrelause-d%C3%B8trene-hans/?hl=%2Bandenes+%2B%C3%B8degaard

 

* Agnes Emilie Kristine Kristiansdotter Ødegaard, fødd på Andenes 19.9.1911

 

Verdt eit forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ratt betalt 100 kroner for mine slektsnøtter (som ikke Digitalarkivets brukerforum har løst).

 

Ja men nå har du sjansen, så det er bare å forsøke :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår hjertesukket til Lars.

Merkelige greier, med en gang det er snakk om penger så tror mange at da øker kvaliteten på søket. De som tror på det kan jo bare bruke noen kroner. Det ligger flere slike på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja men nå har du sjansen, så det er bare å forsøke :-)

 

Jo, ja, forsøkte det! Med - vel - moderate forhåpninger.

 

Firmaet/personen svarte! Og siden jeg la inn spørsmålet lørdag kveld har han tydligvis brukt søndagen på å kontemplere, han "hadde gitt det en dag uten å finne noe nytt" (problemet mitt er velkjent på nettet, det gjelder Peder Pedersen Holm i Solum, f. ca. 1770, ukjent opphav. Så han hadde surfet rundt, tydligvis.) Også henviste han til en transkribert kirkebok som muligens kunne ha en kandidat. Og deretter kastet han inn håndkledet.

 

Jeg tror jeg konkluderer med - ut i fra svaret - at dette trolig er et tilbud til folk som gjerne vil ha en anetavle uten å løfte en finger i egenarbeid og vil være fornøyd med whatever svaret vil bli. Det er trolig en kundegruppe, det, også.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de presterer å skrive "rimelige takter" og dessuten presenterer utallige skrivefeil til, så... særdeles uproft. Ens skepsis har sine mange årsaker, og taktene deres får de ha for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert mange som er interessert i å få presentert en anetavle i fint format uten å måtte grave fram ting på egenhånd.

 

Jeg kunne selv tenke meg å tjene litt småpenger på hobbyen min, men aner ikke hva slags forretnings- eller prismodell man i så fall skulle bruke.

 

100 kr pr. person? 10 kroner pr. dokumenterte "hendelse" i et liv? 2000 kroner for en komplett 5-generasjoners anetavle?

 

Men vil det i så fall være OK å be om hjelp her dersom man tar betalt for tjeneste sine fra tredjepart? I så fall bør man vel gjøre oppmerksom på det i innlegget sitt?

Hmmm...?

http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=135929&highlight=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.