Gå til innhold
Arkivverket

Kristen Kristoffersen f. 1823 på Vang Hedemarken


Marte Elton Myhrby
 Del

Recommended Posts

Han giftet seg2.nov 1846 med Karen Maria Olsdatter f. 1819 i Oppaker. Jeg går utfra at dette er ekteskapet deres : http://digitalarkivet.arkivverket.no/nn-no/kb/vi/person/pv00000000622972

 

De fikk barna Kristian Kristiansen f. 1847 (nes), Lisa Kristiansdatter f. 1849 (nes), Ole Kristensen f.1857 (, Nes), Bernhard Kristiansen f. 1860 (, Nes) og Mina f. 1861 (Nes)

 

Under folketellingen i 1865 finner jeg familien på Dysteland , Kristen står oppført som selveier, jordbruker og tømmermand:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038023005587

 

I folketellingen for 1900 finner jeg han på kår hos Marthin Kristoffersen på Slaamot. Kristen er nå enkemann.

Marthin forpakter gården for Kristen sin sønn Ole Kristensen.

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/nn-no/ft/person/pf01037040003819

 

Det er Kristen som har eid gården før han solgte den videre til sin sønn. De to andre sønnene har reist til Amerika. Kristian var gift og hadde to barn. Han reiste over først og hentet familien sin etterpå. Bernhard vet jeg ikke om var gift. Han var ganske ung. Jeg har helle rikke noe årstall for når de dro

 

Sto i Raumnes 22. januar 2005

 

I 1912 var det merkedag i Skogbygda nærmere bestemt på bruket Slåmot. Da ble den såkalte "Landshusholdnings selskaps medalje for jorddyrkning" tildelt Kristen Kristoffersen, Slåmot. Han er kjent for å være en arbeidsom og pliktoppfyllende  mann og med han sinnsats ble flere mål dyrket opp på Slåmot gjennom flere år. På bildet ser vi de tilstedeværende menn staslig kledd forann den gamle hovedbygningen.

Personene er fra venstre Hans Henaug som rep NesLandbruks forr. Emil Bøhler ordfører i Nes. Kristen Krstoffersen slåmot, sønnnen Ole Kristensen ,,,sognepresten August Venaas og lennsmann Johan Heyerdal. Kristen ble 89 år gammel da dette bildet ble tatt og han døde i 1921 98 år gammel i følge bygdeboka. Han kom fra Vang i Hedmark og ble gift med Karen Olsdatter fra Oppaker.  

Mine spørsmål:

 

-Jeg finner Kristens far, Christopher Olsen, ved vielsen hans. Det står imidlertid ikke når han er født, men jeg antar at dette er rundt 1800, det står heller ingenting om hans mor. Hvem var hun? Kilder forteller at moren til Kristen var fra gården Blystad på Hedemarken. Jeg finner kun en Johannes Blystad, kan det være hennes far? 

 

-Foreldrene til Kristen flyttet med han og resten av barna til Ullensaker da Kristen var ung, hvor bosatte de seg?

 

-Når han bor på kår hos Marthin, står det at de er i slekt, er dette fordi Marthin er hans lillebror? Jeg har ikke funnet ut noe om dette.

 

-Jeg har funnet ut at Marthin og hans familie var svært fattige og at flere av barna måtte settes bort fordi de ikke hadde råd til å fø på dem.

 

- Hvorfor solgte sønnen Ole Kristensen gården Slaamodt ut av slekta og til skomaker Gulbrand, slik at Marthin og familien måtte flytte? Jeg vet at Ole og hans familie flyttet til gården Grinder i Fenstad i 1889, de leide 2 etg der ett par år før de kjøpte gården. Før dette bodde familien på Slaamodt

 

 

 

Blir glad for all hjelp jeg kan få ;)

 

 

Endret av Marte Elton Myhrby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Jeg har nå funnet ut at Kristen flyttet med sine foreldre fra Vang Hedemarken til Nes, hvor familien bosatte seg vet jeg ikke.

 

Det har jeg ett stort hull før Kristen gifter seg og kjøper gården Slåmot på Eidskog i 1854, han bor på denne til han dør.

 

Hvorfor finner jeg familien på Dysteland under folketellingen i 1865, når Kristen kjøpte Slåmot i 1854 og solgte denne videre til sin sønn i 1882?

 

Sønnen Ole giftet seg med en av døtrene på Dysteland, Anne Marie Nilsdatter f  1852,  hun bodde igjen hos sin mor de første årene de var gift før familien flyttet til Grinder

 

Endret av Marte Elton Myhrby
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christen Christoffersen Slaamot:

FT 1910:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036387004255

Født i Løten 03.03.1823 iflg denne tellinga.

 

Antakelig nr.14 her: Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Løten, Klokkerbok nr. 1 (1812-1832), Fødte og døpte 1823, side 170-171.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9096&idx_id=9096&uid=ny&idx_side=-88

 

Attest for utflytting fra Løten var utskrevet 16.09.1834: Ferden gikk til Nord-Odal. http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=lotenutf&gardpostnr=433&merk=433#ovre

 

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med  (med alle forbehold) det er «vår» Christoffer Olsen (Far til Christian Christoffersen Slaamodt) fra Dystlandeie i Nes som dør i rett før jul 1741, 62 år gammel.

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=gr02361840&gardpostnr=234&personpostnr=234&merk=234#ovre

 

Fødselsåret kan stipuleres til 1779.

Dette harmonerer dårlig med årsangivelsen ved utflyttingen fra Løten i 1834, der han er 41 år. M.a.o. f.ca. 1793.

 

Når det gjelder ektefellen til Christoffer, Lisbet Oudensd./Audensd. – så er tilknyttingen til BLYSTAD i Vang riktig.

Her er hun i 1801-tellinga: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058235000999 med

 

 

Her har vi vielsen til Christoffer Olsen og Lisbet Oudensdatter 22.nov.1816:  (Nr.44): Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Vang i Vang, Klokkerbok nr. 4 (1813-1827), Ekteviede 1816, side 411-412.
 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9052&idx_id=9052&uid=ny&idx_side=-159

 

(Her har vi et bra innspill vedr. alder og fødselsår. Christoffer er 24 år mens Lisbet er 21 år)

 

 

IM

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Det er nok riktig Christopher du har funnet Iver, det står at han dør i 1841 rett før jul, 61 år gammel, ikke 1741 som du leste :p

 

Da blir neste sporet å finne ut hva som skjer med Lisbeth når hun blir enke 

 

Tusen takk for all hjelp, det er ikke lett å finne frem i arkivjungelen, når man er nybegynner og ikke helt stø på gammel håndskrift

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Da blir neste sporet å finne ut hva som skjer med Lisbeth når hun blir enke 

 

Har du kilde for at hun ble enke ?

(Jeg har nemlig lett litt, og det er greit å vite dette om hun døde før eller etter sin ektefelle.)

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kilde for at hun ble enke ?

(Jeg har nemlig lett litt, og det er greit å vite dette om hun døde før eller etter sin ektefelle.)

 

IM

 

Nei, jeg har ingen kilde på dette, muligheten er åpen for at hun døde før sin mann.

 

 

Jeg ønsker også å finne ut hva som er familietilknytningen mellom Kristen og Marthin Christoffersen f. 1858 som forpakter Slåmot frem til Gulbrand kjøper den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ett stort hull før Kristen gifter seg og kjøper gården Slåmot på Eidskog i 1854, han bor på denne til han dør.

 

Slåmot ligger vel i NES og ikke i Eidskog?? Kirkebok-leting i Eidskog er vel unødvendig, dersom folk fra Slåmot brukte kirken i NES til sine kirkelige handlinger. Men jeg tenkte at siden du nevner Eidskog, så har dette sikkert en årsak. Er det noe å si om den geografiske beliggenheten til SLÅMOT??

 

 

Eventuelt slektskap mellom Kristen Kistoffersen og Martin Christoffersen/Mathea Hansdatter:

 

Når det gjelder Martin Christoffersen er du sannsynligvis klar over at  Christoffer Hansen og Birthe (Berthe) Davidsdatter i Ullensaker ga sønnen navnet MARTIN ved en dåp i Ullensaker ved en dåp 3.apr.1859. (Han er født 30.des.1858). Om han er sjekket ut vet jeg ikke, men foreløpig ser jeg ingen grunn til å ikke gå videre med hans familie for å finne eventuelle relasjoner, da denne familien ikke har noen åpenbare relasjoner til Hedemarken. (Du finner dem på FT1865 og 1875 i Ullensaker). Men her kan jeg ta feil.

 

Derimot bør man se på Mathea Hansdatter (som skal være født i Våler). Hun blir en nøtt, da det ikke ser ut til at hun er døpt i Våler, men jeg lurer på om hennes biologiske far IKKE het Hans. For å unngå dobbelt arbeide vedr. dette, er det fint dersom du kan si hvor letinga di tok slutt.

 

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slåmot ligger vel i NES og ikke i Eidskog?? Kirkebok-leting i Eidskog er vel unødvendig, dersom folk fra Slåmot brukte kirken i NES til sine kirkelige handlinger. Men jeg tenkte at siden du nevner Eidskog, så har dette sikkert en årsak. Er det noe å si om den geografiske beliggenheten til SLÅMOT??

 

 

 

Min feil. Ja SLÅMOT  ligger i NES og ikke i eidskog, grunnen til det er at jeg samtidig letter etter en helt annen gren av min familie som kommer fra eidskog og byggingen av sootkanalen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

 

Eventuelt slektskap mellom Kristen Kistoffersen og Martin Christoffersen/Mathea Hansdatter:

 

Når det gjelder Martin Christoffersen er du sannsynligvis klar over at  Christoffer Hansen og Birthe (Berthe) Davidsdatter i Ullensaker ga sønnen navnet MARTIN ved en dåp i Ullensaker ved en dåp 3.apr.1859. (Han er født 30.des.1858). Om han er sjekket ut vet jeg ikke, men foreløpig ser jeg ingen grunn til å ikke gå videre med hans familie for å finne eventuelle relasjoner, da denne familien ikke har noen åpenbare relasjoner til Hedemarken. (Du finner dem på FT1865 og 1875 i Ullensaker). Men her kan jeg ta feil.

 

 

 

IM

 

Dette var nye opplysninger og de stemmer nok bedre enn det jeg og familien har klart å finne ut tidligere. 

 

Grunnen til at vi prøver å finne linken med familie er at det ved folketellingen i 1900 opplyses at marthin forpakter Slåmot og at Kristen bor der. I forbindelse med dette står det at han er henhørende til familien.

 

 

Derimot bør man se på Mathea Hansdatter (som skal være født i Våler). Hun blir en nøtt, da det ikke ser ut til at hun er døpt i Våler, men jeg lurer på om hennes biologiske far IKKE het Hans. For å unngå dobbelt arbeide vedr. dette, er det fint dersom du kan si hvor letinga di tok slutt.

 

IM

 

Dette er de opplysningene jeg har om Mathea:

 

Det ser ut som at Martin Kristoffersen og Marthea Hansdtr. startet i ekteskapelig samliv i Kristiania.

Viet i Paulus kirke i Kristiania 16.11. 1883.

tømmermann Martin Kristoffersen f 1859 i Ulllensaker, confm 3.10.1874 i Ullensaker. Far: Jens Christoffersen Algarheim s eie i Ullensaker. og pike Anne Marthea Hansdtr. f 1858 i Våler i Solør (smålroen)Konfirm 19.10.1873 i Våler i Solør. Far skjersant Hans Nilsen. forlovere Chr. Jensen Vongmansgt 21 og Martin Hovind Urtegt 20.

 

Men dette kan være feil i og med at det er feil far til martin, 

 

 

Derimot bør man se på Mathea Hansdatter (som skal være født i Våler). Hun blir en nøtt, da det ikke ser ut til at hun er døpt i Våler, men jeg lurer på om hennes biologiske far IKKE het Hans. For å unngå dobbelt arbeide vedr. dette, er det fint dersom du kan si hvor letinga di tok slutt.

 

IM

 

Dette er de opplysningene jeg har om Mathea:

 

Det ser ut som at Martin Kristoffersen og Marthea Hansdtr. startet i ekteskapelig samliv i Kristiania.

Viet i Paulus kirke i Kristiania 16.11. 1883.

tømmermann Martin Kristoffersen f 1859 i Ulllensaker, confm 3.10.1874 i Ullensaker. Far: Jens Christoffersen Algarheim s eie i Ullensaker. og pike Anne Marthea Hansdtr. f 1858 i Våler i Solør (smålroen)Konfirm 19.10.1873 i Våler i Solør. Far skjersant Hans Nilsen. forlovere Chr. Jensen Vongmansgt 21 og Martin Hovind Urtegt 20.

 

Men dette kan være feil i og med at det er feil far til martin, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke jobbet med å finne marthin og mathea, da jeg har hovedfokusert på å nøste opp i hvem Kristen var og hvorfor han kom til Nes. Der er jeg endelig i land, mye takket være deg IM.

 

Nå forsøker jeg å finne ut av Kristen sin far og mor, har også begynt å se litt på hvor det ble av søsknene, men ikke funnet noe håndfast enda.

 

Familien takker mye for alle de nye opplysningene vi hr fått rundt Kristen, disse har lenge vært ett mysterium, som flere har forsøkt å finne ut av. Vi har lydbånd fra 1960 med Kristen sitt barnebarn Karoline som prøver å huske det hun vet om besteforeldrene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke jobbet med å finne marthin og mathea, da jeg har hovedfokusert på å nøste opp i hvem Kristen var og hvorfor han kom til Nes. Der er jeg endelig i land, mye takket være deg IM.

 

Nå forsøker jeg å finne ut av Kristen sin far og mor, har også begynt å se litt på hvor det ble av søsknene, men ikke funnet noe håndfast enda.

 

Familien takker mye for alle de nye opplysningene vi hr fått rundt Kristen, disse har lenge vært ett mysterium, som flere har forsøkt å finne ut av. Vi har lydbånd fra 1960 med Kristen sitt barnebarn Karoline som prøver å huske det hun vet om besteforeldrene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Det ser ut som at Martin Kristoffersen og Marthea Hansdtr. startet i ekteskapelig samliv i Kristiania.

Viet i Paulus kirke i Kristiania 16.11. 1883.

tømmermann Martin Kristoffersen f 1859 i Ulllensaker, confm 3.10.1874 i Ullensaker. Far: Jens Christoffersen Algarheim s eie i Ullensaker. og pike Anne Marthea Hansdtr. f 1858 i Våler i Solør (smålroen)Konfirm 19.10.1873 i Våler i Solør. Far skjersant Hans Nilsen. forlovere Chr. Jensen Vongmansgt 21 og Martin Hovind Urtegt 20.

 

 

Flott med dette selv om det inneholder noen viktige feil:

 

Vielsen til Martin og Anne Mathea (som var 18/11-1883 og ikke 16/11).

 

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Paulus, Klokkerbok nr. 5 (1879-1893), Ekteviede 1883, side 48.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7198&idx_id=7198&uid=ny&idx_side=-53

 

Her var det jo befriende viktig å få vite at Anne Matheas fødested er Våler i Østfold og IKKE Våler i Hedmark, som FT 1900 opererer med. (Det står jo Smaalenene, - ikke smålroen og den nevnes ingen ting om Solør.

 

 

Konfirmasjonen til Martin:

 

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Ullensaker, Ministerialbok nr. I 17 (1871-1875), Konfirmerte 1874, side 51.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5855&idx_id=5855&uid=ny&idx_side=-54

 

Det som blir problematisk her, er at presten, ved konfirmasjonen 04.10.1874 har skrevet farens navn som Christoffer Jensen Algrimseie (moren er Karine Olsdatter). Det er presten i Kristiania (Paulus – ved ekteskapsinngåelsen ) som har rotet med for- og etternavn.

Fødsel  er oppgitt til 31/10-1859 og da blir det enkelt å finne dåpen hans 4.des.1859 i Ullensaker med rett foreldrepar og stedsangivelse:

 

 

Dåpen til Martin: Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=562&idx_id=562&uid=ny&idx_side=-145

 

Vi tar også med familien på Algarheim søndre  (Tomten) ved FT 1865: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038022004894

 

Mitt tidligere forslag til far og mor for Martin Christoffersen kastes i søpla. Likeledes Kristianiapresten i Paulus som rotet med brudgommens fars navn, men som heldigvis førte opp Martins fødselsdag.

 

Dåpen til Anne Mathea f.22/5-1858 døpt 13/2-1859: Kildeinformasjon: Østfold fylke, Våler, Klokkerbok nr. I 2 (1839-1860), Fødte og døpte 1859, side 184.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7525&idx_id=7525&uid=ny&idx_side=-189

Endret av Iver Mosvold
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hva skjedde videre med Christoffer og Lisbeth sine andre barn etter at de flyttet fra Vang, jeg finner ingen flere opplysninger, ei finner jeg flere opplysninger om Christoffers far Ole Olsen, hvem var han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.