Gå til innhold
Arkivverket

Hva heter disse 2 barn


Wenche Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Disse greier jeg ikke å finne ut av.
Siste kolonne på høyre side døpt 22 juni 1706- Far Hans Madsen
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7231&idx_id=7231&uid=ny&idx_side=-93

Her døpes Vittil???
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=653&idx_id=653&uid=ny&idx_side=-302
Siste kolonne høyre side. Døpt 31 desember. Far Hans Madsen

Disse 2 barnen har samme far- Antakelig er det det samme rare navnet-.

 

Noen som skjønner hva det skal være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var kanskje litt utydeleg her; - Huus var etternamnet til vår prest, så bland ikkje det inn her ;-)  - poenget med å nemne han, var å verifisere at Wittekind faktisk er eit førenamn. Eg ville vidare tenkt at Wittekinde var ei jente, sidan det er -e til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)Den du nevner her er piken som ble født 1704, hun het nok Wittekinde.
 
Du var ikke utydelig, jeg skjønte godt hva du mente i ditt svar. Men etter selv å ha sett nærmere på navnet på
det siste barnet som ble døpt i 1706 som jeg nevner i innlegg #3 så ser jeg nå at presten har skrevet
Wittekindhuus uten mellomrom, og denne personen er en gutt.
Mitt opprinnelige spørsmål var to barn. Tydeligvis døde den første og
gutten fikk det samme navnet, men uten - e +huus
 
Dette barnet mistet sin foreldre tidlig og ble da sendt til sin onkel i Eidsberg, der jeg fant hans ekteskap og der kommer navnet hans klart frem.
Her skriver presten Wittekind Huus Hansen
Så takk for at du gjorde meg oppmerksom på dette rare navn, jeg hadde aldrig hørt det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig korleis ein kan "henge seg opp" i ein bestemt tanke - eg gjekk utan vidare ut frå at borna var fødde i den rekkjefølgja du nemnde dei i fyrste innlegg, og dermed datt eg av lasset i ditt neste innlegg...

 

Eg siterer litt av det den gamle bygdeboka vår skriv: "Witteekind Madson Huus. Han var vel av same ætt som lagmann W.Huus i Oslo, død 1611, men ein veit ikkje kvar han var i frå eller kven foreldri hans var".  Vidare skriv boka at han kom til Gloppen i 1694, og at han var i slekt med dåverande lensmann i bygda, Søren Hansen Bredschow.

 

Berre som ein liten bakgrunn for namnet - det treng altså ikkje vere vår prest som er inspiratoren til namnet, men lagmannen i Oslo eller eventuelle andre etterkomarar etter han med same namn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.