Gå til innhold
Arkivverket

Tyding brev D


Christer Lundquist
 Del

Recommended Posts

Christianshavn d. 22de Junii1844
Kjære Adolphine!
Næst efter at takke Dig for de Dage, vi vare samlede, maa jeg nu fortælle, hvorledes man her har det efter min Hjemkomst. Selv er jeg meget rask og har ikke havt en eneste Ubehagelighed, foranlediget ved Reisen. Alle Bekjendtere sige, at jeg er bleven fed og da jeg er soelbrændt, antager mine Kinder at være røde! Mine Forretninger ere ikke faa; men jeg befinder mig vel ved at færdes i Luften og, da nogle af de hidtil brugelige Lister ere blevne afskaffede i min Fraværelse, saa sidder jeg nu mindre ved Skriverbordet. Heller ikke læser jeg meget med Otto, saa jeg virkeligen har det langt lettere end i Vinter. Medens jeg var i Norge, ere 2 af mine Formænd afgaaede og saaledes har jeg nu 9 før mig til Oberst. Hanne fandt jeg meget mager og temmelig svækket. Professor Hinck raadede, at hun snarest muligt, skulde tage paa Landet og, overeensstemmende med dette Raad, er hun idag Morges Kl. 6 reist med Dampskibet Ris(?) til Aarhuus, for derfra først at tage til Kjærbygaard, hvor Louise boer, og senere til Lundbæk. Frederik, Wilhelm og Vaisenhuuspigen fulgte med. Emilie derimod blev her tilbage og tager til Aalborg med Otto naar Skoleferien begynder. Magisteren har sagt, at Drengen kan komme afsted 17de, eller 20de Julii. Alle samles paa Lundbæk og retournere hertil den 8de August. Otto vedbliver at gjøre sig Umage og det er vist, at han i næste Maaned kommer i en høiere Classe. Ogsaa med Frederik gaaer det ret godt, skjøndt han hidtil ikke har havt synderlig Hjelp. I Torsdags havde vi Grethe, hendes Datter og Morgenstjerne hos os til Aften. Krebs, som vi ogsaa havde bedet komme, undskyldte sig, da han var upasselig. Vi tracterede med røget Lax, Æg, Anchovis, Kage, Viin og Punsch. Gulv, Loft, Dørtærskler, Kroge og Laase vare stærkt polerede og Emilie havde kjøbt for 2 s. Loppepulver, som Karlen, ved Feiltagelse, leverede mig, istedet for Eierinden. Igaar kom følgende for at tage Afskeed med Hanne: Kammerherrinde Moltke, gamle Frue Bruun, Datteren Jette, Frue Mollerup, Natalia Ryge og dennes Søster Orpheline og Francisca. Haggemeier blev Oberstlieutenant først i Junii og forlod Byen for 8 Dage siden. Han har faaet en Bataillon i Fredericia og er bleven Rodenburgs Commandeur. To af Haggemejers Sønner ere Cadetter; den Ene har han, fra Begyndelsen, havt frit og den Anden har Kongen nu lovet at betale for. Der tales atter om at vore Qvarteerpenge skulle forøges; men hvor stort Tillægget bliver og naar vi faar det, vides ikke. -
den 23de Junii. Fra imorgen og til Hannes Hjemkomst hente vi Mad fra et Spiseqvarteer for 16 s. Portionen. Mergenstjerne skal jeg hilse Dig fra. Hans Kone befinder sig bedre i Christiania og lille Oluf er rask. Hos Rye, der nu boer udenfor Østerpost, drak vi Thee afvigte Søndag. En Datter af Broderen Johan er hos ham i Besøg. Glem ikke, min Geburtsdag, at tractere Bamse med 2 Sk. Smørrebrød og gjør ham, paa mine Vegne, en ziirlig Compliment. Idag har jeg jour, og skal altsaa ride om til alle Vagter. Min Hest er bleven fed, medens jeg var borte og Oppasseren har pleiet den godt under Lieutr. Schacks Inspection. Nu længes jeg efter at høre, hvorledes Hanne og Børnene have overstaaet Touren. Lidt søesyg have de vel alle været. Lev vel, kjære Ado[lphine], hils Mathilda, Christiane, Carlbergs, Zimmers, Elisa og øvrige Bekjendtere. Min [..]spect fra Madame Linaae og udeelte Hyldest for hendes talentfulde Datter!
Din hengivne Broder
Frederik
Den 25de. nu har jeg faaet Brev fra Hanne, som, tilligemed Børnene lykkeligen indtraf paa Kjærbygaard Løverdag Aften den 22de. Hanne har været søsyg; Børnene derimod ikke. Wilhelm raabte Hurra, da han passerede Kronborg og svingede med Hatten. Alle følte ..(?)...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.