Gå til innhold
Arkivverket

Slekt i Scotland


Walter Dagsland
 Del

Recommended Posts

Trenger litt hjelp til å finne min kones slekt på far siden som kom fra Scotland.

Søker all info. om hennes oldeforeldre? Bestefar het Albert Reid født 1889-1890 i Forfarshire Montrose Scotland. Ønsker info her om Alberts far og mor!  Søker og info. om foreldre til bestemor som het Annabella Laurie Murray født 13-07-1892. fra Montrose tror jeg!. Albert døde i Bensonhurst Brooklyn 1957. Kona Annabella døde på Staten Island New York. april 1982. De hadde emigrert til USA .P:S. min kone er fra USA. Er meget glad for all info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld, her er vel Annabelle Reid, født i Skottland, i US census 1940:

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:KQRW-25Z

 

Annabelle Reid
United States Census, 1940

Name Annabelle Reid

Event Type Census

Event Date 1940

Event Place Assembly District 7, Brooklyn, New York City, Kings, New York, United States Gender Female

Age 47

Marital Status Married

Race (Original) White

Race White

Relationship to Head of Household (Original) Wife

Relationship to Head of Household Wife

Birthplace Scotland

Birth Year (Estimated) 1893

Last Place of Residence Same House

 
HOUSEHOLD ROLE GENDER AGE BIRTHPLACE
Albert Reid Head M 50 Scotland
Annabelle Reid Wife F 47 Scotland
Albert Reid Son M 20 Scotland
Phyllis Reid Daughter F 19 Scotland
Stanley Reid Son M 17 Scotland
Douglas Reid Son M 7 New York
 
Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I US Census 1930 står det at Annabelle immigrerte i 1928, mens Albert kom i 1922: 

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:X4NP-YDR

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:X4NP-YD5

 

Barna kom sammen med moren. 

 

Her er immigranten Albert i 1922 - det står at bopel var Montrose, Skottland:

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:JNKV-G35

 

Albert Reid
New York, Passenger Arrival Lists (Ellis Island)

Given Name Albert

Surname Reid

Last Place of Residence Montrose, Scotland

Event Date 22 Dec 1922

Age 33y

Nationality Britain, Scotch

Departure Port Glasgow

Arrival Port New York

Gender Male

Marital Status M

Ship Name Saturnia

 

Disse opplysningene har du vel, men greit å få litt oversikt over familien. 


Her har du en side med folketellinger for Skottland: http://www.scotlandspeople.gov.uk/content/help/index.aspx?r=554&401

Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Først takk for din hjelp! All denne inf. har jeg og min kone finnet ut av. Stanley Reid  var min svigerfar  han døde for noen måneder siden. Trenger hjelp til å søke i Scotland  da jeg ikke har noen erfaring med dette. Men alle opplysningene du har finne stemmer, helt topp! Håper på flere opplysninger????

 

I US Census 1930 står det at Annabelle immigrerte i 1928, mens Albert kom i 1922: 

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:X4NP-YDR

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:X4NP-YD5

 

Barna kom sammen med moren. 

 

Her er immigranten Albert i 1922 - det står at bopel var Montrose, Skottland:

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:JNKV-G35

 

Albert Reid
New York, Passenger Arrival Lists (Ellis Island)

Given Name Albert

Surname Reid

Last Place of Residence Montrose, Scotland

Event Date 22 Dec 1922

Age 33y

Nationality Britain, Scotch

Departure Port Glasgow

Arrival Port New York

Gender Male

Marital Status M

Ship Name Saturnia

 

Disse opplysningene har du vel, men greit å få litt oversikt over familien. 


Her har du en side med folketellinger for Skottland: http://www.scotlandspeople.gov.uk/content/help/index.aspx?r=554&401

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for hjelpen Men er der noen der ute som abonnerer på denne databasen (scotlandspeople.gov.uk) og som har erfaring med denne?? Tar imot all hjelp. Jeg ønsker jo litt detaljer om denne slekta.

Dette er en god kilde for Skottland søk, men det er ikke fritt som i Norge. En kan få en oversikt fritt, men for detaljene må du betale.

http://www.scotlandspeople.gov.uk/

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Walter,

 

For noen år siden benyttet jeg Scotland People endel da jeg søkte å kartlegge de skotske røttene til kvinnesaksforkjemper Betzy Kjelsberg. Selv om jeg ikke har hatt behov for tjenester fra Scotland People på en tid, har jeg regelmessig fått tilbakemelding fra dem på årvisse utvidelser av deres arkiv.

 

Den ekstra kostnad som forutsettes for å få adgang til de skotske arkiver er etter min mening 'value for £' så jeg vil foreslå at du innledningsvis kjøper deg noen få credits og prøver ut søkemulighetene. Jeg er ikke kjent med om enkeltpersoner eller institusjoner i Skottland gratis utfører  'genealogical acts of kindness' i form av oppslag eller søk, men helt usannsynlig er det vel ikke ? Et googlesøk kan kanskje gi noen pekere.

 

Vedlagt et eksempel på utskrift fra kirkeboka for Dysart i Fife hvor Alexander McGlashan og Elizabeth Murdoch 14 april 1839 døpte sin datter Jane, senere kjent som Jessie og mor til Betzy Alexandra Børresen.

 

Kjell

post-179-0-20629700-1442336253_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scotland People sin søketjeneste krever ingen medlemsavgift, men vil du lese hva som skjuler seg bak et navn så må du 'sette inn' et valgfritt beløp. Si du har funnet 'Albert Reid' (det er gratis), men du finner 5 Albert Reid som kan passe. Du velger den mest sannsynlige av disse 5 - og nå begynner nedtellingen av pengene dine. Og for hvert tastetrykk blir det mindre på saldoen din. Og det er greit nok viss du er heldig og har truffet blink, men er det feil Albert så er det sure kroner å bruke.

Med skotsk svigerdatter brukte jeg denne tjenesten i sånn ca 1 mds tid for ca 8 år siden. Priser o.lign kan ha endret seg siden den gang, men jeg brukte totalt ca 1.000 kr; 600 kr i tastetrykk, og 400 kr i tilsendte kopier av ønskede kirkeboksider (100 kr pr kopi....). Jeg fikk ikke printet dem selv, og jeg klarte heller ikke noe 'copy and paste', derfor måtte jeg bestille tilsendt kopi. Jeg satte stor pris alt jeg fant, men det var en dyr fornøyelse!

Så jeg tror nok ikke at du finner noen som kan/vil søke for deg :(

 

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var meget opplysende inf. for meg! Tusen takk . Vi er heldig i Norge som kan bruke  slektsdatabasene gratis. Jeg er medlem av MyHeritage så jeg for prøve å søke på forskningen . Tror det blir vanskelig å finne rette person ,da Reid navnet er meget utbredt på i Scotland og USA. Ha en fin dag og takk for hjelpen! :rolleyes:

Scotland People sin søketjeneste krever ingen medlemsavgift, men vil du lese hva som skjuler seg bak et navn så må du 'sette inn' et valgfritt beløp. Si du har funnet 'Albert Reid' (det er gratis), men du finner 5 Albert Reid som kan passe. Du velger den mest sannsynlige av disse 5 - og nå begynner nedtellingen av pengene dine. Og for hvert tastetrykk blir det mindre på saldoen din. Og det er greit nok viss du er heldig og har truffet blink, men er det feil Albert så er det sure kroner å bruke.

Med skotsk svigerdatter brukte jeg denne tjenesten i sånn ca 1 mds tid for ca 8 år siden. Priser o.lign kan ha endret seg siden den gang, men jeg brukte totalt ca 1.000 kr; 600 kr i tastetrykk, og 400 kr i tilsendte kopier av ønskede kirkeboksider (100 kr pr kopi....). Jeg fikk ikke printet dem selv, og jeg klarte heller ikke noe 'copy and paste', derfor måtte jeg bestille tilsendt kopi. Jeg satte stor pris alt jeg fant, men det var en dyr fornøyelse!

Så jeg tror nok ikke at du finner noen som kan/vil søke for deg :(

 

Grete

 


Takker for din hjelp! Dette var viktige opplysninger for meg. Ha en fin dag.

Hei Walter,

 

For noen år siden benyttet jeg Scotland People endel da jeg søkte å kartlegge de skotske røttene til kvinnesaksforkjemper Betzy Kjelsberg. Selv om jeg ikke har hatt behov for tjenester fra Scotland People på en tid, har jeg regelmessig fått tilbakemelding fra dem på årvisse utvidelser av deres arkiv.

 

Den ekstra kostnad som forutsettes for å få adgang til de skotske arkiver er etter min mening 'value for £' så jeg vil foreslå at du innledningsvis kjøper deg noen få credits og prøver ut søkemulighetene. Jeg er ikke kjent med om enkeltpersoner eller institusjoner i Skottland gratis utfører  'genealogical acts of kindness' i form av oppslag eller søk, men helt usannsynlig er det vel ikke ? Et googlesøk kan kanskje gi noen pekere.

 

Vedlagt et eksempel på utskrift fra kirkeboka for Dysart i Fife hvor Alexander McGlashan og Elizabeth Murdoch 14 april 1839 døpte sin datter Jane, senere kjent som Jessie og mor til Betzy Alexandra Børresen.

 

Kjell

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. . . . 400 kr i tilsendte kopier av ønskede kirkeboksider (100 kr pr kopi....). Jeg fikk ikke printet dem selv, og jeg klarte heller ikke noe 'copy and paste', derfor måtte jeg bestille tilsendt kopi. Jeg satte stor pris alt jeg fant, men det var en dyr fornøyelse!

 

Grete

 

I mitt tilfelle unngikk jeg kostnad med tilsendt papirkopi fra Scotland People ved å benytte muligheten til å ta en skjermdump av aktuell kirkebok- eller folketellingsside. Det vedlagte bildet ovenfor er et resultat av å benytte 'Prt Scr'-tasten på tastaturet og deretter lastet inn i Adobe Photoshop for editering. For meg ga dette tilstrekkelig oppløsning til å kunne lese den håndskrevne teksten.

 

Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner Albert Reid og Annabell Murray i et slektstre som en bruker av tjenesten ancestry.com har lagt ut.

 

Alberts foreldre:

William Reid (2 Nov 1843-1910) Montrose, Angus

Mary Ann Creswick (1853, Dundee - 1934, Montrose)

Gift 1882. 

 

Annabellas foreldre:

John Murray

Mary Andrew

 

Vedlagt ligger også utklipp fra Albert og Annabellas oppføring i kirkeboken ved deres giftermål 3 jan 1919. Dessverre får jeg ikke lagt dette utklippet til her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei RoOMyhr! Her stemmer alt vil jeg tro. Jeg fant tilslutt de samme navn på en  Record  Matches i MyHeritage men du hadde og viktige datoer. Har så googlet William og Mary ,fikk da opp 8 sider med inf. en genealogy Report for William and Mary Ann Creswick. (Siden til Genealogg.com). Har nå mye å jobbe videre med!!! Så tusen takk for all hjelp! Ha en fin kveld.

Finner Albert Reid og Annabell Murray i et slektstre som en bruker av tjenesten ancestry.com har lagt ut.

 

Alberts foreldre:

William Reid (2 Nov 1843-1910) Montrose, Angus

Mary Ann Creswick (1853, Dundee - 1934, Montrose)

Gift 1882. 

 

Annabellas foreldre:

John Murray

Mary Andrew

 

Vedlagt ligger også utklipp fra Albert og Annabellas oppføring i kirkeboken ved deres giftermål 3 jan 1919. Dessverre får jeg ikke lagt dette utklippet til her på forumet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.