Gå til innhold
Arkivverket

Peder Jonsen Erlimoen, Tolga, f. 1742


Thomas Nilssen
 Del

Recommended Posts

Astrid Ryen og Marie Tollan:
Dere hadde for noen år tilbake en liten diskusjon ang. Peder Jonsen Erlimoens opphav.

http://forum.arkivverket.no/topic/139658-54238-joen-pedersen-ramnum-og-dorthe-tronsdt-roeros/?

 

Han er en av mine forfedre, og jeg har akkurat lest meg igjennom Ivar Sæters "Magt mot magt" med Peder som hovedperson.

 

Har dere, eller noen andre kommet noe lengre ang hans opphav?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så langt tilbake som 2007, siden det har jeg skaffet meg langt bedre oversikt over Rørosslekter enn hva jeg hadde den gang, blant annet har jeg vært innom omtrent alle skifter. Jeg skal se hva jeg har og svarer deg her i løpet av dagen. Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg nå har sett litt på, er om det går an å finne ut hvor Peder Joensen Ramnum eller Koidalen døpt 14/7-1743 ble av, foreldre Joen Pedersen Ramnum og Dorthe Trondsdatter. Jeg har ikke funnet Peder Joensen Ramnum konfirmert eller død på Røros. Peder er nevnt som arving i skiftet etter sin mormor Marit Henriksdatter Åsen i 1748 og i skiftet etter morfaren Trond Andersen Dalen (Trond Smed) i 1751. Peder Joensen Ramnum ble jo foreldreløs i 1753, da han far også døde (skifte finnes ikke etter ham). Faren hadde jo giftet seg for andre gang i 1753 med Inger Nilsdatter (ukjent opphav), Peder hadde en halvbror Joen Joensen Ramnum (Koidal) født 1753 som ble gift på Røros og fikk etterkommere der, skiftet etter ham var i 1796. Joen Koidals enke Inger Nielsdatter ble begravet 2/5-1790 65 år. Så Peder vet jeg ikke hvor ble av, jeg har ingen kilder å vise til i dette tilfelle.

Det er lenge siden 2007, Marie Tollan kan ha funnet mer angående mannens opprinnelse eller et konkret bevis for at Peder Jonsen Erlimoen er identisk med Peder Jonsen Ramnum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er skiftet etter Peder Jonsen Erlimoen. Regner med du har sett det. Jeg er ikke i stand til å tyde det, så jeg vet ikke om det står noe relevant der:

 

 

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:sk_read/25253/291/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20090108620291.jpg

 

Takk for svar!

 

Thomas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett skiftet, Tolga er ikke mitt område men Røros. Skrifta en jo minimalt liten men til tider leselig. Det står en del om gården nederst i venstre spalte på første side, vi får se om jeg klarer mer i morgen. Jeg sender en melding til Marie Tollan, kanskje hun har funnet ut mer siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har dessverre ikke funnet noe mer om Peder Jonsen Erlimos opphav. Vet ikke om jeg har nevnt det før, men han ble kalt "Masingsmeden" her på Tolga, og Dorte Trondsdt (den sannsynlige mora) var vel av "smedslekt"?


 


For en tid tilbake spurte jeg den nåværende eieren av Erlimoen om han hadde noen form for dokumentasjon mht sin 4xtippoldefar, Peder Jonsen. Det mente han ikke fantes, men var likevel rimelig sikker på at Peder Jonsen kom fra Rørosområdet/Kojedalen.


 


Om det er mulig å komme til bunns i dette, vet jeg ikke, men med de indikasjonene som foreligger, vil jeg tro at PJ Ramnum og PJ Erlimoen er en og samme person.


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Marie.

Nei, kanskje kommer vi aldri til bunns i dette, selv om teorien om at han er identisk med Peder Jonsen Ramnum høres svært sannsynlig ut - om ikke helt sikker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.