Gå til innhold
Arkivverket

Gabriel Andersen Roldt d. 1677 arvinger bla. i Ibestad


Erlend E. Mæhlum
 Del

Recommended Posts

Jeg så igjennom noe arkivsaker i Nordland og Finnmark lagting sist jeg var på arkivet i Trondheim.

Da kom jeg over et navn jeg hadde kommet over før, og det var Anders Balzersen nord Rollnes. Jeg har kommet over han fordi han i en sak mot Carsten Andersen Bernhovt i 1714 sammen med lensmannen Tyge Christensen (Trane) var av samme slegt og svogerskap http://arkivverket.no/URN:rg_read/31408/60/  (høyre side).

 

Saken i lagtingsprotokollen begynner her: https://goo.gl/photos/dDoG5UKiwn1BJR7D7

Saken handler hovedsaklig om at Anders Balzersen med søsken og svogere krever arv etter Gabriel Andersen Roldt. Motpart er presten og Anders fetter Anders Rasmusen Brems.

Gabriel Andersen Roldt var løyntnant og døde i et slag i Skåne 9 august 1677. Han ble begravet i Holmens kirkegård i København 24 sept. Han hadde et hus i Bergen (etter hva jeg forstår sammen med broren Ole). Det er med flere brev er skrevet til Gabriel som forklarer litt av hvert. Det kan virke som at boet har stått utskiftet og Anders Balzersen dro til Bergen og prøvde å selge boet på auksjon. Motparten Anders Rasmusen Brems mente at Anders Balzersen ikke var arving fordi faren til Anders døde to år før Gabriel.

Det kan virke som at det faktisk endte slik også.

 

Etter hva som er notert helt til slutt er at disse er de rette arvingene etter Gabriel:

-bror Søren Andersen Nord Roldnes

-bror Ole Andersen (ant. død, reiste 1674 til Ostindien, uten etterlatte?)
-søster Signild Andersdatter
-søster Goule Andersdatter Lendvigen
-søster Mette Andersdatter (NordRoldnes) død før 1692 

 

Videre nevnt:

"Goele Andersdatter prtenderer paa hindis og hr Justis børn arvelod som er falen i Malmøe efter deris bæsteforeldre 100 rd"

Barbara Justsdatter Rogsfiord? i Mallanger?

 

Anders Brems var sønn av Rasmus Matzen Wohnhaft? på Slagstad i Senja, han var svoger av Gabriel (gm en søster ikke navngitt) Anders var videre bror av Lars Rasmusen Slagstad. 

 

De som sammen med Anders Balzersen hadde sak mot Anders Brems var:

Michel Balzers. Jørgen Madzens, Michel Edsausøn Modis (svoger til Jørgen), Christopher Larsen Wiig (gm Barbara Baltzersdatter). (man kan merke seg at det var 2 kusiner Barbara Balzersdatter ute å gikk).

 

Slekten er nevnt på denne hjemmesiden; http://nose.dk/Norge/nordrollnes.html#8men med endel mangler.

Sammenlikner man det som kommer fram i saksdokumentene og denne hjemmesiden kan man komme frem til noe slikt:

 

Barn av Anders Pedersen og Barbra Søvrensdatter på Nord Rollnes:

 

-Peder Andersen (isåfall død før 1677)

-Søren Andersen død etter 1677 (1680 i følge hjemmesiden)

-Balzer Andersen død 1675 - Barn; Anders, Michel, Barbara gm Christopher Larsen Wiig.

-Gabriel Andersen d.1677 uten etterkommere

-Ole Andersen, reiste 1674 til Ost Indien og ingen har hørt fra han, hadde eiendeler i hus i Bergen sammen med Gabriel. 

-Signild Andersdatter, hun er den eneste som kan passe som mor til presten i Loppen Anders Brems og Lars Rasmusen Slagstad. Hun var i såfall gm. Rasmus Matzen Wohnhaft? på Slagstad i Senja

-Goule Andersdatter gm Just Petri (Pedersen), han var muligens fra Malmø. Barn Barbara Justsdatter Rognfjord og Maren Justsdatter. Goule g.2 med Christen Jensen, se videre på nevnte hjemmeside.

-Mette Andersdatter (NordRoldnes) død før 1692 gm Balzer Carlsen Staf?? (datter Ane Christophersd gm Petter Johansen fra Holstein, bor i Bergen senere København?, og datter Barbara Balzersdatter gm Jørgen Madzen og Ane Balzersdatter, disse bor 1692 på Bolle og NordRoldnes, Ane bør i såfall være kona til til Michel Modi på Bolle (1701), i og med at han er svoger til Jørgen og at Ane bor på Bolle).

 

Håper noen kan ha nytte av dette og eventuelt kan komme med tillegg. Særlig hvis man man finne slektskap til Tyge Christensen og Carsten Andersen Benhovt.

 

 

 

 

Endret av Erlend E. Mæhlum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk! Jeg har aner blant disse nevnte Rold, Brems og Trane, så dette er interessant. Jeg er i Tyrkia med et veldig "saktegående" internett, så jeg må vente noen uker før jeg ser nærmere på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og tusen takk! Jeg har aner blant disse nevnte Rold, Brems og Trane, så dette er interessant. Jeg er i Tyrkia med et veldig "saktegående" internett, så jeg må vente noen uker før jeg ser nærmere på dette.

 

 

Som etterkommer av både Anders Baltsersen og Jørgen Madsen må jeg også få takke for at du har lagt ut denne kopien. Her kommer det fram så mye interessant at jeg gjerne skulle lest hele rettssaken.

 

Det var nytt for meg at den gamle loven var slik at bare levende søsken kunne arve, ikke barn av avdøde søsken.

Morsomt å lese ironien at det ikke kunne bevises at avdøde var stått opp igjen og død påny etter at den nye loven kom...

 

Nye slektsopplysninger: Jørgen Madsen gift med  Barbara Baltzersdatter, dtr. av Mette Andersdatter og Baltzer Carlsen.

Michel Moddi, Bolla,  må da være gift med Ane Baltzersdatter hvis jeg forstår dette riktig.  

Astafjord bygdebok har Jørgen Madsen, Rollnes, gift med Mette Andersdatter. Hun er muligens hans kone nr 2?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 16.9.2015 den 20.56, Erlend E. Mæhlum skrev:

-Signild Andersdatter, hun er den eneste som kan passe som mor til presten i Loppen Anders Brems og Lars Rasmusen Slagstad. Hun var i såfall gm. Rasmus Matzen Wohnhaft? på Slagstad i Senja


Noen som kan gi mer detaljer om Rasmus Matzen Wohnhaft på Slagstad i Senja? Er dette samme person som er oppført i Bjarkøy Bygdebok, personalhistoris 2. side 264 SLAGSTAD nr 1127;  Rasmus Madsen f. ca 1600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wohnhaft er vel tysk og betyr "bosatt", så det fantes vel bare en Rasmus Madsen på Slagstad i det tidsrommet?

Er Rasmus Matzen Wohnhaft på Slagstad i Senja nevnt i lagtingsprotokollen nevnt av Mæhlum her?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 10.5.2018 den 14.40, Atle Jan Westrheim skrev:

Wohnhaft er vel tysk og betyr "bosatt", så det fantes vel bare en Rasmus Madsen på Slagstad i det tidsrommet?

Er Rasmus Matzen Wohnhaft på Slagstad i Senja nevnt i lagtingsprotokollen nevnt av Mæhlum her?

 

Man finner ham her på venstre side, nederste halvdel. Takk til Erlend Mæhlum for lenken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjonen. I Bjarkøy Bygdebok var ikke Rasmus Madsens ektefelle nevnt, heller ikke hans fjerde sønn Anders Rasmusen Brems. Jeg er forøvrig etterkommer av Rasmus Madsen og sønnen Lars Rasmussen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest i Fenes-slektsbok at ektefellen til Rasmus muligens var av en Dansk prestefamilie som het Brems. Dersom Signild Andersdatter var ektefelle av Rasmus Madsen, lurer jeg på hvor navnet Brems kommer inn i slekten?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir vel kanskje litt på siden av det opprinnelige emnet, men jeg tar det med. For å gjøre det enkelt skal jeg kopiere fra et innlegg jeg hadde i en svensk DNA-gruppe i januar i år:

 

Jeg:

"Spennende tider. Jeg har en slekt Brems blant anene. Ingen vet hvor den kom fra, men den dukket opp i N-Norge og i Trøndelag på 1600-tallet. Jeg har flere norske DNA-matcher som er av denne slekten, men i går fikk jeg en svensk som synes å ha alle sine aner i området Bohuslän, og hos henne finner jeg slekten Brems (en skal ha vært borgmästare i Marstrand). Danmark/Norge måtte gi fra seg Bohuslän til Sverige i 1658, og da vet jeg at noen flyttet fra dette området til Norge (en av konas aner kom på dette tidspunktet til Norge fra Halland og ble den første postmester i Brevik). Dette kan ha vært tilfellet for en gren av slekten Brems. Slekten Brems i Trøndelag drev med nordlandshandel, men den i N-Norge var jekteredere og handelsborgere bl.a. Jeg kjenner ikke til at jeg har (andre) aner i denne delen av Sverige, så dette er en spennende match som kan ha å gjøre med felles aner i slekten Brems!"

 

Svar 1:

"Vi är väldigt många som härstammar från borgmästare Brems och det finns många aktiva släktforskare bland ättlingarna. Så välkommen till släkten!"

 

Svar 2:

"Också jag har borgmästare Brems som anfader. Det finns en artikel av Olga Dahl i Släkt och Hävd 1976 som utreder släkten Brems."

 

Svar 3:

"Släkten Brems ska ha varit en släkt från Danmark från början, en bra början kan vara att alla som härstammar från Bremssläkten testar sitt Ydna så vi kan ringa in släkten, jo jag är en av många svenskar som härstammar från Brems-Marstrand"

 

Jeg:

"En felles DNA-match for min Brems-match og meg er en som matcher med største blokk på akkurat samme sted der vi har vår største felles blokk (krom 17). Han har bare 3 stedsangivelser i det lille anegalleriet sitt. Det er Vancouver og 2x Uddevalla. Det lover vel bra."

 

Jeg:

"En til med et engelsk navn og største felles blokk på akkurat samme sted på kromosom 17, fører opp svenske aner fra Halland, Kopparberg (Örebro) og Grythyttan (Örebro). Jeg har drevet med slektsgransking i 46 år, men har aldri funnet noe som helst av slekt i dette området i Sverige. Jeg mener derfor at mine påviste Brems-aner i Norge mest sannsynlig er årsaken til disse treffene på kromosom 17."

 

Så langt er jeg kommet i forhold til DNA og Brems. Da er det bare å vente på at flere svensker i dette området tar en test. Jeg håper at dette ikke ble for mye på siden av det opprinnelige temaet.

 

Jeg skal bare henge på at jeg har 7 norske DNA-matcher som er av slekten Brems i N-Norge.

Endret av Arnstein Rønning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Arnstein Rønning for spennende informasjon. Jeg har bl.a DNA-match med 3 svensker som også har Brems i sine slekter. Disse er alle lokalisert i Toftenås, Stenkyrka ikke langt fra Marstand som nevnes i forbindelse med borgermesteren. Hva het denne borgermesteren tro? Finner en Peder Fredrikson Brems født 1535 Backa, død 1610 Toftenås, Stenkyrka. Kan dette være borgermesteren?

  

Endret av Gro Vedå
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så spennende Gro Vedå! Hun som matcher meg med sitt DNA følger slekten Brems bakover til Willum Pedersen Brems, Toftenäs, Stenkyrka f 1570, død 1640.Det skulle vel passe bra med det du opplyser. Hun som er min match har initialene MH f. M. Har du henne?

 

Borgermesteren ser ut til å være han du nevner: https://www.geni.com/people/Peder-Fredriksson-Brems/6000000000300578933

Endret av Arnstein Rønning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gro Vedå skrev:

Finner en Peder Fredrikson Brems født 1535 Backa, død 1610 Toftenås, Stenkyrka. Kan dette være borgermesteren?

 

Fra Geni - denne Brems var f. ca. 1550 og død 1633 - https://www.geni.com/people/Peder-Fredriksson-Brems/6000000000300578933

Sannoligt är det denne Brems som är borgmästare i Marstrand 1585 och då omnämes i Norska Registranter att han utbytt med Kronan sin gård, Skår i Backa socken på Hisingen, emot en gård på Klöverön i Lyke socken, som då kallades Kleven, men fick namnet "Bremsegården".

 

http://www.guldis.se/gener/000/0005/512.htm

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Gro Vedå skrev:

Finner en Peder Fredrikson Brems født 1535 Backa, død 1610 Toftenås, Stenkyrka.

 

Han du refererer til er sannsynligvis denne - hentet fra Tjörns Släktsforskare - http://www.tjsf.org/ - http://www.tjsf.org/bera/ahhtav.htm

Peder Brems. Borgmästare. Död 1568 i Marstrand. (Barn X:241)

Gift

Barn:

Peder Fredriksson Brems. Född 1535 i Tanum. Död 1610 i Kungälv. (Se X:241).

 

 

Peder Fredriksson Brems. Född 1535 i Tanum. Död 1610 i Kungälv. (Barn IX:121, s , Far XI:481)

Gift med efterföljande ana.

Barn:

Vilhelm Persson Brems. Född 1580 i Stenkyrka (O). Död 1650 i Stenkyrka (O). (Se IX:121).

Endret av Egil Johannessen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Arnstein Rønning skrev:

Oj, så spennende Gro Vedå! Hun som matcher meg med sitt DNA følger slekten Brems bakover til Willum Pedersen Brems, Toftenäs, Stenkyrka f 1570, død 1640.Det skulle vel passe bra med det du opplyser. Hun som er min match har initialene MH f. M. Har du henne?

 

Jeg har match med ASF og JS som begge har Peder Fredriksson Brems i sine slekter. I tillegg har jeg match med MJ som Hans Wilhelmsen Brems 1610-1691 i sitt tre. Dette er barnebarnet til Peder Fredriksson Brems, så de må være i samme slekt alle mine tre match.

  

Endret av Gro Vedå
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nå startet en lukket facebook-gruppe kalt "Brems og DNA" der hovedhensikten er å finne en eventuell forbindelse mellom Brems i Sverige (Marstrand) og Brems i N-Norge (eventuelt også den i Trøndelag). Andre spørsmål vedrørende Brems i Norge og Sverige kan også diskuteres. Interesserte kan bli med her: https://www.facebook.com/groups/168368217181645/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.