Gå til innhold
Arkivverket

Fredrik og Caroline Grønneberg, Chicago 1905


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Fredrik og Caroline Grønneberg var to av faddere da min far, Ruben Daniel Christiansen, ble døpt i St. Pauls Norwegian Evangelical Lutheran Church i Chicago i 1905. Jeg er nysgjerrig på å få vite Fredriks slektskap til min far. Min farfars mor var Maren Kristine Grønneberg født 08.05.1817 i Eidsten i Vestfold. Hennes foreldra var Fredrik Ludvig Grønneberg og hans tredje kone Ingeborg Kristine f. Breda. Jeg går ut i fra som selvsagt at Fredrik må tilhøre slekten til Maren Kristine, men jeg har ikke klart å finne tak i hvem han er i forhold til slekten. Dette kompliseres av at de samme navnene går igjen i flere generasjoner i denne slekten.

 

Jeg må legge til at far var født 03.10.1903. Når han ikke ble døpt før, skyldes det trolig at hans mor, Rosalia Waldine f. Larsen, ble syk og døde 12.09.1904.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert et dumt spørsmål, men jeg antar at Fredrik og Caroline var ektepar? Eller er det snakk om søsken? Bare greit å få oppklart! 

 

Kan det være disse to??

 

https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:V22G-ZB7

 

Gender Male        
 
Other information in the record of Adolf Fredrik Granberg
from Illinois Births and Christenings

 

Name Adolf Fredrik Granberg

Gender Male

Event Type Birth

Event Date 09 Aug 1887 Event Place Chicago, Cook, Illinois

Father's Name Otto Fredrik Gronberg

Mother's Name Caroline Olsen Gronberg

 
 
Endret av Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje disse i 1900 census:

Name: Frederick A Gronberg

Age: 12

Birth Date: Aug 1887

Birthplace: Illinois

Home in 1900: Chicago Ward 16, Cook, Illinois

Race: White

Gender: Male

Relation to Head of House: Son

Marital Status: Single

Father's name: Otto F Gronberg

Father's Birthplace: Norway

Mother's name: Carolina Gronberg

Mother's Birthplace: Norway

Occupation: View on Image

Neighbors: View others on page

Household Members:

Name Age

Otto F Gronberg 49

Carolina Gronberg 40

Frederick A Gronberg 12

 

1910 census

Name: Frederic Gronberg

Age in 1910: 22

Birth Year: abt 1888

Birthplace: Illinois

Home in 1910: Chicago Ward 15, Cook, Illinois

Race: White

Gender: Male

Relation to Head of House: Son

Marital Status: Single

Father's name: Otto F Gronberg

Father's Birthplace: Norway

Mother's name: Caroline Gronberg

Mother's Birthplace: Norway

Neighbors: View others on page

Household Members:

Name Age

Otto F Gronberg 63

Caroline Gronberg 50

Frederic Gronberg 22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner jeg en tråd om Maren Kristine f. Grønneberg og ektemannen Christian Olsen, som giftet seg i Moss i 1845: 

 

http://forum.arkivverket.no/topic/181830-naar-doede-maren-kristine-f-groenneberg-og-christian-olsen

 

Her står det blant annet: 

 

"De giftet seg 19. oktober 1845 i Moss. De første barna var født der: Otto Carl Fredrik, Gres Martin, Karen Dorthea og Søren Christian. En gang før 1857 har familien flyttet til Christiania der min farfar Adolf Syver ble født. FT-1865 viser at de bor i Snedkergangen 1. Christian var da vintapper av yrke." 

 

Otto Carl Fredrik ble født 12.05.1846 og døpt i Moss 30.08.1846:

Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 7 (1845-1851), Fødte og døpte 1846, side 20. 

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=399&idx_id=399&uid=ny&idx_side=-23
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060322020436.jpg

 

Men Otto ser ikke ut til å være nevnt sammen med familien i 1865:

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=f60301&gardpostnr=915&personpostnr=25755&merk=25755

 

Men:

"Maren Kristine ser ut til å bo i Stortingsgaten 4 i 1875. Der er hun skrevet som Maren Olsen, portnerkone. Hun bor sammen med to av sine sønner Otto og Christian." (hentet fra tråden om Maren Kristine).

 

Et skudd i blinde: Kan Otto Fredrik Grønneberg være identisk med Otto Carl Fredrik??? Kan Otto Carl Fredrik ha tatt morens etternavn da han kom til USA? Eller har du andre opplysninger om Otto etter 1875?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I US census 1910 står det om Otto F Gronberg at han er født (beregnet) i 1847 i Norge og immigrasjonsåret er 1885. Om Caroline Gronberg står det at hun er født (beregnet) i 1860 og immigrasjonsåret er 1885. 

 

 

Otto F Gronberg

Head

United States Census, 1900

birth:
May 1851
Norway
residence:
1900
Precinct 2 Chicago city Ward 16, Cook, Illinois, United States
immigration:
1885
spouse:
Carolina Gronberg
child:
Frederick A Gronberg

 

----

 

Otto F Gronberg

Head

United States Census, 1910

birth:
1847
Norway
residence:
1910
Chicago Ward 15, Cook, Illinois, United States
immigration:
1885
spouse:
Caroline Gronberg
child:
Frederic Gronberg

 

----

 

Otto Fredrik Gronberg
mentioned in the record of Adolf Fredrik Granberg

Name Otto Fredrik Gronberg Gender Male        

Other information in the record of Adolf Fredrik Granberg
from Illinois Births and Christenings

Name Adolf Fredrik Granberg Gender Male Event Type Birth Event Date 09 Aug 1887 Event Place Chicago, Cook, Illinois Father's Name Otto Fredrik Gronberg Mother's Name Caroline Olsen Gronberg

 

----

 

Otto Fredrik Gronberg
mentioned in the record of Adolf Fredrik Granberg

Name Otto Fredrik Gronberg Age 30 Birthplace Norge Gender Male        

Other information in the record of Adolf Fredrik Granberg
from Illinois, Cook County, Birth Certificates

Name Adolf Fredrik Granberg Event Type Birth Event Date 09 Aug 1887 Event Place Chicago, Cook, Illinois, United States Registration Place , Cook, Illinois Gender Male Ethnicity American Race White Father's Name Otto Fredrik Gronberg Father's Birthplace Norge Father's Age 30 Mother's Name Caroline Olsen Gronberg Mother's Birthplace Norge Mother's Age 27 Certificate Number 17808 Father's Estimated Birth Year 1857 Mother's Estimated Birth Year 1860

 

 

----

 

Samme mann?

 

Otto F. Gronberg

Illinois, Cook County Deaths, 1878-1939, 1955-1994

birth:
12 May 1846
Norway
death:
7 January 1917
, Cook, Illinois, United States
burial:
11 January 1917
residence:
Chicago, Cook, Illinois

 

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Otto F. Gronberg

Illinois, Cook County Deaths, 1878-1939, 1955-1994

birth: 12 May 1846 Norway
death: 7 January 1917, Cook, Illinois, United States
burial:11 January 1917
residence:Chicago, Cook, Illinois"
 
Samme fødseldato som sønnen til Maren Kristine. 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arbeider litt etter innfallsmetoden når jeg jobber med slekt. Nylig ble jeg koplet på Grønnebergslekt, og tok da opp igjen tanken på å finne ut slektskapsforholdet mellom min far og hans fadder i Chicago. I farten glemte jeg at jeg hadde hatt en samtale med en fjern slektning på geni.com for drøye to år siden. Det er den du fant fram til Grethe. Jeg hadde som du ser funnet en aktuell Otto Fredrik Grønneberg med kone Caroline i Chicago. Men jeg klarte ikke å finne koplingen til Grønnebergslekten i Norge. Jeg hadde en Otto Ludvig Grønneberg litt i tankene, men det blir jo feil navn. (I Grønnebergslekten er det mange med samme navn i ulike slektsledd og generasjoner.)

 

I #7 refererer du Grethe til en tråd jeg hadde om mine oldeforeldre. Det må ha vært da jeg søkte etter å finne når disse døde. Du hadde en teori om Otto Fredrik kunne være identisk med fars onkel Otto Karl Fredrik Christiansen siden moren, Maren Kristine, var født Grønneberg. Det kan være en god teori, spesielt siden det tydeligvis gikk dårlig med faren Christian. Men jeg tror jeg, ved hjelp i brukerforum, har funnet han igjen i FT-1885 da han bodde i Prinsensgate 26b i Christiania. Jeg har også funnet vielse og barn der hans mor enken Maren, er fadder til et av barna. Dersom dette skulle være fars fadder, må han ha emigrert samme år som folketellinga og tatt seg en ny kone. Det er ikke helt utenkelig han kan være mannen jeg leter etter, siden han ser ut til å bo alene i 1885, mens kone og barn bor på en annen adresse i samme folketelling. Den siste opplysningen din, Grethe, om Otto F. Grønberg hentet fra Illinois, Cook County Deaths, 1878-1939, 1955-1994 og med samme fødselsdato kan tyde på at det er han.

 

Det er noen problem knyttet til mine opplysninger om Otto Karl Fredrik Christiansen. Han er iflg. Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 7 (1845-1851), Fødte og døpte 1846, side 20, født i 1846. I forbindelse med vielsen står det at han er født i 1830. I FT-1885 står det 1850.

 

Dersom Otto Karl Fredik Christiansen ble skilt fra sin første kone Thea Emilie, og samme år som FT-1885 emigrerer til USA, betyr det at han og hans bror Adolf Syver, min farfar, emigrerer samme år. Siden Caroline også emigrerer, så har han vel funnet henne i Norge. Skal tro om de giftet seg i USA? Dette kan bety at fars faddere var hans onkel og tante. 

 

Det går vel fram av dette innlegget at jeg tenker mens jeg skriver. Jeg har fått veldig tro på denne teorien. Skal tro om jeg kan klare å stadfeste den.

Endret av Arne-Sten Christiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mer om forholdet mellom Otto Karl Fredrik og hans første (?) hustru Thea Emilie:

 

FT-1900 Her står bare Emilie Christiansen og ikke nøyaktig samme fødselsår som i FT-1885, men samme fødested. Hun bor sammen med datter Ragna som vi også finner i FT-1885, begge steder med samme fødselsår. Det står at hun er gift, men mannen bor ikke sammen med henne.

 

FT-1910 Her er hun på ny adresse i forhold til FT-1900, men fortsatt sammen med datteren Ragna. Nå er det markert f i rubrikken for sivilstand.

 

Dette kan tyde på at Otto Karl Fredrik etter å hadde funnet seg en ny dame, flyttet fra familien og reist til USA og giftet seg med henne før han var skilt, eller at han bare levde sammen med henne og giftet seg seinere til tross for at han fikk et barn med Caroline i 1887.

 

Jeg hadde en tråd på brukerforum for et og et halvt år siden med tittelen "Hvor var søsknene Otto Carl Fredrik, Gres Martin og Søren Christian Christiansen i 1865?". Grethe var en av dem som hjalp meg da også. Opplysningene her er fra den tråden. Jeg tror vi nå har funnet ut hva som skjedde med Otto Karl Fredrik. Enig?

Endret av Arne-Sten Christiansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbakemelding! Men Ann-Mary også har bidratt med funn i denne tråden!  :) 

 

Ja, jeg vil vel også si at vi har funnet ut hva som skjedde med Otto Karl Fredrik. Opplysninger om separasjon og skilmisse finnes på den tiden vi her snakker om - slutten av 1800-tallet/begynnelsen av 1900-tallet - finnes i Justisdepartements 1. sivilkontor i Riksarkivet. Det er egne journaler man kan gjennomgå, men journalene før 1910, inneholder vel ikke navn på "de impliserte parter", bare fødselsår, yrke osv. Så da blir det et litt tidkrevende letearbeid...! 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg vil konkludere slik. Viktigste grunn til det må være fødselsdatoen til Otto F. Gronberg i Cook, county, Illinois.

 

Det er garantert en mengde Grønnberg med Fredrik som et av flere fornavn, men at det skulle være en med Otto i tillegg og med den fødselsdatoen, må det være svært liten sannsynlighet for.

 

Jeg har gjort et lite forsøk på å finne Otto (Karl) Fredrik og Caroline i emigrantprotokoller. Det er vanskelig å vite hvilket for og etternavn han har brukt. Jeg går ut i fra at hun ikke kan ha brukt etternavnet Grønneberg i Norge. I USA kan det kanskje være at de har klart å bli gift før en formell skilsmisse.

 

Jeg har imidlertid lett mye i emigrantlister/skipslister for å finne min farfar Adolf Syvers utreise. Jeg har en attest fra arbeidsgiver i Christiania datert 1885 der det står at han slutter fordi han skal utvandre til USA. I sjømannsprotokoll står det at hans plass der er strøket på grunn av utvandring i 1885. Og i FT-1910 når han er tilbake i Norge igjen, står det at han utvandret til USA i 1885. Men altså ikke noe om dette i emigrantprotokoller.

 

Dersom disse tre reiste sammen, kan det kanskje vise seg å bli vanskelig å finne dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg arbeider litt etter innfallsmetoden når jeg jobber med slekt. Nylig ble jeg koplet på Grønnebergslekt, og tok da opp igjen tanken på å finne ut slektskapsforholdet mellom min far og hans fadder i Chicago. I farten glemte jeg at jeg hadde hatt en samtale med en fjern slektning på geni.com for drøye to år siden. Det er den du fant fram til Grethe. Jeg hadde som du ser funnet en aktuell Otto Fredrik Grønneberg med kone Caroline i Chicago. Men jeg klarte ikke å finne koplingen til Grønnebergslekten i Norge. Jeg hadde en Otto Ludvig Grønneberg litt i tankene, men det blir jo feil navn. (I Grønnebergslekten er det mange med samme navn i ulike slektsledd og generasjoner.)

 

I #7 refererer du Grethe til en tråd jeg hadde om mine oldeforeldre. Det må ha vært da jeg søkte etter å finne når disse døde. Du hadde en teori om Otto Fredrik kunne være identisk med fars onkel Otto Karl Fredrik Christiansen siden moren, Maren Kristine, var født Grønneberg. Det kan være en god teori, spesielt siden det tydeligvis gikk dårlig med faren Christian. Men jeg tror jeg, ved hjelp i brukerforum, har funnet han igjen i FT-1885 da han bodde i Prinsensgate 26b i Christiania. Jeg har også funnet vielse og barn der hans mor enken Maren, er fadder til et av barna. Dersom dette skulle være fars fadder, må han ha emigrert samme år som folketellinga og tatt seg en ny kone. Det er ikke helt utenkelig han kan være mannen jeg leter etter, siden han ser ut til å bo alene i 1885, mens kone og barn bor på en annen adresse i samme folketelling. Den siste opplysningen din, Grethe, om Otto F. Grønberg hentet fra Illinois, Cook County Deaths, 1878-1939, 1955-1994 og med samme fødselsdato kan tyde på at det er han.

 

Det er noen problem knyttet til mine opplysninger om Otto Karl Fredrik Christiansen. Han er iflg. Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 7 (1845-1851), Fødte og døpte 1846, side 20, født i 1846. I forbindelse med vielsen står det at han er født i 1830. I FT-1885 står det 1850.

 

Dersom Otto Karl Fredik Christiansen ble skilt fra sin første kone Thea Emilie, og samme år som FT-1885 emigrerer til USA, betyr det at han og hans bror Adolf Syver, min farfar, emigrerer samme år. Siden Caroline også emigrerer, så har han vel funnet henne i Norge. Skal tro om de giftet seg i USA? Dette kan bety at fars faddere var hans onkel og tante. 

 

Det går vel fram av dette innlegget at jeg tenker mens jeg skriver. Jeg har fått veldig tro på denne teorien. Skal tro om jeg kan klare å stadfeste den.

 

"

Det er noen problem knyttet til mine opplysninger om Otto Karl Fredrik Christiansen. Han er iflg. Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 7 (1845-1851), Fødte og døpte 1846, side 20, født i 1846. I forbindelse med vielsen står det at han er født i 1830. I FT-1885 står det 1850."

 

Det står ikke fødselsår 1830.

I Ministerialboken  står det 46 på alder til brudgommen.Det er vel kanskje heller fødselsåret som er skrevet?

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Gamle Aker, Ministerialbok nr. 5 (1873-1881), Ekteviede 1876, side 261.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5778&idx_id=5778&uid=ny&idx_side=-230

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060920060139.jpg

 

 

 

Og i klokkerboken står det  fødselsår 1846 på brudgommen,og 1854 på bruden.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Gamle Aker, Klokkerbok nr. 4 (1875-1879), Ekteviede 1876, side 218.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5781&idx_id=5781&uid=ny&idx_side=-205

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060920070205.jpg

 

 

 

I Lysningsprotokollen er fødselsdato 12.5.46 oppgitt på brudgommen.Og konfirmasjonsdatoen hans var  5.10.62.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Gamle Aker, Lysningsprotokoll nr. 1 (1870-1878), Lysninger 1876, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5778&idx_id=5778&uid=ny&idx_side=-74

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061009030041.jpg

Endret av Ann-Mary Engum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"

Det er noen problem knyttet til mine opplysninger om Otto Karl Fredrik Christiansen. Han er iflg. Østfold fylke, Moss, Ministerialbok nr. I 7 (1845-1851), Fødte og døpte 1846, side 20, født i 1846. I forbindelse med vielsen står det at han er født i 1830. I FT-1885 står det 1850."

 

Det står ikke fødselsår 1830.

I Ministerialboken  står det 46 på alder til brudgommen.Det er vel kanskje heller fødselsåret som er skrevet?

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Gamle Aker, Ministerialbok nr. 5 (1873-1881), Ekteviede 1876, side 261.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5778&idx_id=5778&uid=ny&idx_side=-230

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060920060139.jpg

 

 

 

Og i klokkerboken står det  fødselsår 1846 på brudgommen,og 1854 på bruden.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Gamle Aker, Klokkerbok nr. 4 (1875-1879), Ekteviede 1876, side 218.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5781&idx_id=5781&uid=ny&idx_side=-205

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060920070205.jpg

 

 

 

I Lysningsprotokollen er fødselsdato 12.5.46 oppgitt på brudgommen.Og konfirmasjonsdatoen hans var  5.10.62.

Kildeinformasjon: Oslo fylke, Gamle Aker, Lysningsprotokoll nr. 1 (1870-1878), Lysninger 1876, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5778&idx_id=5778&uid=ny&idx_side=-74

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061009030041.jpg

Ja, selvfølgelig. Rubrikken har tittelen "De viedes alder", men selvsagt er det fødselsår det står. Dette har jeg jo vært borti mange ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.