Gå til innhold
Arkivverket

Sognske reserve kompani 1716


Helge Warberg
 Del

Recommended Posts

Jeg arbeider med en bok om krigen i 1716 i Smaalenene. Ved et frontavsnitt deltok 150 soldater fra Sognske reserve kompani sammen med en løytnant som het Christopher Cortin. Kompaniet var under kommando av en dansk kaptein ved navn Knoph, som var avgitt fra Viborske regiment. Dette kompaniet ble avgitt fra Fredriksten festning som rekognosering og "uro" styrke, for å forstyrre svenskene under deres overgang ved pongtong broen over Svinesundet i mai 1716. I begynnelsen av juni 1716 måtte kompaniet trekke mot Sponviken, da de ble angrepet av svenske styrker fra Vestmannaland. De søkte inn i Sponviken fortresse på Kidøen og kom da under fortressens kommando. Det ulykkelig skjedde at etter harde kamper fra 5 til 7. juni 1716 måtte nordmennene gi opp kampen og alle gikk i svensk krigsfangenskap. Totalt 230 soldater og offiserer.

Jeg søker historier om etterkommere fra Sognske kompani, som ble krigsfanger i Dalsland og Åmål. De ble utvekslet og frigitt  i løpet av desember 1716 og januar 1717. Er det noen som kjenner til underoffiserer eller menige som var med i dette kompaniet ? Da ville jeg gjerne ha historiene med i boken.

 

I juni 2016 skal 300 års jubileet markeres og da skal kampen settes opp igjen i Sponviken og ved Kidøen med svenske og norske soldater. Hvis det finnes etterkommere fra Sogn og Bergenhusiske regiment som var med den gangen i 1716 ville det vært hyggelig om disse kunne være tilstede og minnes sine forfedre som forsvarte Norge.

 

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Statsarkivar Egil Øvrebø har skrevet boken "I Kongens Teneste". Der presenterer han historiene om soldatene fra Bergenhusiske Infanteriregiment og om vestlendinger i Flåten under "Store Nordiske Krig" 1709-1719, og gir opplysninger om hver enkelt soldat, i alt nesten 10 000. Se nærmere:

 

http://digitalarkivet.no/sab/IKongensTeneste.htm 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for informasjon. Jeg har lest gjennom listene. Det som slår meg er at ingen av kompaniene nevner at hele kompaniet som lå ved Sponviken var krigsfanger fra 7. juni 1716 til des. 1716 og jan. 1716. Interessant lesing.

 

Hilsen

Helge W

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.