Gå til innhold
Arkivverket

Hermund Tollefson Aabølle, fødd i Årdal 1860 - utvandra til Amerika mellom 1880 og 1884 - kvar er han skriven som emigrant?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Hermund Tollefson Aabølle, fødd i Årdal 5.9.1860, fekk i 1880 flytteattest til BERGEN, men han døydde som farmarbeidar i Buffalo Co., WI 9.4.1884.  Eg har ikkje greidd å finna han i passasjerlistene over Bergen.  Er eg blind vorten?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I FT 1865 er han ført som Thorleifsen, og også på Ancestry er det en som har ham med dette etternavet, men der er ikke flere opplysninger på Ancestry. Om ønskelig kan jeg formidle din Epost-adr. til eieren av websiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars !

 

Du er IKKJE blind ! O. Nattvik skriv 17. mai 2003: " dato for utvandring til Amerika ikkje funnen. Han er bror til Owen Wngensteen, som er far til professor i medisin: Owen Harding Wangensteen. "

 

Oddvar N. skriv dette på ei nettside i DIS, Slemtsforum, Vik i Sogn, under emnet: 2 damer frå Texas . . . som ein mann frå Trøndelag, Anders, har skreve 8. okt 2014.

------------

Dette hjelper ikkje stort, men du er ikkje blind, Lars, det er andre som heller ikkje har funne når Hermund emigrerer til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Kurt og Jon for kommentarar om denne utfordringi!

 

Det er godt å vita at eg ikkje er vorten blind, enno...  Det kan vel sjå ut som om Hermund er mellom dei som har teke seg til Amerika utan å verta registrert!  Kan han vera faren om Hamburg eller ein annan stad?  Uansett burde han jo vera i ei eller anna passasjerliste...

 

Eg veit ikkje, Kurt, om det er nokon hjelp i å kontakta eigaren av den nemnde Websida på ancestry, men det skadar jo ikkje å gjera ein freistnad...

 

Eg takkar på ny for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En siste mulighet er at en Thorstein Olsen Aabølle fra Aardal kunne være en feilføring for din mann. Denne Thorstein er i FT 1865 ført som 7 år, men ved emigrasjonen fra Bergen den 3. Mai 1880 er han ført med alder 20 år. Din mann er i FT 1865 ført som 5 år. Denne muligheten går nok an å avklare ved å se om denne Thorstein har utflytting fra Aardal og datoen. Jeg fant ham ikke på Ancestry Immigration data. Jeg fant en norsk immigrant i 1880 hvor navnet er radbrukket av Ancestry, Hemzen Aabol, skal se nærmere på det imorgen.

 

Jeg har ikke din Epost-adr. Lars, men sender den gjerne til Ancestry-abonnenten i USA.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Kurt for siste interessante innlegg!

 

Denne Hemzen Aabol høyrest jo svært so spennande ut!  Eg freista finna han på ancestry.com, men lukkast ikkje!  So, eg er svært so spent på kva nærare undersøkjingar kan bringa...

 

Elles står e-post-adressa mi under signaturen i alle innleggi mine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel Thorstein Olsen Aabølle som utvandrer 1880:

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01038259001660

 

Nummer 11:

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Årdal, Ministerialbok nr. A 3 (1863-1886), Inn- og utflyttede 1879-1880, side 368.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6949&idx_id=6949&uid=ny&idx_side=-304
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070116340610.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars: Jeg finner heller ikke igjen det radbrukne navnet. Jeg noterte ikke, men la merke til at nasjonaliteten var norsk. Var også inne på originalskjemaet for passasjerlisten, og navnet stod blant andre norske emigranter. Jeg leste det håndskrevne navnet som Haugen Abole, det var ikke noe annet fornavn. Så mener jeg sjekket at immigrasjonsåret var 1880. Immigrasjonen var via England, antagelig Liverpool, og skipets navn var muligens 'Republic'. Men uten å finne dette igjen, er vi jo like langt.

Endret av Kurt Østbye
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Sven og Kurt for dei siste nye innleggi.

 

Torsten og Hermund Aabølle er nok to ulike personar og kan ikkje blandast...  Det er likevel merkeleg kor vanskeleg det skal vera å finna Hermund i passasjerlista!  Namnet må verkeleg vera "korrupt"!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har opplevd tidligere også at navn som er feiltolket av Ancestry ikke er søkbare, men kommer med tilsynelatende tilfeldig i andre søk. Som nevnt syntest jeg det håndskrevne skjemaet ganske klart viste navnet 'Haugen Abole', og han kom jo fra gården Hougen i Aardal ifølge FT 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.