Gå til innhold
Arkivverket

Kan man finne flere manntall og folketellinger?


Olaf Larsen
 Del

Recommended Posts

Jeg har selv sett en bemerkning fra en prest i Odalen på 1700-tallet om at vedkommende person var innført i prestemanntallet. Dette manntallet finnes dessverre ikke idag, ukjent av hvilken grunn.

 

Det var nylig et innslag i nyhetene om at Opplysningsvesenets fond vurderer å stille tomme presteboliger til rådighet som midlertidig innkvartering for flykningene som strømmer inn i disse dager, og det høres jo bra ut. Det er visst mange tomme prestegårder rundt omkring, noen er veldig gamle.

 

Dette er kanskje en dum oppfordring - dere står jo fritt til å synes noe om det, men kan de som bor et sted hvor det er tomme prestegårder (og gjerne bebodde også!) forsøke å få tilgang til alle lokaler, loft, kjellere, stabbur og uthus hvor det kan tenkes at skriftlig materiale kan ligge og støve ned? Jeg ser muligheten for at det kan dukke opp httil ukjente lister og manntall, og det vil være synd hvis noe som helst av dette risikerer å forsvinne som del av en ryddeprosess for å oppgradere tomme presteboliger til flykningemottak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar opp et interessant spørsmål. Jeg har lurt på noe av det samme, hvor mye dokumenter og protokoller kan det fremdels ligge rundt på gamle loft?

En ting er sikkert, at det finnes, selv om det kanskje ikke er noe særlig fra 1700-tallet. Nå må vi også huske på at når ting blir avlevert, så må de som avleverer betale for sortering/oppsett osv. Da er det sikkert enklere noen ganger å la ting bli liggende eller "kaste det".

 

Antagelig vis har mye blitt kassert og bla. brukt som "isolasjonsmateriale" når de bygde nye hus i gamle dager, så hvor mye ganske gammelt er nok begrenset, men man vet vel aldri. 

Jeg tror at eneste måten man kan finne ut av spørsmålet hva som ligger rundt om kring, er at noen fysisk drar rundt å sjekker.

Hadde sikkert vært en fint prosjekt for NSF, DIS eller noen lokale historielag etc.

Endret av Erlend E. Mæhlum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok mye som har gått tapt på grunn av enkle løsninger, det var sikkert ikke alltid like moro å rydde opp etter den forrige beboeren på prestegården!

Det er vel helligbrøde å si det, men jeg har også lurt på om ikke bygdebokforfattere og historikere i tidligere tider kan ha "fått låne" både lokale arkiver og kirkebøker som aldri har blitt levert tilbake, det er jo noen merkelige og uforklarlige lakuner enkelte steder...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.