Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var Cornelius Giertsen Kramer sin kone og barn?


Gjest
 Del

Recommended Posts

Han kunne også skrive navnet sitt Cornelius (Giertsen) Cramer eller Cornelis Giertsen Cramer og var født før 29. juli 1708 da han var døpt i Nykirken i Bergen - Link

 

Han blir borger av Bergen 9. oktober 1738 - Link

 

14. april 1739 gifter han seg med Anne Jørgensdatter i Domkirken i Bergen - Link

 

Cornelius får 5 barn: Hvis det ikke finnes 2 stk Cornelius Kramer født samtidig i denne perioden og det kan dukke opp flere barn selvsagt.

 

1. Maren Kramer,   f. 1740, Bergen, Hordaland, Norway - Link - Hun dør nok i løpet av 2 år siden barn 3 er en ny Maren. (Anna Elfredsdtr)
2. Jørgen Kramer,   f. 1741, Bergen, Hordaland, Norway - Link (Anna Elfring)
3. Maren Kramer,   f. 1743, Bergen, Hordaland, Norway - Link (Anne Jørgensdtr)
4. Gerdt Kramer,   f. 1744, Bergen, Hordaland, Norway - Link (Anna Elfrens)
5. Cornelius Dyring Kramer,   f. 28 Jun 1751, Bergen, Hordaland, Norway - Link (Anna Jørgens)
 
Alle barna sine navn passer inn, Maren er Cornelius sin mor, Giert er Cornelius sin far, Jørgen er hans kones fars navn og Cornelius het han selv. Dyring har jeg ingen forbindelse til. Det er selvsagt stor avstad mellom nest siste barn og siste barn som godt kan være en attpåklatt men jeg tror noe må finnes imellom der.
 
Mitt problem er at jeg har Anne Jørgensdatter på 2 av barna og Anna Elfr..... på de 3 andre men jeg er overbevist om at dette er samme ektepar da jeg ikke finner andre som passer inn.
 
Cornelius dør i 1757 og blir gravlagt fra Korskirken den 11. mai 1757, alder oppgitt til 51 år - Link men dette stemmer ikke helt med den alderen vi har på han når han dør (49).
 
Jeg finner ikke skifte etter Cornelius. Jeg har heller ikke prøvd å finne noe ut om konen i dette ekteskapet annet enn å søke i skifteregisteret.
 
Er det noen som kjenner til denne familien? eller som klarer finne ut noe som jeg ikke har sett?
 
 
mvh
 
Mathias Beyer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dette er Gert Gertsen Kramer f 1673 av foreldre Gert Kramer og Beathe Jansdatter Smith. De hadde Dorothea f 1671, Henrich f 1672, Gert f 1673 og Henrich f 1675.

 

Dette passer fint da søsteren Dorothea var gift 1 med Cornelius Mortensen Dyring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dette er Gert Gertsen Kramer f 1673 av foreldre Gert Kramer og Beathe Jansdatter Smith. De hadde Dorothea f 1671, Henrich f 1672, Gert f 1673 og Henrich f 1675.

 

Dette passer fint da søsteren Dorothea var gift 1 med Cornelius Mortensen Dyring.

 

Det er godt mulig det stemmer Terje da den Giert Giertsen Kramer jeg har som forelder til Cornelius tok borgerbrev i Bergen 15. juni 1696, jeg har ikke hans fødselsdato, men du har kanskje kilden til dette og hvor Giert kom ifra. Giert var gift med Maren Christensdatter Beyer, datter av Christen Mogensen (Sand) Beyer og Regina Thomasdatter (Finlas) og de fikk 9 (kjente)barn:

 

1. Beata Giertsen Kramer,   f. 1697,   d. Mai 1717, Bergen, Hordaland, Norway (Alder 20 år)

2. Christen Giertsen Kramer,   f. 1700, Bergen, Hordaland, Norway
3. Regina Giertsdatter Kramer,   f. 1702, Bergen, Hordaland, Norway d. 1752, Bergen, Hordaland, Norway (Alder 50 år)
4. Giert Giertsen Kramer,   f. 1705, Bergen, Hordaland, Norway d. 1742, Bergen, Hordaland, Norway (Alder 37 år)
5. Jan Giertsen Kramer,   f. 1706, Bergen, Hordaland, Norway d. Sep 1740, Bergen, Hordaland, Norway (Alder 34 år)
6. Cornelius Giertsen Kramer,   f. 1708, Bergen, Hordaland, Norway d. 1757, Bergen, Hordaland, (Alder 49 år)
7. Thomas Giertsen Kramer,   f. 1710, Bergen, Hordaland, Norway 
8. Maren Giertsdatter Kramer,   f. 1711, Bergen, Hordaland, Norway  d. Jul 1711, Bergen, Hordaland, Norway (Alder 0 år)

9. Harmen Giertsen Kramer,   f. 1712, Bergen, Hordaland, Norway

 

Giert Kramers familie med kilder - Link

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Sollied har disse skiftene : etter Giert Cramer 15/12-1712 og skifte 11/1-1724 etter Maren Christensdatter Beyer.

 

Henrich Cramer nevnes som verge. Og det passer og som bror av Giert Cramer.

 

Jeg hadde ikke disse barnene i min samling fra før, så de legges nu  inn med faddere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med Kramer/Cramer familien er at navnene går igjen og igjen så det krever at man har tungen rett i munnen... Skiftene hadde jeg kontroll på som du kan se.

I dette Absalon treet så finnes det 2 trær, Absalon Pederson Beyer som viser de vi er "sikre" på er etterkommere av Absalon P Beyer og så ett som heter Beyer Nordfjord der man er litt usikker. Jeg gjør dette for å se om man kan finne ut forbindelser/koblinger og det er helt umulig når noe info ligger en plass og noe annet en annen plass, derfor "samler" jeg de 2 kategoriene i 2 trær på samme plattform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Christen Mogensen Beyer har jeg to barn til på:

 

Pernille g m Anders Jensen Kierumgaard med 10 barn notert i Bergen. Pernille død 1719 i Bergen

 

Regine g m Hendrich Andreas Magnus notert med 2 barn i Bergen.

 

Jeg har ikke prøvet å knytte Christen Mogensen Beyer mot Absalon Pedersen Beyer. Vet ikke om Sollied har gjort det i sine samlinger som ligger på statsarkivet her i Bergen. Det ligger noen "hylle meter" med slektspapirer der oppe.

 

Mulig Christen Christensen Beyer g m Alhed Sophie Ottesdatter Schrøder har en sønn Christen Beyer g m Karen Kønning ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Christen Mogensen Beyer har jeg to barn til på:

 

Pernille g m Anders Jensen Kierumgaard med 10 barn notert i Bergen. Pernille død 1719 i Bergen

 

Regine g m Hendrich Andreas Magnus notert med 2 barn i Bergen.

 

Jeg har ikke prøvet å knytte Christen Mogensen Beyer mot Absalon Pedersen Beyer. Vet ikke om Sollied har gjort det i sine samlinger som ligger på statsarkivet her i Bergen. Det ligger noen "hylle meter" med slektspapirer der oppe.

 

Mulig Christen Christensen Beyer g m Alhed Sophie Ottesdatter Schrøder har en sønn Christen Beyer g m Karen Kønning ?

Den du har som Pernille ble begravet som Petronella Christensdatter Beyer og var som du skriver gift med Kierumgaard. Regine som forøvrig er Petronellas ekte søster, mor var Maren Hansdatter Møndrich, Regine var som du skriver gift med Magnus. Familiegruppe

 

Christen Christensen Beyer var gift med Karen Envoldsdatter Kiönig, datter av Enevold Kiøning og Johanne Storch. De fikk 9 barn.

 

Pr dags dato ligger vi foran Sollied i den forskningen, de hadde en rekke feil den gangen som nå blir korrekt gjengitt her etter hvert som jeg får lagt inn. Men det er meget mulig dem hadde kommet lenger enn oss om de hadde hatt datatilgang den gang når de holdt på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da fikk jeg litt til på plass.

 

Enevold Kiøning organists kone  har jeg notert som: Johanne Adelus Montagne Lillienskiold, datter av Peder Pedersen Montagne og Else Hansdatter (Smith) Lillienskiold. 9 barn notert flest KK og NK i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja da fikk jeg litt til på plass.

 

Enevold Kiøning organists kone  har jeg notert som: Johanne Adelus Montagne Lillienskiold, datter av Peder Pedersen Montagne og Else Hansdatter (Smith) Lillienskiold. 9 barn notert flest KK og NK i Bergen.

Jeg må innrømme at jeg ikke vet om den tråden der. Men at både Montagne og Lillienskiold var i slekten hersker der ingen tvil om: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.