Gå til innhold
Arkivverket

Sjømannsrulle


Alf Kristian Andreassen
 Del

Recommended Posts

Går det an å få innsyn i Sjømannsrulle for Peder Olai Olsen f. i Bergen 25/12-1831?

 

Hadde også vært interessant om en eller flere av sønnene hans også er registrert i rullene:

Christian Olai Olsen f. 15/11-1864

Alfred Theodor Olsen f. 5/5-1867

Petro Martin Olsen 24/3-1869

 

På forhånd, tusen takk for hjelpen!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det er 8 sjømenn med navn Peder Olai Olsen i registeret til sjømannsrullene 1869-1896, men jeg finner ikke noen av disse med fødselsdatoen til den er spurt etter.

 

Vi finner en Petro Martin Olsen, men han var født 26. august 1862, og rømte i New York i 1880. 

 

Vi får dessverre ikke treff på navnene Christian Olai Olsen eller Alfred Theodor Olsen!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

 

Peder Olai er min tipoldefar og Kristian Olai f. 15,11,1863  er min oldefar.

 

Ang. Peder Olai.

 

I intervju (Nrk Middagstunden 1981), opplyser hans sønnsønn Alfred 85 år, at hans farfar som var sjømann, Kaptein(feil) ble skylt over bord da Alfred's far Pedro var 6 år. Pedro f. 1869. 
 
Ft 1875 blr gjennomført 3. jan 1876. Da er han oppført "på reise til Messina" ombord i "S/S-D/S Anastasia"
 
 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

"Din" Pede Olai er ikke "min" Peder Olai - Ikke samme foreldre.

Det er 8 sjømenn med navn Peder Olai Olsen i registeret til sjømannsrullene 1869-1896, men jeg finner ikke noen av disse med fødselsdatoen til den er spurt etter.

 

Vi finner en Petro Martin Olsen, men han var født 26. august 1862, og rømte i New York i 1880. 

 

Vi får dessverre ikke treff på navnene Christian Olai Olsen eller Alfred Theodor Olsen!

 

 

Det er 8 sjømenn med navn Peder Olai Olsen i registeret til sjømannsrullene 1869-1896, men jeg finner ikke noen av disse med fødselsdatoen til den er spurt etter.

 

Vi finner en Petro Martin Olsen, men han var født 26. august 1862, og rømte i New York i 1880. 

 

Vi får dessverre ikke treff på navnene Christian Olai Olsen eller Alfred Theodor Olsen!

 

Neivell, men uansett tusen takk for svar!  :)

Endret av Alf Kristian Andreassen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 8 sjømenn med navn Peder Olai Olsen i registeret til sjømannsrullene 1869-1896, men jeg finner ikke noen av disse med fødselsdatoen til den er spurt etter.

 

Vi finner en Petro Martin Olsen, men han var født 26. august 1862, og rømte i New York i 1880. 

 

Vi får dessverre ikke treff på navnene Christian Olai Olsen eller Alfred Theodor Olsen!

 

I sjømannsrullene står navn på begge foreldrene. Den "Peder Olai Olsen" jeg søker etter er sønn av Ole Pedersen og An(n)e Rasmusdatter.

 

Når blir rullene for Bergen lagt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ang. 1, 6 og 7

 

Foreldre til de 3 guttene i innlegg 1 er Peder Olai Olsen f. 1834 og Antonette Kristine Rasmine Rasmusdtr. f 1836.

 

Dette fremkommer i dødsfallprotokollen ved Antonette's død i 1917. De gifter seg i 1863.


Dødsmelding Nr. 357:
 
Antonette K. Olsen var matros' enke, og hun etterlot seg sønnene Pedro Olsen, Ølen og Kristian Olsen. Meldingen ble gitt av Signy Olsen.
 
 
Sønnen Afred dør i 1884.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

ang. 1, 6 og 7

 

Foreldre til de 3 guttene i innlegg 1 er Peder Olai Olsen f. 1834 og Antonette Kristine Rasmine Rasmusdtr. f 1836.

 

Dette fremkommer i dødsfallprotokollen ved Antonette's død i 1917. De gifter seg i 1863.

Dødsmelding Nr. 357:
 
Antonette K. Olsen var matros' enke, og hun etterlot seg sønnene Pedro Olsen, Ølen og Kristian Olsen. Meldingen ble gitt av Signy Olsen.
 
 
Sønnen Afred dør i 1884.

 

 

"Ølen" ?

Jeg klarer ikke å lese alt som står i merknadsrubrikken til Nr. 357:

http://arkivverket.no/URN:sk_read/27860/168/?size=gigant&mode=0 

Takk for tipset om å lese dødsfallprotokoller (der de finnes....) Et hav av interessant informasjon! :)

 

Forøvrig, Signy (Signe) Olsen var gift med Kristian Olsen og familien finnes her i FT1910:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01036708004313.

Alle tre sønnene er nevnt i adressebøkene til Hordaland på 1930 tallet. Ut fra Gravregisteret til DIS så tyder det på at Eilert Andreas ble gift med Sylvi Aune Ingeborg f. Korpelin (antagelig finsk innvandrer), Anton Olaf gift med Augusta Lovise f.Olsen mens Sigvard Andreas er ikke funnet utenom i adressebøkene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

ang. 1, 6 og 7

 

Foreldre til de 3 guttene i innlegg 1 er Peder Olai Olsen f. 1834 og Antonette Kristine Rasmine Rasmusdtr. f 1836.

 

Dette fremkommer i dødsfallprotokollen ved Antonette's død i 1917. De gifter seg i 1863.

Dødsmelding Nr. 357:
 
Antonette K. Olsen var matros' enke, og hun etterlot seg sønnene Pedro Olsen, Ølen og Kristian Olsen. Meldingen ble gitt av Signy Olsen.
 
 
Sønnen Afred dør i 1884.

 

 

Når det gjelder fødselsåret til Peder Olai Olsen så oppgir FT1865 året til 1834, mens FT1875 oppgir året til 1831 som stemmer overens med funnet i kilde-linken jeg la ved i #7.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min morfar og mormor. Sigvart Kristian og Lilli Sigfrida gifter seg i 1930. Bytter etternavn til Borkner senere. 1 datter og 3 sønner som fortsatt lever.

 

Er vi i slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min morfar og mormor. Sigvart Kristian og Lilli Sigfrida gifter seg i 1930. Bytter etternavn til Borkner senere. 1 datter og 3 sønner som fortsatt lever.

 

Er vi i slekt?

 

Hvis vi snakker om samme "Peder Olai", så er vi i slekt!  :)  Den Peder Olai jeg har i mitt tre er en yngre bror av min tippoldefar. Men det hersker jo en del forvirring rundt dette med fødselsdatoen. Så vidt jeg begriper har det levd en ikke så liten håndfull personer i siste halvdel av 1800 tallet i Bergen med det gode navn "Peder Olai Olsen", jmfr svaret fra Statsarkivet (Nedrebø) i #2. Nå har jeg spurt om det lar seg gjøre å sjekke navnet på alle foreldrene til disse "Peder Olai'ene" alternativt få lagt ut Bergens-rullene på nettet slik at vi kan få studert dette nærmere i ro og mak.

 

Borkner, er det et slektsnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er din tippoldefar da?

 

Borkner er et oppkonstruert navn, De ble nektet å ta Godøy til etternavn. Sigvart mor sitt bosted før hun kom til Bergen.

 

Rasmus Karl Martinus f.1815, den eldste i søskenflokken. 3 søstre mellom ham og Peder Olai. Rasmus greier av alle ting å få statsstipend til å gå på 3 årig lærerseminar i Trondenes (Harstad) og ble deretter "nordlending" resten av sin tid. Slo seg ned på Lurøy som skolelærer og kirkesanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rasmus Karl Martinus f.1815, den eldste i søskenflokken. 3 søstre mellom ham og Peder Olai. Rasmus greier av alle ting å få statsstipend til å gå på 3 årig lærerseminar i Trondenes (Harstad) og ble deretter "nordlending" resten av sin tid. Slo seg ned på Lurøy som skolelærer og kirkesanger.

 

Foreldrene til Rasmus, Peder Olai og søstrene kom opprinnelig fra Nordfjord. Ole Pedersen Brendefur fra Hornindal og Ane Rasmusdatter Sæten fra Loen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi nok ikke i slekt

 

Du har rett!  Jeg fant ut at "min" Peder Olai døde allerede etter 33 uker. Behørig bekreftet både i kirkebøker og dødsfallprotokollen. Beklager avsporingen i ditt tre.  :blush: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.