Gå til innhold
Arkivverket

Tolkningshjelp av håndskrift 1916


Tor Rose Walderhaug
 Del

Recommended Posts

Jeg har problemer med å lese følgende par linjer fra politijournalen i Bergen 1916 (se vedlagte bilde).

 

Det kan se ut som Steen er etternavnet, men med det andre øyet ser det ut som en A først, eller kanskje D. S ser ut til å være et for/mellomnavn. Aller først kan det være Æ, O, Ø, kanskje en K, men med et punktum etter. Altså en forkortelse. Vedkommende melder et tyveri av en - frakk?

 

Om noen har tilgang til Adresseboken av 1915, og kunne slått opp på Fosswinckelsgt 27, ville jeg vært dypt takknemlig.

 

Med vennlig hilsen

 

Tor Rose Walderhaug

post-6730-0-23025200-1443006252_thumb.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det i annen linje står "meldt tyv. av en paraply" (- tolkningen av det siste siste ordet styrkes vel av det faktum at tyveriet har funnet sted i Bergen...?).

 

Kan det stå M.S.Steen i den første linjen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det i annen linje står "meldt tyv. av en paraply" (- tolkningen av det siste siste ordet styrkes vel av det faktum at tyveriet har funnet sted i Bergen...?).

 

Kan det stå M.S.Steen i den første linjen? 

 

Det kan definitiv stå paraply i siste linjen. Men med en viss risiko for tyven, for det var vinterstorm hin lørdagen, med orkan i kastene - og plenty nedbør. En del anmeldelser denne dagen gjelder nettopp tyverier av frakker.Det kan stå M S Steen, men s'ene er så forskjellige, så jeg er usikker.

 

Takk for hjelpen.

 

Tor RW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bokstaven er truleg ein O.

I fylgje Griegs adressebok for Bergen 1915-1916 bur bankassistent O. Smith Steen i Fosswinckels gate 27, III etasje.

 

I Bergens adressebok 1919-20 ser vi at Ole Smith Steen har flytta til  Hans Hauges gt. 58 og har fått tittel bankfulgmektig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første bokstaven er truleg ein O.

I fylgje Griegs adressebok for Bergen 1915-1916 bur bankassistent O. Smith Steen i Fosswinckels gate 27, III etasje.

 

I Bergens adressebok 1919-20 ser vi at Ole Smith Steen har flytta til  Hans Hauges gt. 58 og har fått tittel bankfulgmektig.

 

Hjertelig tusen takk! Dette er nok mannen jeg er på jakt etter. Født 1873, og i 1891 var han Ole Schmidt Steen, ser det ut som i folketellingen av 1891.  Da tror jeg å ha funnet mannen som meldte tyveri av paraplyen sin, i vinterstormen den 15. januar 1916, kl 5 1/4. Kanskje politikonstabelen som tok i mot anmeldelsen var noe stresset, for på dette tidspunktet ble bybrannen meldt, og dette er den siste journalføringen på et par dager.

 

Tusen takk for all hjelp, Tore og Eli.

 

Med smilende hilsen,

 

Tor RW

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pirk, men der kan vel like gjerne stå "meldt tap av en paraply"

 

Jeg ser politiet ofte bare skriver korte varianter av ord. Og dessuten ville det vel ikke vært en politisak om hr. Steen bare hadde mistet paraplyen sin. Skjønt, kanskje de hadde hittegodsauksjoner av paraplyer, hatter, muffer og kalosjer for hundre år siden?

 

Tor RW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pirk, men der kan vel like gjerne stå "meldt tap av en paraply"

 

 

Jeg er tilbøyelig til å være enig med deg. Det hadde vært nyttig å se hele siden med andre innførsler for å sammenligne skriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.