Gå til innhold
Arkivverket

Lofoten - giftermål 6 mai 1841.


Marit Monsen Bolset
 Del

Recommended Posts

I Flakstad kirke 6 mai 1841 gifter Christen Olsen seg med Johanna Christine Johannesdatter Bunæs. Han 58 år og hun 24 år. Hun er fra Gimsøya, han sansynligvis fra Bunæs. Begge hadde opphold på Bunæs. Ingen av fedrenes navn står oppført i papirene fra vielsen. De får 5 barn i perioden 1841 til 1851. Christen døde 23 mai 1854. Da oppgis han å være 88 år gml. Altså født ca 1766. Andre opplysninger, som ved giftermålet er han født ca 1783, og som 16 årig fostersønn ved Fæsthælen i folketellingen i 1801 født ca 1885. Noen steder er navnet skrevet med K (Kristian) og mellomnavnet sies å være Søren. Jeg finner ikke ut om dette er samme person, og heller ikke om han er født på Bunæs.

Hvis noen kjenner til denne familien, vil jeg være takknemlig for svar! :rolleyes:

Endret av Marit Monsen Bolset
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er to det er vanskelig å finne noe ut av.

Jeg har notert:

-Johanna Christine Johannesdatter f. ca 1817 ant. Gimsøy. Datter av husmann Johannes Johannesen.  Er fosterdatter hos handelsmann Jacob Sund på Barkestad i Gimsøy, 12 år gl i 1827, 15 år gl. i 1831. Konfirert 1834 i Gimsøy.

Gift i Flakstad med Christen Olsen . 5 barn.

Gift 2 gang 1855 med Gabriel Olsen fra Sogndal 3 barn

Gift 3 gang med Johan Ursin Hartvigsen. 

Død 9/2-1895. 

Det er vanskelig å finne ut noe om foreldrene til både Johanna og Christen. Men jeg har notert mulig foreldre til Johanna er Johannes Johannesen og Marith Jacobsdatter, disse ble gift 19/12-1816 i Vågan. Hun fra Lødingen og han fra Trondheim. Men som sagt, dette er veldig usikkert

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er to det er vanskelig å finne noe ut av.

Jeg har notert:

-Johanna Christine Johannesdatter f. ca 1817 ant. Gimsøy. Datter av husmann Johannes Johannesen.  Er fosterdatter hos handelsmann Jacob Sund på Barkestad i Gimsøy, 12 år gl i 1827, 15 år gl. i 1831. Konfirert 1834 i Gimsøy.

Gift i Flakstad med Christen Olsen . 5 barn.

Gift 2 gang 1855 med Gabriel Olsen fra Sogndal 3 barn

Gift 3 gang med Johan Ursin Hartvigsen. 

Død 9/2-1895. 

Det er vanskelig å finne ut noe om foreldrene til både Johanna og Christen. Men jeg har notert mulig foreldre til Johanna er Johannes Johannesen og Marith Jacobsdatter, disse ble gift 19/12-1816 i Vågan. Hun fra Lødingen og han fra Trondheim. Men som sagt, dette er veldig usikkert

Takk for hjelpen Erlend! :) Som du sier - så er det ikke helt enkelt å finne ut av dette. Kanskje Christen/Kristen Søren Olsen ble født et annet sted enn i Lofoten. Nå må jeg jobbe videre for om mulig finne ut mer om deres bakgrunn. Det å være fosterbarn betyr vel kanskje at foreldrene er døde.

 

Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lars - dette kan jo kanskje være rette Christen :) . Han vil i så tilfelle være født ca 1779. Da han gifter seg i 1841 oppgis han å være 58 år - altså født ca 1783. Det kan stemme med en Christen Olsen som ved folketellingen i 1801 oppgis å være 16 år (f. ca 1785) og er fostersønn på Fæsthælen, Moskenes. Vi vet at fødselsdata ofte varier en god del, men her er ikke variasjonene så store. ved giftermålet i 1841 oppgis også Bunæs som oppholdssted. 

 

Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christen ble konfirmert i 1801, bodde da på Fæsthælen. Hvor er det opplyst at han heter Søren til mellomnavn?

Det var skifte etter en Ole Jensen på Fæsthælen i 1793, det kan være faren, men dersom dette er mannen til Synøve som det var skifte etter i 1789 http://arkivverket.no/URN:sk_read/25002/168/, så er vel det mindre sannsynlighet for det. 

At Johanna bodde hos fosterforeldre betyr vel ikke helt sikkert at foreldrene var døde, det kan jo være at foreldrene var veldig fattige og ikke klarte å ta vare på hun. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christen ble konfirmert i 1801, bodde da på Fæsthælen. Hvor er det opplyst at han heter Søren til mellomnavn?

Det var skifte etter en Ole Jensen på Fæsthælen i 1793, det kan være faren, men dersom dette er mannen til Synøve som det var skifte etter i 1789 http://arkivverket.no/URN:sk_read/25002/168/, så er vel det mindre sannsynlighet for det. 

At Johanna bodde hos fosterforeldre betyr vel ikke helt sikkert at foreldrene var døde, det kan jo være at foreldrene var veldig fattige og ikke klarte å ta vare på hun. 

Da Christen sin sønn Edvard Sidenius Christensen (min tippoldefar) ble døpt i Moskenes 3 oktober 1847, står faren oppført som Christen Olsen. Når Edvard Sidenius gifter seg 24 mai 1878 i Flakstad, står faren oppført som gaardmann Kristen Søren Olsen. Du har helt rett når det gjelder det å bo hos fosterforeldre - ofte var fattigdommen så stor at barna måtte plasseres hos andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers så ser jeg at det er flere med navnet Christen Olsen som kan være aktuell. En Christen Olsen gifter seg med Karen Monsdatter i Moskenes 15/9 1806. Han blir enkemann i 1814 og gifter seg igjen 3/9 1815 med Marit Ingebrigtsdatter. I 1829 finner vi en Johan døpt 12/7, med far oppgitt som gift mann Christen Olsen, Bunæsfjord. Mor: hans tjenestepike Sophie Jensdatter.

 

"Min" Christen Olsen kan være denne mannen, han gifter seg jo ikke med Johanna Christine Johannesdatter før i 1841, og da er han oppgitt å være 58 år år. Det står ikke noe om at han var enkemann ved giftermålet, men alderen tilsier vel at det kan være mulig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står tydelig "Enkemand" ved vielsen 6. mai 1841 i ministerialboka 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A03 (1838-1859), Ekteviede 1841, side 178.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2639&idx_id=2639&uid=ny&idx_side=-160
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050420010413.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står tydelig "Enkemand" ved vielsen 6. mai 1841 i ministerialboka 

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Flakstad, Ministerialbok nr. 885A03 (1838-1859), Ekteviede 1841, side 178.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2639&idx_id=2639&uid=ny&idx_side=-160

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050420010413.jpg

Takk Anne - du har nok rett. Jeg leste det som "gaarmand". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.