Gå til innhold
Arkivverket

Egersund. Leilighetsfunn. Et tema over flere år. Alt av interesse!


erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Gleder meg til at bindene begynner å komme ut ;)

Selv har jeg slekt fra Egersund, der min far bodde sine første år på Bruvik (f. 1962)

så dette blir spennende..

 

Ellers vet jeg ikke om denne har blitt nevnt allerede i tråden:

http://www.disnorge.no/cms/node/177

 

Av en eller annen grunn klarer jeg ikke å finne en lenke som går direkte inn på 

forumet for "strays-folk på vidvanke" ved å trykke på lenken her i forumet..

Men ved å søke i dette forumet på Egersund, dukker det opp noen treff.

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Erling!

 

Ein Knut Andersson OMDAL dukker opp som brudgom i Nykyrkja i Bergen i 1745:

 

Name Knudt Andersen Omdal

Spouse's Name Anna Johannisdr Elsacher

Event Date 21 Apr 1745

Event Place Nykirken,Bergen,Hordaland,Norway

 

Anna var fødd i Bergen i 1710, men foreldri hennar kom frå Elsaker på Tysnes.

 

Knut Andersson vart gravlagd frå Nykyrkja i Bergen 13.1.1781 som Knut Andersson AMDAL og var då 63 år gamal: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=51284&merk=51284#ovre

 

Kan Knut Andersson ha tilknytting til Omdal i Egersund?

 

Sjå elles tema: https://forum.arkivverket.no/topic/200196-ole-christopherson-1751-1823-og-karen-knutsdotter-1749-1804-budde-i-bergen-og-sidan-i-hafslo-kvar-vart-det-av-dei-tre-s%C3%B8nene-deira/

 

Hjarteleg takk for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Andreas Laurits Aronsen f.ca 1839 i Egersund d.før 1875 i Drammen, gifter seg 13.01.1861 i Strømsø kirke med Sophie Fredrikke Henriksdtr Sundberg. De fikk flere barn.

Jeg har ikke klart å finne denne Andreas Laurits født i Egersund, men foreldrene hans matros Aron Andersson fra Gøteborg gifter 25.04.1837 i Egersund med Helene Larsdtr fra Vanse, Farsund, 1799-1870. Aron og Helene flyttet også til Drammen. Finnes slekt i Drammen etter disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein av utflyttarame frå Egersund er Edvard Nævland (1884 - 1973). Han var son av Sebulon og Ingeborg Nevland. I 1910 var Edvard sorenskrivarkontorist i Egersund, rundt 1913 flytte han til Kristiania der han fekk seg arbeid som tollassistent. Han steig etter kvart i gradene, i 1939 vart han kontrollsjef i Oslo sjøtollstasjon. Etter krigen var han ei tid konstituert distriktsjef i Oslo tolldistrikt. Han pensjonerte seg i 1949. Ein av sønene, Olav, reiste til Amerika og busette seg i Florida.

Edvard si yngre søster, Inga (1892 - 1984) flytte og til Kristiania og budde ei tid saman med broren. Ho var ugift.

 

Det vert interessant å sjå desse bygdebøkene, noko er har sakna for Eigersund. Det er vel ikkje skrive bygdebok for Eigersund sidan jubileumsboka til Aamund Salveson frå 1937. Tek de og med gardane som nå ligg i nabokommunar (t.d. Hå), men som før høyrde til Eigersund prestegjeld? Mi mormor har røter frå fleire av desse gardane, så det ser eg fram til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erling!

 

Ein Knut Andersson OMDAL dukker opp som brudgom i Nykyrkja i Bergen i 1745:

 

Name Knudt Andersen Omdal

Spouse's Name Anna Johannisdr Elsacher

Event Date 21 Apr 1745

Event Place Nykirken,Bergen,Hordaland,Norway

 

Anna var fødd i Bergen i 1710, men foreldri hennar kom frå Elsaker på Tysnes.

 

Knut Andersson vart gravlagd frå Nykyrkja i Bergen 13.1.1781 som Knut Andersson AMDAL og var då 63 år gamal: http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=bedo1668&gardpostnr=51284&merk=51284#ovre

 

Kan Knut Andersson ha tilknytting til Omdal i Egersund?

 

Sjå elles tema: https://forum.arkivverket.no/topic/200196-ole-christopherson-1751-1823-og-karen-knutsdotter-1749-1804-budde-i-bergen-og-sidan-i-hafslo-kvar-vart-det-av-dei-tre-s%C3%B8nene-deira/

 

Hjarteleg takk for alle gode tips!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars:  Angående Knut Andersen Omdal/ Amdal:

 

I Øvre og Nedre Omdal finner jeg i bygdeboken for Helleland (nå del av Eigersund kommune) kun omtalt en Anders Torbjørnsen Omdal, 28 år i 1700, fra Dranga, ingen flere opplysninger, samt en Tolleiv Knutsen Nedre Omdal som overlot gården til ny eier rundt 1750.  Det er de eneste med Knut eller Anders som navn/ etternavn.  Så ut fra bygdeboken virker det ikke som din kandidat har sitt opphav herfra.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er dette fortsatt aktuelt, så har jeg en ane derfra:

---------------------------

Sitat fra Bømlo Bygdebok Bind I, s. 528 Økland

"Asser Svendsen, frå Helvig ved Eikersund, f. 1832, d. 1889.

G. m. Brita Jonsdtr. Tormodsetre, f. 1843.
...
Asser var skipper då han kom til bygda. Han førde ei jekt for Ole S.

Mølstre i Sønstabøvågen.
(Han var i nær slekt med kona til Ole Mølstre) ... Asser var ein

drivande mann som arbeidde handelen opp, men døydde i ung alder."

---------------------------

Foreldrene til Asser var:
Husmann Svend Asserson Eigersund (1806-1842) og
Ingeborg Hansdtr. Fuglestad Ogna Hå (1809-1887)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
På 25.9.2015 den 16.25, erling t endresen skrev:

 Det kan være dåp, konfirmerte, dødsfall, innflyttede og utflyttede, ekteskapsinngåelser

Det er en kvinne Ellene Christine Osmundsdtr. Buarskog Egersund ROG NO (1728-  ) født og døpt FØR foreldrene ble viet. Ellene og hennes ektemann flyttet til Ogna Hå, se anekart.

image.png.a83ecd66f63f0338f6f8eb5cfd9e200c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei Erling!

 

I samband med dette emnet:

 

https://forum.arkivverket.no/topic/222100-herman-hermansen-1733-1784-utflytt-1763-frå-fortun-i-luster-til-bergen-lagnadane-til-borni-hans/

 

er eg komen borti ein svigersion frå Egersund, som eg har vanskar med å finna ut av:

 

John Aamundson Bøe, eller som han skreiv seg då han i 1801 tok borgarskap i Bergen som høker, Jon Aamunsen:

 

http://da3.arkivverket.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=bergensbbok&sideid=104&innhaldid=5&storleik=

 

skal vera fødd i Egersund.  Eg finn han ikkje i FT1801, men i 1804/1805 vart han oppgjeven vera 39 år gamal, medan alderen ved dødsfallet i 1831 gjer framlegg om eit fødselsår kring 1773.

 

Eg finn ikkje nokon barnedåp i Egersund som høver med dette.  Ein John Aamundson vart rett nok døypt i Sokndal 23.1.1774, men det er vel litt for langt unna...: https://media.digitalarkivet.no/view/15865/45

 

Det hadde vore kjekt om du greidde å identifisera denne tømmermannen/høkaren i Bergen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er noen "seilere" fra Egersund, bosatt i Bergen. Fra digitalarkivet - 

Matroser i Bergen 1754-1800

image.thumb.png.d417f8ada37197421f8432af8f449b11.png

 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Erling

Har dere interesse av Eigersundere bosatt/død/gift i utlandet ? Og er det i såfall ønskelig med original attester (Død, vielse etc) 

Her er ei Ingeborg Holm f. 1761 i Egersund

 

NL_HlmNHA_H_ASD_1813_01_0114.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oldefar, Abraham Alexander Pihl (1838-1909), var ingen egersunder. Men han var distriktslege i E.fra 1891 til sin død. Hvis ytterligere opplysninger om en slik tilflyttet embedsmann også skulle ha interesse, kan jeg bidra med en del.       Med vennlig hilsen      Torbjørn Pihl 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.9.2015 den 18.15, Erlend E. Mæhlum skrev:

Fra søknader om bevillinger (vielser i huset)

1698 Egersund VH pige Marie Hansdaatter Bovitz   Jørgen Asbersen Hiort 1702 Egersund VH   Karen Hendrichsdatter Sylvia   Lars Adzersen Hiort 1702 Egersund VH   Karen Tollefsdatter   Cort ?? 1703 Egersund VH Pige Karen Tollefsdatter   Cort Assersen Hiort 1703 Egersund VH Møe Anne  Hendrichsdatter Sylvia Capellan til Eegersund Erich Pedersen Leganger  1711 Egersund VH   Karen Sørensdatter   Cornelius Jansen 1712 Egersund VH   Rebecha Hendrichsdatter   Jens Assessen?? 1712 Egersund VH   Ingeborig Lisabeth Schults   Theophilus Andersen Schanche 1713 Egersund VH   Christina Margrete Hendrichsdatter Sylvia   Anders Assersøn Hiorth 1713 Egersund VH   Johanna Chatrina Pedersdatter Leganger   Theophilus Søfrensen Schanche

I en "rulle over de i tienisten staaende siøefolk hvis hustruer her i Bergen bleven betalt ders mænders consumptionspenger  for annis 1715 or 1716...

Enr. nr 86 Nels Tommesen Egersund - Mallene Juersdaatter  1-77. Litt usikker på etternavn på kona. Antagelig har han ikke vært i tjeneste så lenge siden de fleste andre fikk utbetalt 6 rd.

Marie Hansdatter Bowitz gift 25.okt.1698 med Jørgen Assersen Hiorth.

Karen Hendrichsdatter Sylvia/Sylvius gift 5.mar.1702 med Lars Assersen Hiorth

Karen Tollefsdatter gift 11.des.1703 med Cort Assersen Hiorth

Anne Hendrichsdatter Sylvia/Sylvius gift 27.nov.1703 med Erich Pedersen Leganger

Karen Sørensdatter Schancke gift 2.des.1711 med Cornelius Janssen

Rebecha Hendrichdatter Sylvia/Sylvius gift med Jens Assersen Hiorth?

Christina Margrete Hendrichsdatter Sylvia/Sylvius gift 5.des.1713 med Asser Andersøn Hiorth

Johanna Chatrina Pedersdatter Leganger gift 14.nov.1713 med Theophilus Sørensen Schancke

 

Svogre og svigerinner i massevis.

 

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Swen Tönnesen‏‎ døde i Den Helder, Nederland i 1827.

 
Baptised ‎± 1802 at Egersund (Noorwegen)
Died ‎9 oct 1827 at Helder at 08:00:00 hour ongehuwd overleden. Aangegeven door Hans Schack, bekende, oud 22 jaren, wonende of dienende aan boord van het brik Ivenerne, van beroep 2de stuurman en Johannes Anderson, wonende of dienende aan boord van het brik Ivenerne, van beroep matroos, oud 39 jaren, bekende‎, approximately 25 years
Occupation: matroos aan boord van het Koopvaardij brik Ivenerne
 
Foreldre: Teunis Tönnesen‏‎ og Marie Swersen‏‎
Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tillet meg å etterlysa trådstartar som ifølgje profilen ikkje har vore inne på Digitalarkivet på nesten to månadar.  Er han kanskje på langtidsferie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det sikkert en god grunn for at Erling ikke er tilstede her jevnlig, men jeg på linje med Lars fikk forståelsen av at dette "skriftestedet" var i forbindelse med en bygdebok  for Egersund med omegn der flere , også kommunale etater deltok i prosjektet.

Så kanskje litt bortkastet tid å legge inn bidrag her når ingen responderer ??

 

Spiste stekt lyr nesten hver torsdag i "Okka by" i ett helt år. ( For noen år siden) så nå får dere skjerpe dere litt 🙂

 

 

Mvh

Ivar

 

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er full aktivitet i prosjektet: https://www.facebook.com/egersundsboka/

Hvorfor Erling eller en av de i bygdebok-gruppa ikke har svart vet jeg ikke, men alt av opplysninger er fortsatt av interesse.

Jeg legger ut en påminnelse på FB-siden :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Vel, no har eg i fleire veker freista å ringja Erling Endresen.  Eg ringte òg til Egersund kommune og bad om hjelp til å komma i kontakt med denne bygdebokgruppa for Egersund, og eg fekk eit mobilnummer hjå dei, men heller ikkkje der får eg svar.  På internett-sida til prosjektet finst det ikkje noko telefonnummer dei kan kontaktast under, so eg veit ikkje mi arme råd!  Og er har trynebokallergi, so eg veit ikkje korleis me skal gå fram...

 

Kanskje andre har tips å komma med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke årsaken til at Erling Endresen ikke er aktiv på nettet for øyeblikket, men kan opplyse følgende ut fra det som bygdebokgruppa foreløpig har samlet om gården Slettebø som det antydes.

 

John Aamundsen Bøe er født på Qvivåg i Sokndal i 1774 som du har funnet, faren kjøper en part av gården Slettebø i Eigersund i 1783.

 

Ved skifte i 1798 er sønnen John oppgitt med oppholdssted Bergen:

SAST, Jæren og Dalane sorenskriveri, 5/50BA/L0018: SKIFTEPROTOKOLL, 1795-1803, s. 287b-288a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081107650313
Det samme ved skifte etter moren i 1802:

SAST, Jæren og Dalane sorenskriveri, 5/50BA/L0018: SKIFTEPROTOKOLL, 1795-1803, s. 510b-511a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081107650536
 

Håper dette gir et forventet svar.

 

Mvh.

Sverre Bekken

Et av bygdebokgruppens medlemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Sverre for eit interessant og for meg svært nyttig innlegg!

 

Då har eg fått «på plass» dei opplysningane som eg sakna om denne huslyden!

 

Eit nytt spørsmål om Egersuind er dukka opp hjå meg, men dette vil eg ta i eit eige innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under drøfting av dette emnet: https://forum.arkivverket.no/topic/222674-anfind-knutson-skaar-fødd-i-luster-1800-gift-i-bergen-born-spreidde-i-stavanger-kristiansund-christiania-drammen-molde-og-ålesund-ein-utfordrande-huslyd/?tab=comments#comment-1884018

er det dukka opp eit par spørsmål som gjeld Egersund, og som eg vonar eg kan få ei avklaring på...

 

Eg syner til innlegg #12 i nemnde tema der følgjande avsnitt står:

 

~~~~~~~~~~~~

 

b. Lars Christopher Anfindsen, f. i Bergen 23.6.1826, d.

 

     ##### (dato og stad for dødsfallet hans? – e. 1865)

 

     Han gifte seg i Stavanger 7.5.1849 med Mathilde Dorthea Carlsdotter Rosendahl, f. i Bergen 16.9.1826.  Ho d.  

 

     ##### (dato og stad for dødsfallet hennar?)

 

     ##### (yrke og bustad? – 1865: forgyllar på Bragernes – kona flytte 1873 til Egersund for å arbeida som jordmor – budde der 1875 og 1885!)

 

     ##### (talet på søner og døtrer? – inkl.:

            * Elisabeth Christopha, f. Stavanger 27.5.1849 – n. 1865 – 1885: gm bokhandlar Rasmus Jensen, Chra.

            * Olaf Severin, f. DK, Christiania 16.1.1851 – n. 1865

            * Mathilde Dorthea, f. DK, Christiania 8.7.1854 – n. 1865 – 1875: gm Christian Rønneberg, Egersund)

 

~~~~~~~~~~~~

 

Bergensjenta Mathilde Dorthea Anfindsen, f. Rosendahl flytte med andre ord til Egersund i 1873 for å arbeida som jordmor.  Finst det opplysningar om lagnaden hennar i Egersund?  Om ho døydde der, kva tid skjedde det?

 

Ser ein noko til mann hennar, forgyllar Lars Christopher Anfindsen, i Egersund?

 

Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.