Gå til innhold
Arkivverket

Pernille Larsdatter Skomedal og Laurits Gabrielsen Lind d.e.


Kjetil Øvregaard Østebø
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Forsøker å nøste litt opp i forholdene rundt Laurits Gabrielsen Lind d.e. (1617-1676) som var sogneprest i Åmli og hans barn, da særlig Pernille Larsdatter.

 

En Pernille Larsdatter (-1749) ble gift med sogneprest i Bygland Hans Kjeldsen Nors og senere med gårdbruker Nils Thomassen Skomedal. I henhold til flere sekundærkilder skal denne Pernille ha vært datter av Laurits  Gabrielsen Lind d.e. Dette fremgår blant annet av "Bygland gard og ætt VI" s. 551, Bollings "Kyrkjeliv i Bygland" s. 54, samt Thraps "Christiansands stifts prester".  I sistnevnte bok vises det i denne forbindelse til Arnebergs kallsbok fra 1823. De øvrige bøker har dessverre ingen kildereferanser mht Pernilles opphav. Vet noen om det finnes noen primærkilder som kan understøtte at Laurits Lind på Åmli var hennes far?

 

Jeg har ikke klart å finne Pernille (Nors/Skomedal) nevnt med navnet Lind i kirkebøker eller i skiftebøker (skifte etter Pernille og hennes mann ble avholdt i 1738). I Bygland VI nevnes noen kontrakter etc inngått i perioden mellom Hans Nors død i 1692 og 1696 da hun giftet seg med Nils, men også her kalles hun kun Pernille Larsdatter. I Bygland VI fremgår det videre at Pernille ble gift med Hans Nors i 1691, vet noen hvor bygdebokforfatteren har funnet denne informasjonen? Kan det være noe her om hennes opphav?

 

Har nettopp startet å undersøke rundt disse personene og hadde satt pris på innspill, da særlig mht primærkilder som vil kunne bekrefte hvorvidt Pernille Skomedal var en Lind. Hadde også satt pris på mer info rent generelt rundt Laurits Gabrielsen Lind d.e. Synes vanskelig å finne særlig info om ham. Er langt mye mer og lettere tilgjengelig info om hans yngre bror som også het Laurits og var sogneprest i Hjartdal, de to Lauritsene blandes imidlertid ofte sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor årstallet 1691 kommer fra, men det er kanskje fremkommet pga opplysninger om at Hans Kjeldsens kone nr 2 døde i 1689, og han selv i 1692, så ekteskapet havner inni der et sted. Var det f.eks. skifte etter kone nr 2 i 1690?

http://runeberg.org/dbl/12/0329.html

 

 

Mvh

Linda

 

Det er jo mulig, men ser ikke ut til at skifteprotokollene går så langt tilbake (i det minste ikke hva jeg finner på digitalarkivet). Vil man kunne finne denne type info i visitasprotokoller (dvs om vielsen i 1691), og finnes det noen slike bevart fra Bygland fra den aktuelle perioden?

 

I Bygland VI oppgis også at da Laurits Lind d.e. døde i 1676 etterlot han seg barna Gabriel, Peder, Claus, Birgitte, Pernille, Anne Marie og Abigail. Jeg kan heller ikke her (på digitalarkivet i det minste) finne noen skifteprotokoll som går så langt tilbake. Bygdebokforfatteren må ha hatt  noen kilder som jeg enda ikke har klart å finne. Hvor kan han ha funnet infoen?

Endret av Kjetil Østebø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.