Gå til innhold
Arkivverket

Skifte Nes Romerike 1793 - Fallet


Kjell Scharning
 Del

Recommended Posts

Kilde: Akershus fylke, Øvre Romerike sorenskriveri, Skifteprotokoll 13, s589a.
Link:  http://arkivverket.no/URN:sk_read/25603/606/

Skiftet som er foretatt 13. januar 1793 og som gjelder Fallet vil jeg gjerne ha tydet ned til der oppramsing av

gjenstander begynner, ialt ca 29 linjer. Jeg ønsker også tydet på neste side det som har med Carl Larsen Fallet å

gjøre, begynner med carl Larsen Fallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innleiinga til skiftet blir vel omtrent slik (med eit par spørsmålsteikn undervegs):

 

Skifte-Brev passeret paa Pladsen Fallet i Næs efter afdøde Kari Andersdattr den 13de Januarii 1793.

Leonhard Schejtli: Sorenskriver og Skifte-Forvalter udi Øvre Rommerige.

Gjør vitterligt at Aar 1793 den 13de Januari, blev af mig Hans Smidt, Lændsmand i Næs Præstegjeld, paa Velædle Hr Sorenskriver Schejtlis Vegne og efter hans Fuldmagt, en Registerings Forretning foretagen i Pladsen Fallet under Gaarden Tveten i bemeldte Næs, efter afgangne Kari Andersdatter.

Som Laugrættemænd var nærværende Amund Hovind, og Anders Schaarer[?].

Enkemanden Christen Hansen var nærværende og sagde at han med sin afdøde Kone ikke havde avlet Børn, men at derimod den afdøde havde efterladt sig 2de Broders Børn, nemlig:

1 Bodil Maria 28 Aar gammel, og skal Tjene i Christiania.

2 Anne 24 Aar gammel og skal Tjene i Drammen, begge saavidt han ved ugifte.

Derefter blev Enkemanden tilholdt endelig at Opgive sit Boets Tilstand, og til den ..de[?] anviste[?] følgende:

 

Om Carl Larsen Fallet på neste side:

 

6) Carl Larssen Fallet, sagde at han fra sin Ungdom, indtil sit 32 Aar, har Tjent Enkemanden og at han derfor var bleven lovet 10rd, men som han endnu ikke har erholdt.

Enkemanden sagde, at hans Opgivende forholdt sig rigtig, og derfor her udføres med 10 - -.

 

Mvh. Knut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Fint å få bekreftet at Fallet er Tveteneie. Carls barn nr 3 er døpt 06.05.1792 og bopel er Tveteneie. Carl Larsens dåp har jeg ikke klart å finne. Men jeg jobbber med en hypotese om at han er døpt 13.10.1754 med navn feilinnført som Lars og er pleiebarn hos Christen Hansen og Kari Hansdatter og bor på Fallet hele livet. Han er 38 år når denne Registreringsforretningen skjer i 1793. Hans uttalelse om at han har tjent enkemannen inntil sitt 32 år kan jeg tolke dithen at han, Carl, overtok Fallet for 6 år siden, altså 1786-7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.