Gå til innhold
Arkivverket

Kontakt med ukjent slekt via Geni, My Heritage o.l.


Arne-Sten Christiansen
 Del

Recommended Posts

Det er mye som kan sies om disse slektstrærne som vi kan bygge på nettet, men det gir en mulighet til å komme i kontakt med andre som jobber med samme slekt og dermed kan være fjerne slektninger. Jeg har lykkes med å få ny informasjon om egen slekt på denne måten flere ganger, og også i noen tilfeller kunnet bidra motsatt vei.

 

Men opplever andre at de aldri får svar på en henvendelse? Jeg antar at mange er innom disse stedene en kort stund og legger inn noe om slekta si, og så forsvinner de og kommer ikke tilbake. Jeg har flere meldinger som har ligget lenge, og jeg er svært interessert i å komme i kontakt med de jeg har skrevet til. Svar kommer aldri.

 

Kanskje er det også noen som ikke har egentinteresse av den aktuelle slekten, men som legger ut alt de kommer over for å bygge store sammenhengende trær. Er det noen som nærmest blir betalt for å gjøre dette for at trærne skal bli store og interessante?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått flere gode samarbeidspartnere via felles slekt på MyHeritage og Ancestry.

De som er trege med å svare har så langt vært noen som bare har lagt inn et "prøvetre" med få personer, og i grunnen ikke synes det er en så veldig spennende hobby... Merkelig nok :rolleyes: 

 

Har du prøvd å "søke om medlemskap" (MH) på aktuelle trær?

Endret av Åsbjørg Susort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er min oppfatning også, slik Åsbjørg skriver, at de jeg ikke har fått svar fra er ikke særlig interesserte i slektsgransking.  Da er det er nærliggende å tenke at hjelpen kanskje ikke hadde vært særlig til hjelp likevel -

 

Jeg bruker Geni, og har fått kontakt med flere hyggelige slektninger der med utveksling av bilder og familiehistorier.  Kjempekoselig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kanskje hengt meg opp i alle de som ikke svarer. Som dere sier kan det være noen som egentlig ikke er så interessert, men i dag fikk jeg melding om en som har slått sammen sitte tre med mitt. Han har jeg skrevet til for lenge siden. Kanskje han ikke har skjønt dette med meldinger. Nå har jeg gjort et nytt forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tre på MyHeritage (gratis versjon) jeg vet ikke om noen har prøvd å kontakte meg vi systemet, i så fall kommer

ikke meldingen igjennom, jeg har prøvd å sende en melding da må jeg oppgradere til den betalte versjonen, noe jeg ikke ønsker

å bruke penger på, så kanskje det er derfor du ikke har fått svar, (det burde være mulighet til å legge inn en åpen e-post adresse,men jeg kan ikke huske å ha sett den muligheten)

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gratis versjon på MyHeritage, og derfor ikke mulighet for å svare, eller trykke på forespørsler. Får mange forespørsler om folk som har samme slekter som meg, men får alltid til svar at jeg må oppgradere til Premium for å svare, og det har ikke vært aktuelt til nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sammen med ett par nære familiemedlemmer bygget et MyHeritage-slektstre med litt over 4 tusen navn. Det som har vært meget overraskende er den utrolige store mengde med "Smart Matches" som ligger og venter på vår "bekreftelse". Dette var vi totalt uforberedt på. For tiden er det nesten 28 tusen treff fra over 500 andre MyHeritage-tre som venter på vår "saksbehandling"! Og enda har vi bekreftet over fem tusen treff! Hvorav de fleste ikke etter alt for nøye vurdering, det må man ærlig innrømme... Det sier seg selv at det nærmest er en umulig oppgave å vurdere hvert treff skikkelig for ikke å snakke om å orke og ta kontakt med alle disse nye "slektningene". Ikke fordi vi er "slektsky", men man drukner jo i "slekt"!  :D 

 

Men det er også en slags nytteverdi av disse treffene som blinker mot en når en legger inn et helt nytt navn på treet. En Smart Match betyr i de aller fleste tilfellene at "her er det liv!" Noen andre har vedkommende person på sitt tre som igjen kan bety at denne personen har eller snarere har hatt en større familie enn først antatt som igjen trigger "jaktinnstinktet" etter enda flere kilder.

 

Noen av disse "slektningene" har vært  ivrige om å få lov til å komme inn på vårt tre og noen av de mest ivrige har fått slippe inn. Mest for nysgjerrighetens skyld for å finne ut hva som eventuelt ville komme ut av ny kunnskap der i fra uten at jeg kan si at i hvert fall undertegnede har blitt noe særlig klokere. :(

 

Bare så det er sagt: 4 tusen navn i et tre er ikke mye i MyHeritage sammenheng. Ser at det treet som har mest treff på vårt tre har over 40 tusen navn! Så mitt bidrag med statistikk data var ikke for å skryte. Snarere tvert imot!   :lol: 

 

Så vil jeg benytte sjansen til å be om unnskyldning til alle våre nye slektninger at vi ikke har vært så flinke til å ta konktakt. Ikke ta det personlig! ;)  Vent med å sette på kaffen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også gratis versjon på MyHeritage, og derfor ikke mulighet for å svare, eller trykke på forespørsler. Får mange forespørsler om folk som har samme slekter som meg, men får alltid til svar at jeg må oppgradere til Premium for å svare, og det har ikke vært aktuelt til nå. 

Ved henvendelser pleier jeg oppgi min epost-adresse og be om svar direkte...

Det bør jo fungere siden forespørsler blir mottatt med gratisversjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tre på MyHeritage (gratis versjon) jeg vet ikke om noen har prøvd å kontakte meg vi systemet, i så fall kommer

ikke meldingen igjennom, jeg har prøvd å sende en melding da må jeg oppgradere til den betalte versjonen, noe jeg ikke ønsker

å bruke penger på, så kanskje det er derfor du ikke har fått svar, (det burde være mulighet til å legge inn en åpen e-post adresse,men jeg kan ikke huske å ha sett den muligheten)

 

Tom

Har betalt og har fått noen svar, men svært mange henvendelse forblir ubesvarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Geni fikk jeg kontakt med en slektning jeg aldri tidligere har hatt kontakt med, som satt på en stor samling bilder av mine oldeforeldre og tippoldeforeldre, som jeg har fått overta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk på at det er mye feil både på My Heritage og Geni.

Det er det.  Men det er også feil å finne på Familysearch, Digitalarkivet, andre slektstrær på nett, gards- og ættebøker osv.  Det er opp til hver enkelt av oss å verifisere de opplysningen vi tilføyer i våre respektive trær.  Ved tresammenslåinger på Geni kan man aktivt gå inn og endre feilaktige og/eller mangelfulle opplysninger.  Da tenker jeg det er viktig å benytte seg av den muligheten, så hver og en av oss bidrar til å rette opp i feil og mangler. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri slått sammen andre sine trær med vårt tre men kun brukt opplysningene i andre sine trær som gode "spor" til videre kildegransking. Syns nesten det blir litt for "lettvint" å importere hele grener fra andre sine trær.... :blush:   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri slått sammen andre sine trær med vårt tre men kun brukt opplysningene i andre sine trær som gode "spor" til videre kildegransking. Syns nesten det blir litt for "lettvint" å importere hele grener fra andre sine trær.... :blush:

Den "lettvinte" løsningen synest eg er grei når det gjeld så nær fortid at der det er smått med skriftlige primærklider tilgjengelig.

 

Matchene er gull verdt når det gjeld å komme videre og godt samarbeid, både meir lokalt og "over dammen" har løyst ein del gåter :-D

 

Og eg har noen regler for medlemskap:

Dei som får bli medlem på mitt tre må allerede være nevnt i treet.

Ingen andre enn meg kan redigere eller legge til personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lene Benedicte Lauritzen  sier i #12 at det er mange feil i også digitalarkivet. Det er vel så mest sansynlig i de transkriberte utgavene, men tross alt finnes det utrolig mange skanna originalkilder og det er vel det nærmeste man kommer originalen. Vi vet at både prest, klokker og sorenskriver kunne skrive feil, men generelt er det nærmest man kommer sannheten  om man ikke har vitnene tilstede.

I mange program legges inn opplysninger som kopieres villig av andre uten at man gidder å ta kontroll på data. Der er største faren uansett hvilket program eller samling. Noen av de nettbasert tilbudene er lette og mange tar alt for god fisk og plutselig har man fått kjempestore slekter og er veldig fornøyd.

Dette legges igjen på nettet og Slektsvisus spres som ild i tært gress.
Ikke dermed sagt at alle gjør det, men faren er stor og mange gjør det. :(

Originalkilder er originalkilder og de er ikke dårligere om det er Skanna kilder som man får tilgang via linker i Digitalarkivet, f.eks. kirkebøker.

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mange program legges inn opplysninger som kopieres villig av andre uten at man gidder å ta kontroll på data. Der er største faren uansett hvilket program eller samling. Noen av de nettbasert tilbudene er lette og mange tar alt for god fisk og plutselig har man fått kjempestore slekter og er veldig fornøyd.

 

Slektssamlere kaller eg sånne og dei blir vi nok aldri "kvitt" :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lene Benedicte Lauritzen  sier i #12 at det er mange feil i også digitalarkivet. Det er vel så mest sansynlig i de transkriberte utgavene, men tross alt finnes det utrolig mange skanna originalkilder og det er vel det nærmeste man kommer originalen. Vi vet at både prest, klokker og sorenskriver kunne skrive feil, men generelt er det nærmest man kommer sannheten  om man ikke har vitnene tilstede.

 

I mange program legges inn opplysninger som kopieres villig av andre uten at man gidder å ta kontroll på data. Der er største faren uansett hvilket program eller samling. Noen av de nettbasert tilbudene er lette og mange tar alt for god fisk og plutselig har man fått kjempestore slekter og er veldig fornøyd.

 

Dette legges igjen på nettet og Slektsvisus spres som ild i tært gress.

Ikke dermed sagt at alle gjør det, men faren er stor og mange gjør det. :(

 

Originalkilder er originalkilder og de er ikke dårligere om det er Skanna kilder som man får tilgang via linker i Digitalarkivet, f.eks. kirkebøker.

Jeg vil presisere at jeg ikke skrev det er "mange feil i digitalarkivet", men at "... det er også feil å finne på Familysearch, Digitalarkivet, andre slektstrær på nett, gards- og ættebøker..."

 

Det jeg forsøkte å nå gjennom med, er at det er feil å finne flere steder enn Geni og My Heritage, som var de to stedene Hans Andersen i sitt innlegg pekte ut.  Jeg er helt enig med ham i at det finnes mange feil der, men at det i tillegg er feil å finne overalt, til og med på digitalarkivet.  Det er ikke alltid feilinformasjon er kunnskapløshet eller latskap.  Noen ganger er det ganske enkelt at men blingser eller tolker feil.  Errare humanum est, som kjent :)  

Det er sikkert veldig mange flere enn meg som også har kommet over feil i de originale kildene.  F. eks har min tippoldemor Pauline i en kirkebok blitt til Oline.   

 

Forøvrig gremmes jeg også over all "kopier og lim- slektsgranskinga."   :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri slått sammen andre sine trær med vårt tre men kun brukt opplysningene i andre sine trær som gode "spor" til videre kildegransking. Syns nesten det blir litt for "lettvint" å importere hele grener fra andre sine trær.... :blush:   

Det du påpeker er den negative siden.  Den positive siden med sammenslåing av trær, er at du kommer i kontakt med nålevende slektninger du antagelig ikke hadde funnet uten sammenslåinga. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man snakker om Digitalarkivet bør man alltid ha noen nyanser.

 

1. De Skannede kilder; De er originale kilder og vil selvfølgelig ha sine feil, men da gjerne baserte på de feil som ble notert ned den tid da kilden (kirkebok, skifer etc.) ble skrevet ned

2. Transkriberte kilder; Her han i hovedsak to feil kilder:
a. De som ble gjort da kilden ble nedtegnet (se punkt 1)
b. De feil som oppstår under transkribering av den originale kilden.

Det er derfor fullstendig ukorrekt å dra Digitalarkivet inn i sammenligning med alle andre "utgangspunkt" for kilder uten å differensiere på hvilke kilder man omtaler.

De Skanna Originale kilder, ha som nevnt også feil, men det er av en annen type enn alle de andre feil som oppstår i neste trinn i bruken av disse kildene.


I tillegg har man også en annen side, nemlig hos mange en tilfeldig og ukritisk sammenknytting og presentasjon av slektstre m.m. uten at kilder for disse påstander er angitt.

Endret av Otto Jørgensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, men det tillegger jeg den som startet med å påpeke at det var feil i Digitalarkivet kilder uten å skille og spesifisere forskjell mellom ORIGINALE kilder og annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke medlemskap på MyHeritage. Har et lite tre der riktignok. Jeg fikk en melding gjennom MyHeritage fra en annen person med en rettelse, og hadde intet problem med å svare han, og vi kommuniserer meget enkelt gjennom MyHeritage. Jeg får selvfølgelig ikke lov å se hans tre for da må jeg oppgradere til betalversjon, noe jeg ikke er interessert i. Skjønner ikke hvorfor andre har problemer med å legge inn svar til vedkommende. Jeg får email fra MyHeritage om at noen har lagt inn beskjed til meg, og når jeg så trykker på navnet kommer jeg rett inn i meldingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du påpeker er den negative siden.  Den positive siden med sammenslåing av trær, er at du kommer i kontakt med nålevende slektninger du antagelig ikke hadde funnet uten sammenslåinga. :)

 

At det ble My Heritage som ble brukt som verktøy for våre familiers trær var bare en tilfeldighet. Ingen av oss hadde noen spesiell erfaring med slektsgransking fra før av. Et eller annet sted må man jo "parkere" alle opplysningene så sånn sett har MH vært nyttig til akurat dêt formålet. Programvaren er veldig god til det formålet men det er sikkert de fleste andre også uten at jeg har direkte kjennskap til dem. Derfor gir "kikkhulet" inn mot andre slekter og deres trærs berøring med våre familietrær en ekstra dimensjon som selvsagt kan være interessant dersom man er opptatt av å finne ut hvem som er våre foreldres og besteforeldres fire-, fem-, seksmenninger osv.  Først og fremst er programmet brukt til å sortere bakover i tid alle våre direkte aner slik at vi fettere og kusiner som "eier" treet har fått kontroll over våre respekive tipp- og svært ofte tipptipp-oldeforeldre på begge sider og da blir det jo et stort persongalleri etter hvert!  :)

 

Det som har slått meg i MH og programmets funksjon av "Smart Matches" er at så godt som nesten aldri har disse avslørt informasjon vi ikke kunne ha funnet ut selv ved hjelp av vanlige åpne kilder på nettet. En litt merksnodig "pandoras eske" hvor innholdet i eskene blir lagt inn av en selv og når man åpner en ny "Smart Match" så ser en at det har andre også gjort men akurat like mye! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er mye viktig og interessant å diskutere i forhold til det å slå sammen slekter. Jeg er sein med å gjøre det fordi jeg er redd for å gjøre feil. Jeg ser at det er kommet inn en grov feil i en del av slekta mi og håper ikke jeg har vært kilde til den. Der dreide det seg om at min oldemor hadde en kusine med samme navn og som var født på nesten samme tid.

 

Men det jeg primært var på jakt etter denne gangen var følgende: Jeg ser at jeg får hint om treff og tar kontakt med den som administrerer det aktuelle familietreet. Da hender det svært ofte at jeg aldri får noe svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange brukere er garantert ikke aktive. Får man ikke svar på nett, så er det vel strengt tatt ikke så vanskelig å finne ut hvem vedkommende er og hvor vedkommende bor. Facebook kan jo brukes, men på samme måte som MyHeritage, så kan meldinger forbli ulest og ubesvart.

 

Den beste måten å få kontakt med noen, er i grunn de enkle og trygge metodene: brev pr. post eller telefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.