Gå til innhold
Arkivverket

Gustav Adolf Gulbrandsen på Møllergata 19 i 1910


Thomas Raasoch Simonsen
 Del

Recommended Posts

Hei

 

Prøver å finne historien til min oldefar Gustav Adolf Gulbrandsen født 25.01.1876 i Christiania.

Han var gift med Inga Rebekka Svendsen, f.10.06.1882 i Fredrikstad, og fikk 3 barn med henne i Christiania. Ref. kirkebøker fra Sagene kirke.

 

Men i 1910 var de to skilt, muligens ved dom, og jeg ser at Gustav Adolf satt fengslet på Møllergata 19 i denne folketellingen.

Skulle gjerne likt å vite hvorfor...

 

Min oldemor, Inga Rebekka, hadde hele tiden fortalt til sine barn(Ingolf Kurt og Lillian) at Gustav Adolf døde på sjøen, uten noen nærmere forklaring.

Sannheten er trolig en annen...

 

Hvordan går jeg frem for å finne dokumenter, fangeregister, fangefoto, etc.? 

 

Mvh Thomas R. Simonsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Her står det litt om Møllergata 19: http://lokalhistoriewiki.no/index.php/M%c3%b8llergata_19_(Oslo)

 

Statsarkivet i Oslo har arkivmateriale etter Oslo politidistrikt, og kanskje du kan finne noen opplysninger her. I dette arkivet finnes det blant annet journaler over innsatte personer 1852-1929, diverse domssaker, domsjournaler med registre osv.

 

Jeg har tatt et søk i register til fangefotoalbum for Christiania politikammer 1885-1910 i Digitalarkivet, men jeg kan ikke se at Gustav Adolf er nevnt her, jf.:

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/sok/25/100023?fornavn=Gust*+ad*&etternavn=&felt=&navn_normalisert=&kjonn=&stilling_stand=&alder=&fodselsaar=&fodselsdato=&fodestad=&bustad=&oppholdssted=&heimstad=&skip=&dato_inn=&dato_ut=&tidspunkt=&verksemd=&lovbrot=&dodsdato=&nasjonalitet=&heimstavn=


Når det gjelder skilsmisser, så finnes det journaler over skilsmisser i arkivet etter Justisdepartementet, 1. sivilkontor B, som oppbevares i Riksarkivet. Problemet med journalene før 1910 er at det ikke inneholder navn på partene i skilsmissen, men bare yrke på ektemann, fødselår på partene osv. I noen tilfeller mangler opplysningene helt, og det henvises bare til journalnummeret på selve skilsmissesaken.

 

Hvis de ble skilt ved dom i lagmannsrett eller annen lavere rettsinstans, vil opplysningene kunne finnes i nærmeste statsarkiv. Men da må man vite når dommen falt og i hvilken rettsinstans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit

 

Hvis jeg ikke har misforstått deg den GAG som står på 5 linje i mitt fotoregister med løpenr 2982 er fra album I-2 (1887-1891)

så med mindre han satt inn den gangen også er det 2 forskjellige personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berit

 

Hvis jeg ikke har misforstått deg den GAG som står på 5 linje i mitt fotoregister med løpenr 2982 er fra album I-2 (1887-1891)

så med mindre han satt inn den gangen også er det 2 forskjellige personer.

 

Du har helt rett! Sånn er det når man leser litt kjapt!

 

Grethe 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.