Gå til innhold
Arkivverket

Dugnad for dødsfallsregistrering - blir du med?


Arkivverket - Renathe-Johanne Wågenes
 Del

Recommended Posts

Arkivverket kjører i gang ny kirkeboksregistreringsdugnad. Nå har vi flyttet oss ut av 1800-tallet og til 1900-tallet. Vi håper mange har lyst til å være med å registrere begravelseslister og dødsfallslister fra kirkebøkene etter 1900.

 

Ta kontakt med oss: digitalarkivet@arkivverket.no

 

For mer informasjon: http://www.arkivverket.no/arkivverket/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Kilderegistrering/Registrere-kirkeboeker/Dugnad-for-doedsfallsregistrering

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vert spennande. Prosjektet vert omfattande, men sidan det gjeld nyare tid vil nok skrifta vere lettare å lese, og dermed kan endå fleire vere med på dugnaden.

 

Elles lurer eg på om alle kyrkjebøkene i perioden er med i pdf-fila. Eg legg her merke til at kyrkjebøkene for Dale og Holmedal i Fjaler (som alt er registrerte) berre er lista opp fram til 1927 og 1940, og dette samsvarar med informasjonen som kjem fram i "finn kilde". I "gamle Digitalarkivet" var det to databasar, nemleg "døde i Dale 1894-1977" og "døde i Holmedal 1895-1969". Desse databasane dekka deler av perioden, men mangla ei eller fleire kyrkjebøker etter 1927 og 1940. Eg har då følgjande spørsmål: Kva for kyrkjebøker er med i desse gamle databasane, og kva for kyrkjebøker er utelatne? Kvifor er ikkje siste del av databasane blitt overført til "nye Digitalarkivet", og kvifor er ikkje uregistrerte eller registrerte kyrkjebøker tekne med i pdf-oversikta for heile perioden? Det hadde etter mi meining vore interessant å få sjå ei fullstendig liste over kyrkjebøker fram til våre dagar, sjølv om mange av desse må registrerast av statsarkiva på grunn av personvernomsyn.

 

Så tek eg (nok ein gong) med eit ynskje som er litt på sida av temaet: Blir det noko av ei eventuell oppdatering av "døde i Norge 1995-2001" slik at databasen dekkar tida fram til dags dato?

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette vert spennande. Prosjektet vert omfattande, men sidan det gjeld nyare tid vil nok skrifta vere lettare å lese, og dermed kan endå fleire vere med på dugnaden.

 

Elles lurer eg på om alle kyrkjebøkene i perioden er med i pdf-fila. Eg legg her merke til at kyrkjebøkene for Dale og Holmedal i Fjaler (som alt er registrerte) berre er lista opp fram til 1927 og 1940, og dette samsvarar med informasjonen som kjem fram i "finn kilde". I "gamle Digitalarkivet" var det to databasar, nemleg "døde i Dale 1894-1977" og "døde i Holmedal 1895-1969". Desse databasane dekka deler av perioden, men mangla ei eller fleire kyrkjebøker etter 1927 og 1940. Eg har då følgjande spørsmål: Kva for kyrkjebøker er med i desse gamle databasane, og kva for kyrkjebøker er utelatne? Kvifor er ikkje siste del av databasane blitt overført til "nye Digitalarkivet", og kvifor er ikkje uregistrerte eller registrerte kyrkjebøker tekne med i pdf-oversikta for heile perioden? Det hadde etter mi meining vore interessant å få sjå ei fullstendig liste over kyrkjebøker fram til våre dagar, sjølv om mange av desse må registrerast av statsarkiva på grunn av personvernomsyn.

 

Så tek eg (nok ein gong) med eit ynskje som er litt på sida av temaet: Blir det noko av ei eventuell oppdatering av "døde i Norge 1995-2001" slik at databasen dekkar tida fram til dags dato?

Hei

Det har seg slik at i det nye Digitalarkivet må kirkeboken være skannet og ligge på Digitalarkivet for at data skal kunne legges inn. Dvs. det må være en knytning mellom det som er transkribert og det som er skannet. I det gamle digitalarkivet var det ikke slik.

Derfor blir det slik at det som allerede er transkribert, men hvor kirkeboken ikke ligger skannet på Digitalarkivet, må vi vente med å legge ut. 

 

Den pdf. filen som viser alle kirkebøkene, viser KUN alle kirkebøker som er skannet og ligger på Digitalarkivet. Vi har helt klart mange flere kirkebøker som ikke er skannet, men fysisk ligger på Statsarkivene. De vil komme etter hvert. 

 

Det er ikke aktuelt for meg å lage en lister over disse kirkebøkene som mangler i pdf.filen, da dette vil kreve at jeg og mange andre kollega rundt på Statsarkivene må gå fysisk rundt i magasinene og sjekke hvilke som mangler. 

Jeg skal gå igjennom gamle digitalarkivet og få lagt inn i pdf. filen det som ligger der, slik at det i alle fall kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for eit godt og oppklarande svar. Då håpar eg at "gamle Digitalarkivet" får leve til alle databasane inkludert desse kyrkjebøkene får leve til alt er overført til "nye Digitalarkivet".

Endret av Torbjørn Igelkjøn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Skulle noen sitte på lister over døde mellom 1900-1960 som vi ikke allerede har på Digitalarkivet, håper jeg at de vil gi beskjed og sender oss filer for utleggelse på Digitalarkivet.

Det er nok av kirkebøker, slik at det er greit å unngå å registrere de samme kirkebøkene flere ganger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at noen av kirkebøkene som står i pdf-listen er sperret fordi de er for nye. Er det likevel mulig å melde seg for å transkribere disse?

Et eksempel er klokkerboken fra Raufoss kirke i Vestre Toten, Oppland: døde og begravde 1957-1970.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at noen av kirkebøkene som står i pdf-listen er sperret fordi de er for nye. Er det likevel mulig å melde seg for å transkribere disse?

Et eksempel er klokkerboken fra Raufoss kirke i Vestre Toten, Oppland: døde og begravde 1957-1970.

Dessverre er disse sperret for andre enn ansatt i Arkivverket. Det er ikke mulig å kopierer opp sidene og sende disse til deg, pga sensitiv informasjon i kirkeboken. 

Håper du likevel vil vurdere noen av de mange andre som er åpne for registrering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal vurdere å registrere noe av det som er åpent tilgjengelig. Det er jo også uinteressant å registrere krikebøker som ikke er tilgjengelig for andre, det anser jeg for bortkastet arbeid for egen del.

 

Burde disse bøkene vært slettet fra pdf-filen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://arkivverket.no/Digitalarkivet/Om-Digitalarkivet/Om-kjeldene/Kirkeboeker/Transkriberte-kyrkjeboeker

 

  • dødslistene kan leggjast ut heilt fram til i dag, men sensitive opplysningar (opplysningar om helse, religiøse forhold, økonomi, adopsjon etc.) og informasjon om pårørande vert fjerna før utlegging på nyare lister.

 

Desse databasane vert svært nyttige sidan originalkjelda er sperra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renathe, det som mangler fra Arkivverket er den lenge lovte databasen hvor enhver person kan legge inn hvilken ministerial-/klokkerbok og liste som blir registrert og om det er under registrering, korrekturlesing eller kvalitetssjekking. Dette har lenge blitt lovt av Arkivverket at skal bli ordnet, og det mangler fremdeles. Alle som registrerer kirkebøker eller planlegger en slik jobb, trenger en oversikt over hvilke bøker som er under registrering/korrekturlesing o.l. slik at vi unngår dobbelt registreringer. Det er rikelig med kirkebøker å ta av og dobbeltarbeid bør unngås for enhver pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Renathe, det som mangler fra Arkivverket er den lenge lovte databasen hvor enhver person kan legge inn hvilken ministerial-/klokkerbok og liste som blir registrert og om det er under registrering, korrekturlesing eller kvalitetssjekking. Dette har lenge blitt lovt av Arkivverket at skal bli ordnet, og det mangler fremdeles. Alle som registrerer kirkebøker eller planlegger en slik jobb, trenger en oversikt over hvilke bøker som er under registrering/korrekturlesing o.l. slik at vi unngår dobbelt registreringer. Det er rikelig med kirkebøker å ta av og dobbeltarbeid bør unngås for enhver pris.

 

Det er nokså klart at Arkivverket ikkje har hatt oversikt over registreringsarbeid sett i verk som resultat av samarbeidsavtala om kyrkjebokregistrering mellom DIS-Noreg og Arkivverket for ein god del år sidan. Eg var innmeld som registrator her, men oppdaga heilt tilfeldig at 1814-dugnaden hadde mobilisert ein ny registrator til innsats i "mitt" område. Det er jo strålande å få fleire friviljuge registratorar på banen, og ikkje eit vondt ord sagt om denne andre registratoren, men det var berre "flaks" at eg og denne andre registratoren lukkelegvis ikkje hadde gjort dobbelt arbeid anna enn i mindre grad. Eg har hatt kontakt med han, og har takka han for innsatsen, men er kald og varm med tanken på at ei grunnleggjande og kvalitetssikra oversikt i Arkiverket over igangverande arbeid tydelegvis ikkje er plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal vurdere å registrere noe av det som er åpent tilgjengelig. Det er jo også uinteressant å registrere krikebøker som ikke er tilgjengelig for andre, det anser jeg for bortkastet arbeid for egen del.

 

Burde disse bøkene vært slettet fra pdf-filen?

Det er ikke uinteressant å registrere disse, da vi kan publisere de transkriberte listene. Vi kan bare ikke legge ut det som er skannet. Når vi legger de transkriberte listene ut på Digitalarkivet, kan vi fjern sensitiv informasjon. Dermed kan vi legge ut lister med døde fram til i dag som er transkribert. Det er jo interessant. 

Renathe, det som mangler fra Arkivverket er den lenge lovte databasen hvor enhver person kan legge inn hvilken ministerial-/klokkerbok og liste som blir registrert og om det er under registrering, korrekturlesing eller kvalitetssjekking. Dette har lenge blitt lovt av Arkivverket at skal bli ordnet, og det mangler fremdeles. Alle som registrerer kirkebøker eller planlegger en slik jobb, trenger en oversikt over hvilke bøker som er under registrering/korrekturlesing o.l. slik at vi unngår dobbelt registreringer. Det er rikelig med kirkebøker å ta av og dobbeltarbeid bør unngås for enhver pris.

Hei

Digitalarkivet har et ønske om å få på plass en mulighet der kan man reservere seg en kirkebok og at dette er da synlig for andre. Dette hadde vært det optimale for både Digitalarkivet og de frivillige. Dessverre har ikke blitt prioritert av utviklerne i Arkivverket. Men jeg vet at det står på listen over ting som man planlegge å gripe fatt i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uinteressant å registrere disse, da vi kan publisere de transkriberte listene. Vi kan bare ikke legge ut det som er skannet. Når vi legger de transkriberte listene ut på Digitalarkivet, kan vi fjern sensitiv informasjon. Dermed kan vi legge ut lister med døde fram til i dag som er transkribert. Det er jo interessant. 

 

Jeg ser den, men om vi ikke kan få tilgang til de skannede sidene, vil det ikke være mulig hverken å lage transkriberingen/registrere, eller å kunne sjekke om transkriberingen er fri for feil. Skulle gjerne gjort slikt arbeid, om det hadde vært mulig å gjøre en slik registrering, men det forstår jeg altså ikke er tillatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er jo nettopp difor at Digitalarkivet prioriterer å bruke eigne ressursar på desse kyrkjebøkene. Så kan ein evt. be eit statsarkiv om å slå opp og dobbeltsjekke dersom det er tvil om opplysningane stemmer med originalkjelda. Etter mi meining er det betre at det finst ein transkripsjon enn at ingenting er tilgjengeleg for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.