Gå til innhold
Arkivverket

Hjelp til tyding av Mt. 1664-6 for Vega, Helgeland


Werner Pedersen
 Del

Recommended Posts

"Hachen" og "Aamud", les eg.

Men eg er litt usikker på nr. 2.  Bogen som markerer "u" er svært liten og forsiktig, og skil seg frå alle andre u-bogar på sida. Dersom denne streken er eit uhell (altså ingen u),

vert det fleire alternativ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Ivar.

At  du tyder det første  navn til Hachen, var det jeg håpet på. Fra Amtstueregnskapene 1670 er det en Amund som besitter Nepsund, dermed må vel din tolking være riktig. Fra Mt. 1701 er Amund Haagensen, 72 år ført under Nepsund.

Endret av Werner Pedersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å finne gården i det søkbare manntallet 1663-66, men uten resultat. I følge Norske Gaardnavne var skrivemåten den gang Nepßund?

Kanskje en kan finne mer om det kommer frem flere detaljer rundt personene som bodde der. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg videre, men håper andre kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fra Mt. 1701 er Amund Haagensen, 72 år ført under Nepsund.

 

"Hachen" er 80 år og "Aamud" 29. Dette er i 1665. På 36 år vert han altså 43 år eldre....   det er vel innafor feilmarginen.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1652 er det Hockenn som bruker 1 våg alene (nederst til høyre): http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/20975/46/

 

Jeg tolker det slik at sønnen Amund hadde overtatt deler av garden før 1665/66 før han overtok resten i 1667.

 

Amund brukte 1 våg i 1667 (høyre side, høyre kolinne): http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/21102/26/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 1652 er det Hockenn som bruker 1 våg alene ...

 

Amund brukte 1 våg i 1667 (....

 

 

Det er 1/2 våg i begge tilfella, som i 1665.

Romertal med strek gjennom = 1/2 mindre; slik at  j  = 1/2;  v = 4,5, x = 9,5   (for v og x er streken gjennom éin av skråstrekane)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.