Gå til innhold
Arkivverket

Hvem var båtsmann Nils Andersen f. 1887?


Terje Hammer Aarland
 Del

Recommended Posts

I bygdeboka for Sund på søre Sotra side 315 under gnr 16 bnr 7 står det at:

 

Konrad Nilsen Trellevik f. 1915 var son av båtsmann Nils Andersen f. 1887. Han var trolig død da sønnen Konrad ble døpt i Bergen i 1915 fordi det står en kors bak navnet hans. Noen har antydet at denne Nils Andersen var fra Austevoll, men hvem var han egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være denne?

 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01037322001041

 

Det er oppgitt at denne Nils Andersen fikk barn med Elisabeth Andersdottet f. 1879 Nordvika i Fjell (jf Fjellb II s. 119). Jeg har ikke den boka det vises til. Jeg vet heller ikke om det står noe der om hvem som var far til barnet til Elisabeth?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg trodde at jeg hadde hatt denne saken inne før, men søkte på nytt, men fant ikke tilbake til saken i Digitalarkivet. Jeg ser at da Konrad ble døpt er faren oppgitt som ugift båtsmann og har trolig omkommet på havet før barnedåpen? Kan det være at faddrene er i slekt med faren, eller hvordan lar det seg gjøre å finne han. Jeg tror det står at en av faddrene var Signe Andersdn, kan det være farmoren montro? Er det en Nils Andersen som har omkommet på havet i 1914 og hvor var han egentlig fra?

 

Er det mulig å finne ut om Elisabeth var i huspost på Møgster helt frem til fødselen eller var hun i huspost i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Jeg snakket med en eldre kar fra samme sted som Konrad , han mente at denne Nils Andersen ikke kunne være faren? Det problematiske er at denne Nils Andersen ikke lar seg oppspore eller hvem han egentlig var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.