Gå til innhold
Arkivverket

Släkten Kielsberg/Kjeldsberg från Röros


Tom Madell
 Del

Recommended Posts

Kjell Pedersen (ca 1630-1700) levde på Röros år 1695. Han hade två söner; Anders Kielsen Fasterborg (1654-1716) och Peder Kielsen (1662-1733) och gav upphov till en släkt som kom att kallas Kielsberg eller Kjeldsberg. Släkten Kielsberg härstammar enligt flera på nätet liggande antavlor från Kettil Olofsson [Lilje-ätten] i Bergs socken, Jämtland, och Radgerd Mortensdotter [Finneätten] i Månsta, Näs socken, Jämtland. Släktnamnet Kielsberg uppges vara bildat av namnet Kiel/Kjell (Kettil) och Bergsbyn i Bergs socken. (Se Brodtkorb Leistad, Lita, Ad slekten Kielsberg - Kieldsberg, NST Bind 27, Pihl, Torbjörn, Slekten Kjelsberg - Kjeldsberg, NST Bind 25, samt de Robelin, Roger, Skanke ätten, s. 417 (Tab. 10) & s. 484.) 

 

Samtidigt finns det kritiska röster mot en sådan tolkning. (Se bl.a. Per Reidar Christiansen, De gamle ætterne fra Månstad i Nes i Jemtland, NST Bind 38). Han avvisar inte att det kan vara möjligt men saknar också primärkällor som stödjer det. Jag har heller inte kunnat hitta några sådana källor och förklaringen till namnets uppkomst låter inte heller helt övertygande. Finns det någon som har hittat (primär)källor som kan bekräfta ett sådant släktskap?

 

Mvh.

 

Tom 

 
Endret av Anette Skogseth Clausen - DA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel Anders Kieldsen i 1701 med sønnen Ole, 8 år: 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/206/pc00000000590256

 

Dåpen til Ole:

Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A01 (1691-1700), Kronologisk liste 1693, side 35. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16218&idx_id=16218&uid=ny&idx_side=-38
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070907650606.jpg

 

Dette er antakelig Peder, selv om fødselsåret er litt feil? - sønner: Faste, 11 år og Kield, 8 år. 

http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/206/pc00000000590252

 

Dåpen til Kield:

Sør-Trøndelag fylke, Røros, Ministerialbok nr. 681A01 (1691-1700), Kronologisk liste 1693, side 39. 
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16218&idx_id=16218&uid=ny&idx_side=-42
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070907650610.jpg

 

Dødsfallet hans? - Kield Pedersen, død 1764, 74 1/2 år gammel:

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=75800

 

Dødsfallet til Kields kone? - Beritte Halden, død 1757:

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=75346

 

Dette er vel sønnen til Kield Pedersen, døpt 1729 - Peder. Blant fadderne er Peder Kieldsen (er vel farfar) og Peder Jensen Halden (morfar): http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=48713

 

I 1731 har Jens Kieldsberg sønnen Henrich til dåpen på Røros:

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=48822

 

Hva er forbindelsen mellom Jens Kieldsberg og brødrene Peder og Anders Kieldsen? 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi tro det er en misforståelse at trådstarter har en avstemming om det som muligvis er egne foreldre samtidig med et tema som kanskje ligger 250 år lenger tilbake i tid?

 

Mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Grethe! Vet inte varför det blev avstämning. Jag kunde inte lägga in inlägget om jag inte kryssade i avstämning så jag trodde att det var någon kontrollsak som jag var tvungen att göra för att kunna lägga in min fråga. Jag har bett administratören om att ta bort den, eftersom jag inte kan göra det själv...

 

Eftersläkten till Anders och Peder är ganska väl utredd. Anders och hans hustru Anne Fastesdatter (Skanke) hade tre barn: Ildri, Faste och Ole, medan Peder och hans första hustru Kirsten Fastesdatter (Skanke, syster till Anne) hade sju barn: Anne, Faste, Kjell, Peder, Ildri, Jens och Lorentz. Sonen Jens Pedersen var den förste som valde efternamnet Kjelsberg - ”om det nå hadde sammenheng med gårdens beliggenhet eller hva grunnen ellers var” som det står i Rörosboka IV, s. 49.

 

Men det centrala i min fråga är just varifrån bröderna Anders och Peder kom. Jag personligen tror inte på att deras far hette Kjell Pedersen eller de släktträd som återfinns på geni och andra ställen. Däremot kan de säkert ha kommit från Berg i Jämtland, men hittills har mig veterligen inte någon kunnat presentera någon källa som faktiskt säger att det är så. Det finns förvisso en Kjell Andersson som skulle kunna vara deras far. Han härstammar lämplig nog också från Kettil Olofsson, men steget mellan Kjell Andersson och bröderna Kielsen är ännu oklart... Så jag hoppas på att någon har forskat djupare i de gamla källorna, framför allt domböckerna.

 

Mvh.

 

Tom 

 

Precis Are, det var jag som missförstod funktionen med avstämning, eller rättare sagt om jag inte gjorde den kunde jag inte posta inlägget, men hur sjutton får jag bort den?! Mvh. Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet dessverre ikke mere om Kjeldsberg-slektens opprinnelse enn da jeg skrev min artikkel i NST (bind 27) for mange år siden. Jeg tror ikke man kan legge vekt på oppføringer i ulike anetavler på nettet. Forfatterne av slike anetavler skriver gjerne av etter hverandre, og i dette tilfelle vil jeg anta at de kan ha skrevet av etter Roger Robelins Skanke-bok fra 1995. Her lanserer Robelin teorien om en avstamning fra Kjetil  Olofsson av Lilje-ætten og hans hustru, men gir ingen ane-rekke, og slett ingen kildehenvisninger. Et par år etter at denne boken kom ut, skrev jeg til forfatteren med anmodning om nærmere opplysninger om hva han bygget sin hypotese på - men fikk ikke svar Det er således foreløpig vanskelig å legge særlig  vekt på Robelins anførsler. I min artikkel i NST (b. 27) i 1975 oppgir jeg Røros-genealogen A. R. Prytz som "kilde" til den antatte stamfar Kjeld Pedersen, om hvem man ellers ikke har noen opplysning. Dette hadde jeg hentet fra et  manuskript av J. Schøning, april 1922  (i familieeie), hvor Schøning henviser til et brev av 6.4.1922 fra Prytz.                  Torbjørn Pihl 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen tack Torbjörn!

 

Jo, jag tror att det är din artikel som blivit bibeln på området och därefter har uppgifterna spritts vidare och vidareutvecklats av bl.a. de Robelin, vars bok i övrigt har många goda förtjänster men just i förhållande till Rörosslekten Kjelsberg och Månsta- och Finne-ätterna har han ju fått en del kritik. Tack för att du redde ut det här med Kjell Pedersen och var den uppgiften kom ifrån.

 

Bästa hälsningar,

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anders Kieldsen 15/5-1721 RB (3A 03, 1706-1723, side 278)

Han etterlot seg enken Anne Fastesdatter og følgende felles barn:

1: Faste Andersen

2: Ole Andersen

3: Ildrie Andersdatter, død, hadde vært gift med Hans Ryen, etterlot seg en datter:

Anne Elisabet Hansdatter 9 år

4: Anne Andersdatter, gift med Bergsknegt Solland Lassessen

 

Kirsten Fastesdatter, Peder Kieldsens hustru 21/6-1724 RB (3A 04, 1722-1742, side 256)

Avdøde Kirsten Fastesdatter etterlot seg enkemannen Peder Kieldsen og følgende felles barn:

1: Faste Pedersen

2: Kield Pedersen

3 Jens Pedersen 23 år

4: Lorents Pedersen 21 år

5: Anne Pedersdatter, gift med Torber Lassessen

6: Ildri Pedersdatter, giftmed Ole Olsen Berge

7: Elen Pedersdatter 16 år (død 1725)

 

 

Jeg kan ikke se at det er nevnt noen sønn Peder i skiftet etter Kirsten Fastesdatter.

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack Astrid!

 

Alltid lika pålitlig. Jag glömde skriva upp Anne Andersdatter som givetvis ska med och uppgiften om Peder kommer från de Robelins bok om Skankeätten (s. 484) och har fått stå med av bara farten...

 

Mvh.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astrid!

 

Kunne Peders Kielsens sønn Peder være død før skiftet?

 

Lurer på om det er han som ble døpt 1695 s. 84 i kirkeboka øverst til venstre:

 

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070907650656.jpg

Dto. sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16218&idx_id=16218&uid=ny&idx_side=-88

 

Er ikke ekspert på tyding, men jeg synes det står "Peder Kielsens barn døbt kaldet Peder".

 

Men temaet var jo egentlig Kjelsbergslektens opphav, og der er vi like langt fortsatt  :( 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, dette er Peders dåp.

 

Han er ikke nevnt i skiftet etter Kirsten fastesdatter, han er ikke nevnt i 1701.

Endret av Astrid Ryen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min stamtavle i NST 1975 (s. 40) er den Peder Pedersen som mangler i skiftet etter Kirsten Fastesdatter oppført som født ca. 1695 og antagelig død før 1724. Han må da formodentlig være død uten livsarvinger, ettersom slike heller ikke er nevnt i skiftet. Noen primærkildebekreftelse av disse opplysninger kan jeg ikke fremskaffe i skrivende stund.       Med hilsen    Torbjørn Pihl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har just fått besked från den alltid lika noggranna Stefan Jansson att han är klar med sin genomgång av domböcker avseende Berg. Han har gått igenom domböckerna fram till 1731 utan att hitta någon koppling mellan släktena i Berg och bröderna Anders och Peder Kielsen eller tidigare släktled.

 

Det skulle vara mycket intressant att veta hur idén om att släkten Kjelsberg härstammade från Bergsbyn (och Månsta- och Finne-ätterna) först uppkom och vilket stöd som lades fram för den hypotesen.

 

Just nu får det nog tyvärr konstateras att det helt enkelt saknas stöd för en sådan koppling. Men den som hittar något som tyder på motsatsen får gärna övertyga mig om att jag har fel!

 

Mvh.

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På grunn av navnelikhet og tilknytning til gruvevirksomhet tillater jeg meg å benytte denne tråden til å spørre om en Kjell Andersen på Kongsberg kan ha en forbindelse til Kjeldsberg-familien på Røros.

 

Denne Kjell Andersen ryddet jord og bygde hus på Korpemoen på Skavanger grunn i utkanten av Kongsberg. Han på døde Kongsberg i 1729. Han ble gift i 1721 med Anne Kristensdatter, født ca. 1696, død 1766. Anne ble som enke gift i 1730 med Anders Rasmussen Røraas (visstnok også kalt Nordfjord/Norfior)

 

Kjell Andersen er antagelig født sent på 1600-tallet. Han og Anne fikk følgende tre barn:

- Anders Kjellsen, født 1722, død 1763, gift med Boel Maria Larsdatter (f. ca. 1717, død 1787).

- Ingeborg Maria Kjellsdatter, født 1723, antagelig død som barn.

- Halvor Kjellsen (Werge), født 1726, død 1778. Gift tre ganger. En sønn Rasmus Halvorsen (født 1759) og dennes barn kalte seg Røraas.

- Ingeborg Maria Kjellsdatter, født 1728, gift 1756 med Peder Kristoffersen Bøthner (f. ca. 1733, død 1763).

 

Jeg har lenge hatt en løs teori om at Kjell Andersen kan ha kommet fra Røros - det var mange rørosinger som kom til Kongsberg. Jeg har sett på nettopp denne Kjelsberg-familien som en mulig slektsforbindelse, men i skiftet etter Anders Kjellsen på Røros i 1721 nevnes jo ingen sønn Kjell (jfr. innlegg 9).

 

Jeg beklager hvis jeg skaper forvirring ved å bringe inn enda noen navn i denne tråden, men jeg ville være veldig interessert dersom noen kunne bekrefte "min" Kjell Andersens mulige tilknytning til Røros og kanskje til og med til slekten Kjeldsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.