Gå til innhold
Arkivverket
Lars.O.Wangensteen

En kriminalhistorie i Gudbrandsdalen fra 1694

Recommended Posts

Lars.O.Wangensteen

Dette har ingentng med slektsforskning å gjøre, men derimot om "DEN HENRETTEDE MARTE BØ, HENDES SØN TORGER
TORGERSEN OG ANDERS LUNDE"

Mange kjente storgårder er nevnt i denne saken http://wangensteen.net/diverse/kriminalhistorie.pdf

Endret av Lars.O.Wangensteen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are S. Gustavsen

Lars Ove,

Skulle akkurat til si det var noe som manglet, men der ser jeg at lenken nå plutselig er på plass. :-)

Mvh Are

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rune Nedrud

Er jo tjukke slekta dette her  :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Inga Gurung

Er jo tjukke slekta dette her  :D

Marte Simensdatter var min 6. tippoldefars søsters datter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tore S. Falch

Dette har ingentng med slektsforskning å gjøre, 

Jovisst - både den henrettede Marte Østensdatter Forbrigd/Bø og hennes søsken har stor etterslekt, så dette har absolutt noe med slektsforskning å gjøre. Selv nedstammer jeg fra Martes søster Anne Østensdatter og hennes mann Johannes Iversen Berg (død 1731), lensmann i Ringebu.

Takk for at du gir oss disse "glimtene"!

Endret av Tore S. Falch

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars.O.Wangensteen

Kan de nevnte ha noe som helst å gjøre med den Kristen Nilsson Bø som det skiftes etter i 1684:

http://forum.arkivverket.no/topic/176933-1684-gausdal-kristen-nilsson-paa-boe-arveskifte/?hl=gustavsen#entry1508501

Altså er det noen kjent slektskap mellom disse Bø-folkene?

Mvh Are

Jeg vet ikke Are, men jeg har kopi av alle diplomene fra 1598 fra gården Bø.

Disse ble kopiert av Engebret Haugen i 1955, og jeg har skannet de på Opplandsarkivet på Lillehammer for 6-7 år siden

Christen Nilsson Bø er nevnt i flere diplomer, så hvis du vil ha de så er det bare å gi meg et pip

Endret av Lars.O.Wangensteen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are S. Gustavsen

Lars Ove,

Dette høres spennende ut. Jeg tar gjerne imot kopier/skanninger av disse diplomene. Rune Nedrud har allerede hjulpet meg med litteraturreferanser (se lenke i forrige innlegg). Grunnen til min interesse er forøvrig at jeg er på sporet av Kristen Nilssons svigerfamilie, nemlig Idde Pousldatter (Ida Pålsdotter) sin familie.

Mvh Are

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars.O.Wangensteen

Lars Ove,

Dette høres spennende ut. Jeg tar gjerne imot kopier/skanninger av disse diplomene. Rune Nedrud har allerede hjulpet meg med litteraturreferanser (se lenke i forrige innlegg). Grunnen til min interesse er forøvrig at jeg er på sporet av Kristen Nilssons svigerfamilie, nemlig Idde Pousldatter (Ida Pålsdotter) sin familie.

Mvh Are

s

Da lager jeg en PDF-fil og gir deg lenken i morgen tidlig. Jeg tror det blir ca 100 sider.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Torbjørn P. Hagen

Kan de nevnte ha noe som helst å gjøre med den Kristen Nilsson Bø som det skiftes etter i 1684:

http://forum.arkivverket.no/topic/176933-1684-gausdal-kristen-nilsson-paa-boe-arveskifte/?hl=gustavsen#entry1508501

Altså er det noen kjent slektskap mellom disse Bø-folkene?

Mvh Are

Kristen Nilsen Bø var på Bø i Gausdal, mens Marthe og hennes sønn Torger Torgersen var på garden Bø i Fron(Ruste) Ivar Kleiven skriv om denne saka i boka Fronsbygdin side 351. Kleiven kaller saken Morde i Huskel`in. Huskelia er plassen der mordet skjedde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are S. Gustavsen

Torbjørn,

Takk for oppklaringen. Jeg har trolig latt meg forlede av innledningen i artikkelen det er lenket til, hvor det fremgår opplysninger om en viss lensmann i Gausdal omkring 1648.

Godt lokalkunnskapen kommer til orde når det trengs.

Mvh Are

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.